ביישנקוביץ': הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4 בתים ,  23 בספטמבר 2016
מ
החלפת טקסט – "הסתלקותו" ב־"הסתלקותו"
מ (החלפת טקסט – "ליטא " ב־"ליטא ")
תגית: עריכה ממכשיר נייד
מ (החלפת טקסט – "הסתלקותו" ב־"הסתלקותו")
שורה 15: שורה 15:


==בתולדות החסידות==
==בתולדות החסידות==
לאחר פטירתו של [[המגיד ממזריטש]] התקיימה אסיפה של גדולי תלמידיו שחילקו ביניהם את האחריות להפצת תורת החסידות. רבי [[שלמה מקרלין]] קיבל את האחריות על מדינת [[פולין]] והשטחים המסופחים אליה, ו[[אדמו"ר הזקן]] קיבל את האחריות על מדינת רוסיה. בתחילה, רצה רבי [[שלמה מקרלין]] לקבוע את מקום מושבו בבישנקוביץ, אך הוא נתקל בהתנגדות מצידו של אדמו"ר הזקן, שכאמור לעיל, בשנת [[תקל"ג]] (שנת הסתלקותו של המגיד) השליטה בעיר הייתה חצויה בין ממשלת [[פולין]] וממשלת רוסיה. [[אדמו"ר הזקן]] הציב שלושה תנאים להתיישבותו של רבי שלמה מקרלין בעיר: א) שלא להשפיל את הלומדים בדרך חב"ד ומתעמקים בהבנה שכלית. ב) שלא לזלזל בי[[יראת שמים]] טבעית. ג) שלא לומר שהצדיק צריךלישא את הצאן, ודי בכך שהחסידים מקושרים אליו. רבי שלמה הסכים לשתי התנאים הראשונים, ולא קיבל על עצמו את התנאי השלישי ולכן קבע את מושבו בתוך תחומי פולין.
לאחר פטירתו של [[המגיד ממזריטש]] התקיימה אסיפה של גדולי תלמידיו שחילקו ביניהם את האחריות להפצת תורת החסידות. רבי [[שלמה מקרלין]] קיבל את האחריות על מדינת [[פולין]] והשטחים המסופחים אליה, ו[[אדמו"ר הזקן]] קיבל את האחריות על מדינת רוסיה. בתחילה, רצה רבי [[שלמה מקרלין]] לקבוע את מקום מושבו בבישנקוביץ, אך הוא נתקל בהתנגדות מצידו של אדמו"ר הזקן, שכאמור לעיל, בשנת [[תקל"ג]] (שנת [[הסתלקות]]ו של המגיד) השליטה בעיר הייתה חצויה בין ממשלת [[פולין]] וממשלת רוסיה. [[אדמו"ר הזקן]] הציב שלושה תנאים להתיישבותו של רבי שלמה מקרלין בעיר: א) שלא להשפיל את הלומדים בדרך חב"ד ומתעמקים בהבנה שכלית. ב) שלא לזלזל בי[[יראת שמים]] טבעית. ג) שלא לומר שהצדיק צריךלישא את הצאן, ודי בכך שהחסידים מקושרים אליו. רבי שלמה הסכים לשתי התנאים הראשונים, ולא קיבל על עצמו את התנאי השלישי ולכן קבע את מושבו בתוך תחומי פולין.


בשנת [[תרנ"ז]] ממשלת רוסיה ערכה מפקד אוכלוסין מדוייק, ועל פי הרישומים באותם שנים התגוררו בעיירה כ-4,000 ופעלו בה ארבעה [[תלמודתורה|תלמודי תורה]], 127 חנויות ו[[בית רפואה]]. בשנים מאוחרות יותר פחת מספר תושביה היהודיים של העיירה, והקהילה מנתה כ-3,180 חברים בלבד.
בשנת [[תרנ"ז]] ממשלת רוסיה ערכה מפקד אוכלוסין מדוייק, ועל פי הרישומים באותם שנים התגוררו בעיירה כ-4,000 ופעלו בה ארבעה [[תלמודתורה|תלמודי תורה]], 127 חנויות ו[[בית רפואה]]. בשנים מאוחרות יותר פחת מספר תושביה היהודיים של העיירה, והקהילה מנתה כ-3,180 חברים בלבד.

תפריט ניווט