שור: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,415 בתים ,  10 באוקטובר 2016
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
'''שור''' הוא בעל חיים טהור הנקרא "מלך הבהמות". השור משמש כדוגמא לבעל חיים תוקפני, וב[[מסכת בבא קמא]] השור הוא שם כללי לנגיחה בקרני השור הנעשית מחמת כעס וכוונה להזיק.
'''שור''' הוא בעל חיים טהור הנקרא "מלך הבהמות". השור משמש כדוגמא לבעל חיים תוקפני, וב[[מסכת בבא קמא]] השור הוא שם כללי לנגיחה בקרני השור הנעשית מחמת כעס וכוונה להזיק.


==קרבנות==
בספרי אדמו"ר הזקן נתבאר פעמים רבות, כי מכיון ששורש הבהמות הוא מ[[עולם התוהו]] לכן יש בבהמות כוחות ששרשם למעלה מכח האדם ולכן האדם ניזון מבשרם. זו גם הסיבה לכך שבזריקת הדם על גבי המזבח העלו ותיקנו את הבהמות לשרשם{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/maamarei/566a/16/121&search=%D7%9B%D7%91%D7%A9 מאמרי אדה"ז ח"א מאמר ויצא]}}. עלייתם היא על ידי האדם שהוא מ[[עולם התיקון]]{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/maamarei/566b/42/731&search=%D7%9B%D7%91%D7%A9 שם תקסו ח"א]}}.
ב[[מאמרי אדמו"ר הזקן]] נתבאר שזו גם הסיבה לכך שלבהמות יש טבע של הכנעה יותר מהאדם, ולכן רוב בעלי החיים מקבלים מרות מהאדם, בפרט הבהמות. וכן השור שנאמר עליו "כשור לעול" שיש בו ענין הביטול. אך מכיון שיש בו גם ענין של היפך הביטול הוא בחינת הכעס שבו המתעורר בבחינת "שור מועד", לכן יש מעט [[קרבנות]] שמקריבים משור (כמו למשל פר של כהן משיח שחטא), לעומת כבשים ועיזים.
==בחסידות==
==בחסידות==
בחסידות השור משמש כדוגמא לנפש הבהמית שנמשכה מ[[פני שור]] שב[[מרכבה]]. וכמאמר הבעל שם טוב: איזהו גבור הכובש את יצרו, כובש את יצרו אמרו ולא שוברו, כי שבירת היצר אין זה גבורה כלל, כי בשביל לשבור את היצר די ומספיק שכל הישר, דהשכל הישר מחייב שצריכים לשבור את היצה"ר, אבל ענין הכבוש הוא להשתמש בכחותיו ובמעלותיו, ד"רב תבואות בכח שור" דהיינו כאדם הלוקח שור ורותם אותו לצרכיו לחרישה וזריעה, ומתנהג בתוקף, וזהו איזהו גבור הכובש את הכחות של יצרו ומשתמש בו בקדושה{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/bsht/kst/3/116&search=%D7%91%D7%9B%D7%97+%D7%A9%D7%95%D7%A8 כתר שם טוב הוספות ע' קטז]}}.
בחסידות השור משמש כדוגמא לנפש הבהמית שנמשכה מ[[פני שור]] שב[[מרכבה]]. וכמאמר הבעל שם טוב: איזהו גבור הכובש את יצרו, כובש את יצרו אמרו ולא שוברו, כי שבירת היצר אין זה גבורה כלל, כי בשביל לשבור את היצר די ומספיק שכל הישר, דהשכל הישר מחייב שצריכים לשבור את היצה"ר, אבל ענין הכבוש הוא להשתמש בכחותיו ובמעלותיו, ד"רב תבואות בכח שור" דהיינו כאדם הלוקח שור ורותם אותו לצרכיו לחרישה וזריעה, ומתנהג בתוקף, וזהו איזהו גבור הכובש את הכחות של יצרו ומשתמש בו בקדושה{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/bsht/kst/3/116&search=%D7%91%D7%9B%D7%97+%D7%A9%D7%95%D7%A8 כתר שם טוב הוספות ע' קטז]}}.
39,916

עריכות

תפריט ניווט