39,916
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{יג מידות הרחמים|}} | {{יג מידות הרחמים|}} | ||
'''נוצר חסד''' הוא התיקון השמיני מ[[י"ג תיקוני דיקנא]], אשר ממנו השפעת [[אבא עילאה]]. | '''נוצר חסד''' הוא התיקון השמיני מ[[י"ג תיקוני דיקנא]], אשר ממנו השפעת [[אבא עילאה]]. כנגדו היא מידת "יכבוש עוונותינו" בי"ג מידות שאמר מיכה. | ||
==עניינו== | ==עניינו== | ||
מבואר כי שני התיקונים העיקריים ששייכים להשפעה הם נוצר חסד ו[[ונקה]], שממנו יונקים אבא עילאה ואמא עילאה. וכמובא ב[[עץ חיים]] ש[[אבא ואמא]] יונקים ממזלות דאריך, אבא יונק ממזל השמיני ואימא ממזל הי"ג. ומזלות הם בחינת שערות לבד. והענין כי לשון [[יניקה]] הוא כ[[משל]] הולד שיונק משדי אמו, שעצם מציאות הולד כבר נתהווה מבטן אמו, ומה שיונק משדי אמו הוא פועל הגדלה וריבוי באברי הולד. כמו כן פירוש וענין "אבא יונק ממזל השמיני", היינו אחרי שכבר נאצל אבא מאור המאציל, אך להיות הגדלה וריבוי באור אבא הוא על ידי שיונק ממזל השמיני. | מבואר כי שני התיקונים העיקריים ששייכים להשפעה הם נוצר חסד ו'[[ונקה]]', שממנו יונקים אבא עילאה ואמא עילאה. וכמובא ב[[עץ חיים]] ש[[אבא ואמא]] יונקים ממזלות דאריך, אבא יונק ממזל השמיני ואימא ממזל הי"ג. ומזלות הם בחינת שערות לבד. והענין כי לשון [[יניקה]] הוא כ[[משל]] הולד שיונק משדי אמו, שעצם מציאות הולד כבר נתהווה מבטן אמו, ומה שיונק משדי אמו הוא פועל הגדלה וריבוי באברי הולד. כמו כן פירוש וענין "אבא יונק ממזל השמיני", היינו אחרי שכבר נאצל אבא מאור המאציל, אך להיות הגדלה וריבוי באור אבא הוא על ידי שיונק ממזל השמיני. | ||
וההגדלה הוא להיות בבחינת [[פרצוף]] ו[[מוחין דגדלות]], ואזי יוכל להשפיע למטה להיות [[נה"י]] שלו [[מוחין]] ל[[ז"א]] ומז"א לנוקבא [[חכמה תתאה]] מלכות דאצילות להחיות [[בי"ע]], ואם לא היה בו ההגדלה זו בבחינת פרצוף, ומוחין דגדלות לא היה יכול להשפיע למטה בירידות המדרגות רק אחרי שיונק ממזל השמיני אשר הוא בא מחכמה סתימאה כמו שאיתא ב[[אדרא זוטא]]{{הערה|דרצ"ב א'}}, ומשם נתגדל אור אבא אזי יכול להשפיע למטה, וכנודע דדוקא מי שהוא גדול בחכמה יותר הוא שיכול להסביר השכל אף לאחרים, והיינו מחמת כי דבר הגבוה יותר יוכל להשפיל ולירד למטה יותר, ולכן אחר שיונק אבא ממזל הנמשך מ[[חכמה סתימתאה]] שהוא בחינת גבוה מאד אזי יכול להשפיע למטה. אבל מקודם לזה אף שאו"א מלבישים לזרועות ד[[אריך אנפין]] שהם חג"ת שבכתר עדיין לא היה בהם הגדלה זו ולא יכלו להשפיע למטה המוחין לזו"נ כו' כ"א הגדלה זו נעשה אחר שמקבל מח"ס שהוא למעלה הרבה מבחינת חג"ת שבכתר{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/11/38d&search=%D7%A8%D7%97%D7%9C ליקוטי תורה אמור לט, א]}}. | וההגדלה הוא להיות בבחינת [[פרצוף]] ו[[מוחין דגדלות]], ואזי יוכל להשפיע למטה להיות [[נה"י]] שלו [[מוחין]] ל[[ז"א]] ומז"א לנוקבא [[חכמה