ציפורניים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 162 בתים ,  25 בספטמבר 2016
אין תקציר עריכה
שורה 9: שורה 9:
גם ה[[מוהל]] משתמש בציפרנו למלאכת ה[[פריעה]] שהיא הסרת הערלה הדקה, כעין עור דק המכסה את עטרת המילה.
גם ה[[מוהל]] משתמש בציפרנו למלאכת ה[[פריעה]] שהיא הסרת הערלה הדקה, כעין עור דק המכסה את עטרת המילה.
ב[[ספר התניא]] מסביר [[אדמו"ר הזקן]], שכפי שבערלת הבשר הגשמי ישנם שני שלבים{{הערה|שלב של מילה בה מורידים עם סכין את חתיכת הבשר העבה המכסה על הגיד, ושלב של פריעה בה מסיר המוהל באמעות ציפרנו קרום דק המכסה את הגיד.}}, כך גם ב'ברית המילה' של עורלת הלב ישנם שני שלבים, כשבשלב הראשון צריך האדם להסיר את העורלה הגסה ובשלב השני להסיר את העורלה הדקה{{הערה|[[תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - ד'|תניא אגרת הקודש פרק ד']].}}.
ב[[ספר התניא]] מסביר [[אדמו"ר הזקן]], שכפי שבערלת הבשר הגשמי ישנם שני שלבים{{הערה|שלב של מילה בה מורידים עם סכין את חתיכת הבשר העבה המכסה על הגיד, ושלב של פריעה בה מסיר המוהל באמעות ציפרנו קרום דק המכסה את הגיד.}}, כך גם ב'ברית המילה' של עורלת הלב ישנם שני שלבים, כשבשלב הראשון צריך האדם להסיר את העורלה הגסה ובשלב השני להסיר את העורלה הדקה{{הערה|[[תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - ד'|תניא אגרת הקודש פרק ד']].}}.
====מלאכת גוזז===
===מלאכת גוזז===
{{ערך מורחב|ערך=[[גוזז]]}}
{{ערך מורחב|ערך=[[גוזז]]}}
כמו כן מוזכרים הצפרנים בהלכות שבת בקשר לאיסור [[מלאכת גוזז]]:
כמו כן מוזכרים הצפרנים בהלכות שבת בקשר לאיסור [[מלאכת גוזז]]:
שורה 15: שורה 15:


מפרש [[הרמב"ם]]{{הערה|בפירוש המשניות מסכת שבת פרק י משנה ו}}:  
מפרש [[הרמב"ם]]{{הערה|בפירוש המשניות מסכת שבת פרק י משנה ו}}:  
הנוטל צפרניו זו בזו או בשיניו כו'. התולש מעציץ נקוב חייב כו' - וכן שערו וכן שפמו וכן זקנו, רוצה לומר מי שנטל אלו בידו מעצמו כמו צפרניו בזה הוא המחלוקת שזכר, אבל מי שנטל אחת מהם במספרים ודומה לו מכלי הגלוח, כיון שנטל שתי שערות יתחייב לו לדברי הכל, וכמו כן אם עשה בזה לאדם אחר אפילו ביד שהוא חייב, ודע כי שער הראש כשנפסק או נתלש רובו ונשאר תלוי מן הראש ומצער אותו מותר לו לכרתו בידו בשבת.
הנוטל צפרניו זו בזו או בשיניו כו'. התולש מעציץ נקוב חייב כו' - וכן שערו וכן שפמו וכן זקנו, רוצה לומר מי שנטל אלו בידו מעצמו כמו צפרניו בזה הוא המחלוקת שזכר, אבל מי שנטל אחת מהם במספרים ודומה לו מכלי הגלוח, כיון שנטל שתי שערות יתחייב לו לדברי הכל, וכמו כן אם עשה בזה לאדם אחר אפילו ביד שהוא חייב.


בגזיזת צפרנים נחלקו הראשונים, שלפי דעת התוספות גזיזת הצפרנים נחשבת [[מלאכה שצריכה לגופה]], מכיון שהיא נצרכת לבן אדם למרות שהצפרנים עצמם אינן נצרכות, אבל הריב"ש חולק על כך וסובר שגזיזת הצפרנים נחשבת [[מלאכה שאינה צריכה לגופה]], מכיון שאין תועלת בחפץ שבו נעשה המלאכה דהיינו הצפרנים{{הערה|ראה בחידושי הצמח צדק על משניות מסכת שבת פ"י שדן בזה}}.
בגזיזת צפרנים נחלקו הראשונים, שלפי דעת התוספות גזיזת הצפרנים נחשבת [[מלאכה שצריכה לגופה]], מכיון שהיא נצרכת לבן אדם למרות שהצפרנים עצמם אינן נצרכות, אבל הריב"ש חולק על כך וסובר שגזיזת הצפרנים נחשבת [[מלאכה שאינה צריכה לגופה]], מכיון שאין תועלת בחפץ שבו נעשה המלאכה דהיינו הצפרנים{{הערה|ראה בחידושי הצמח צדק על משניות מסכת שבת פ"י שדן בזה}}.
===הבדלה===
===הבדלה===
[[תמונה:הבד.jpg|left|thumb|250px|המנהג להאיר את הצפרנים בברכת בורא מאורי האש]]
[[תמונה:הבד.jpg|left|thumb|250px|המנהג להאיר את הצפרנים בברכת בורא מאורי האש]]
39,916

עריכות

תפריט ניווט