עז: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 224 בתים ,  20 באוקטובר 2016
מ (החלפת טקסט – "יתרון האור מן החושך" ב־"יתרון האור מן החושך")
שורה 9: שורה 9:
העז משמש כקרבן מכיון שכבעל חי ביתי הוא נכנע למרות האדם וטבע הכנעה זו יש בו מעולם התוהו שגבוה מאוד ושרשו למעלה מעולם התיקון.
העז משמש כקרבן מכיון שכבעל חי ביתי הוא נכנע למרות האדם וטבע הכנעה זו יש בו מעולם התוהו שגבוה מאוד ושרשו למעלה מעולם התיקון.


החטאת היה משעיר עזים, והעולה דוקא הכבשים. ביאור הענין הוא כמאמר חז"ל "מ"ט עיזי מסגי ברישא? והדר אימרי כבריתו של עולם ברישא חשוכא והדר נהורא" ופירש"י סתם עיזים שחורות, כלומר שכמו שבבריאתו של העולם היה החושך קודם לאור, כך העיזים הרומזות לחושך - על שם צבעם - קודמות לכבשים והולכות לפניהם.
החטאת היה משעיר עזים, והעולה דוקא מכבשים. ביאור הענין הוא כמאמר חז"ל "מ"ט עיזי מסגי ברישא? והדר אימרי כבריתו של עולם ברישא חשוכא והדר נהורא" ופירש"י סתם עיזים שחורות, כלומר שכמו שבבריאתו של העולם היה החושך קודם לאור, כך העיזים הרומזות לחושך - על שם צבעם - קודמות לכבשים והולכות לפניהם.


ביאור הענין הוא כי ה[[כבש]]ים שנקראים "אימרא" נמשלו לעבודת הצדיקים וכמ"ש וירא אלקים את האור כי טוב אלו מעשיהם של צדיקים, וכתי' את ה' האמרת היום אתם עשיתוני חטיבה אחת בעולם ה' אלקינו ה' אחד אין כיוצא בו, אף אני אעשה אתכם חטיבה א' בעולם מי כעמך כישראל גוי אחד בארץ וזהו ה' האמרת ה' האמירך, וכתוב והי' במחשך מעשיהם אלו מעשיהם של הרשעים, אך יתרון האור מתוך החשך דוקא זכאין מרי' דתיובתא דמשכין לקוב"ה בחילא יתיר כמו מרקחת עושין מדבר מר דוקא.  
ביאור הענין הוא כי ה[[כבש]]ים שנקראים "אימרא" נמשלו לעבודת הצדיקים וכמ"ש וירא אלקים את האור כי טוב אלו מעשיהם של צדיקים, וכתי' את ה' האמרת היום אתם עשיתוני חטיבה אחת בעולם ה' אלקינו ה' אחד אין כיוצא בו, אף אני אעשה אתכם חטיבה א' בעולם מי כעמך כישראל גוי אחד בארץ וזהו ה' האמרת ה' האמירך, וכתוב והיה במחשך מעשיהם - אלו מעשיהם של הרשעים, אך יתרון האור מתוך החשך דוקא, זכאין מריה דתיובתא דמשכין לקוב"ה בחילא יתיר (-אשריהם של בעלי התשובה שנמשכים להקב"ה בכח גדול), כמו מרקחת עושין מדבר מר דוקא מפני שהתרופה למחלה נעשית דווקא דווקא על ידי דבר שהוא מר וחריף בחוזק גדול.  


וזהו שכתוב קח שני גדיי עיזים טובים הם שני שעירי יוהכ"פ, "טובים" פירשו במדרש: טוב זה יצר טוב, טוב מאד זה יצה"ר. והוא יצר הרע שאחר [[בירור ניצוצות|הבירור]], כי [[יתרון אור מן החושך]].  
וזהו שכתוב קח שני גדיי עיזים טובים הם שני שעירי יוהכ"פ, "טובים" פירשו במדרש: טוב זה יצר טוב, טוב מאד זה יצה"ר. והוא יצר הרע שאחר [[בירור ניצוצות|הבירור]], כי [[יתרון אור מן החושך]].  
39,916

עריכות