תתאה]] מלכות דאצילות להחיות [[בי"ע]], ואם לא היה בו ההגדלה זו בבחינת פרצוף, ומוחין דגדלות לא היה יכול להשפיע למטה בירידות המדרגות רק אחרי שיונק ממזל השמיני אשר הוא בא מחכמה סתימאה כמו שאיתא ב[[אדרא זוטא]]{{הערה|דרצ"ב א'}}, ומשם נתגדל אור אבא אזי יכול להשפיע למטה, וכנודע דדוקא מי שהוא גדול בחכמה יותר הוא שיכול להסביר השכל אף לאחרים, והיינו מחמת כי דבר הגבוה יותר יוכל להשפיל ולירד למטה יותר, ולכן אחר שיונק אבא ממזל הנמשך מ[[חכמה סתימתאה]] שהוא בחינת גבוה מאד אזי יכול להשפיע למטה. אבל מקודם לזה אף שאו"א מלבישים לזרועות ד[[אריך אנפין]] שהם חג"ת שבכתר עדיין לא היה בהם הגדלה זו ולא יכלו להשפיע למטה המוחין לזו"נ כו' כ"א הגדלה זו נעשה אחר שמקבל מח"ס שהוא למעלה הרבה מבחינת חג"ת שבכתר{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/11/38d&search=%D7%A8%D7%97%D7%9C ליקוטי תורה אמור לט, א]}}. | ||
תיקון זה משמש כחלק מהעבודה התמידית, כך למשל מדי יום בברכה הראשונה של שמונה עשרה ממשיכים בתיבת "קונה הכל" ממזל ונוצר למזל ונקה. | |||
תיקון זה משמש כחלק מהעבודה התמידית, כך למשל מדי יום בברכה הראשונה של שמונה עשרה ממשיכים בתיבת "קונה הכל" ממזל ונוצר למזל ונקה. | |||
==באמירת תשליך== | |||
באמירת [[תשליך]] מובא בכוונות האר"י כוונה להמשיך ממזל ונוצר למזל ונקה, כוונה זו לפי האר"י ז"ל היא סגולה מיוחדת להנצל מיצר הרע המטריד את האדם ובפרט בעת לימוד התורה{{הערה|שער הכוונות לתשליך - והנה מי אל כמוך, יש ב' תיקונים שהם - יכבוש עונותינו, ותכווין אותו ניקוד נוצר חסד די"ג מכילין. והב', ותשליך במצולות ים, ותכוין נגד תיקון לאלפים}}. | |||
וזה לשונו: והכוונה, כי מקום הדינין למעלה, הוא התיקון דלאלפים, כאשר בארנו בענין מצולות ים. ונוצר חסד הוא הכובש העוונות, והכוונה הוא, לכוין להמשיך מן נוצר חסד ההוא, מזל החסד, [[שם ע"ב|הוי"ה דיודין]] כמנין חסד, וממנו תאיר אור לאלפים, שהוא תיקון ט', והוא שם אהי"ה דההין, ועולה קס"א עם י' אותיות, והוא גי' אלפים, ונקרא כן, ע"ש ג' שמות המתחילין באלפין, שהם - אהיה, אלהים, אדני. ותכוין להמתיק אלהים אדני, הנקראים מצולת ים, כי אלהי"ם אדנ"י הם שורש הדינין, הנקרא מצולת ים. והנה אהי"ה דיודי"ן העולה קס"א כנ"ל, ע"י השפע שהשפיע בו נוצר חסד, כנ"ל לאלפים העולה קס"א, הנה ממתיק אח"כ אלהים אדנ"י, שהם מתחילין באלפין, הגם כי הם במנין קס"א העולה לאלפים, (ר"ל עם ט' אותיות וכולל) ואז ותשליך במצולות ים כל חטאתם, שהוא תיקון ט' של מי אל כמוך. | |||
ואז, אותן החטאים שעשה האדם, שהם אותן המזיקים אשר ברא ע"י חטאו, הם יורדים במצולת ים, ו[[סמא"ל]] ו[[נחש]] שהם צלמות, אינם יונקים מלמעלה, שכבר נמתק שורש יניקתם שהם הדינין, והם אדנ"י אלהים, ואינם יונקים מהם{{הערה|פרי עץ חיים שער השופר פרק ה. ראה המשך דבריו בערך [[לאלפים]]}}. | |||
==שמונה נסיכי אדם== | ==שמונה נסיכי אדם== |
עריכות