וידוי: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 108 בתים ,  22 בספטמבר 2016
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''[[וידוי]]''' היא אחת מחלקי עבודת ה[[תשובה]] שיתודה האדם בפה מלא על חטאיו אשר עשה.
'''[[וידוי]]''' היא אחת מחלקי עבודת ה[[תשובה]] שיתודה האדם בפה מלא על חטאיו אשר עשה.
==בחסידות==
==בחסידות==
כאשר אדם עובר עבירה הוא יוצר בכך [[מלאך]] רע, שחומרו נעשה מ[[אותיות המחשבה]] של העבירה וחיותו היא מחיות והתענוג שבעבירה, כאשר אדם שב בתשובה הוא עוקר ב[[חרטה]] שמעומק הלב וקבלה על העתיד את חיות המלאך, ואילו בוידוי שהוא באמירת אותיות החטא הוא עוקר את האותיות שהם חומרו של המלאך הרע.{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaam/tshu/2/5b/5b&search=%D7%9E%D7%9C%D7%97 שערי תשובה לאדמו"ר האמצעי]}}.
כאשר אדם עובר עבירה הוא יוצר בכך [[מלאך]] רע, שחומרו נעשה מ[[אותיות המחשבה]] של העבירה וחיותו היא מחיות והתענוג שבעבירה, כאשר אדם שב בתשובה הוא עוקר ב[[חרטה]] שמעומק הלב וקבלה על העתיד את חיות המלאך, ואילו בוידוי שהוא באמירת אותיות החטא הוא עוקר את האותיות שהם חומרו של המלאך הרע{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaam/tshu/2/5b/5b&search=%D7%9E%D7%9C%D7%97 שערי תשובה לאדמו"ר האמצעי]}}.


טעם אמירת אשמנו כו' בלשון יחיד ביאר מורינו [[הבעל שם טוב]] שהוא ענין התאוננות השכינה לפני הקב"ה על ההעלם וההסתר מציאות הניצוץ האלוקי שהיה בזמן ובתוך העבירה גופא בבחינת שכינתא בגלותא, דבר המברר כי העבירה היה באונס הסטרא אחרא, וביאר את הענין במשל ארוך{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/bsht/kst/2/297&search=%D7%95%D7%99%D7%93%D7%95%D7%99 כתר שם טוב ע' רצז]}}.
טעם אמירת אשמנו כו' בלשון יחיד ביאר מורינו [[הבעל שם טוב]] שהוא ענין התאוננות השכינה לפני הקב"ה על ההעלם וההסתר מציאות הניצוץ האלוקי שהיה בזמן ובתוך העבירה גופא בבחינת שכינתא בגלותא, דבר המברר כי העבירה היה באונס הסטרא אחרא, וביאר את הענין במשל ארוך{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/bsht/kst/2/297&search=%D7%95%D7%99%D7%93%D7%95%D7%99 כתר שם טוב ע' רצז]}}.
שורה 23: שורה 23:
מקובל מרבי [[שלמה חיים קסלמן]], כמדומה בשם [[אדמו"ר הריי"צ]], שה'יתוודה בלחש' עניינו ציור פני ה[[רב]].
מקובל מרבי [[שלמה חיים קסלמן]], כמדומה בשם [[אדמו"ר הריי"צ]], שה'יתוודה בלחש' עניינו ציור פני ה[[רב]].


==יום הכיפורים==
ביום הכיפורים מתוודים פעמים רבות, פעם אחת בערב יום הכיפורים, ועוד 4 פעמים בארבעת מחמשת תפילות יום הכיפורים (חוץ ממנחה). מלבד זאת מתוודים יחד עם הש"ץ בכל תפילות יום הכיפורים (חוץ ממנחה).
==זמנים מיוחדים לוידוי==
==זמנים מיוחדים לוידוי==
החתן מתוודה על חטאיו ביום החופה שהוא כ[[יום הכיפורים]] לגביו.
לפני שהאדם מחזיר את נשמתו יש לו לשוב בתשובה ולהתוודות על חטאיו.
לפני שהאדם מחזיר את נשמתו יש לו לשוב בתשובה ולהתוודות על חטאיו.
בשעותיו האחרונות של רבי [[אברהם חיים רוזנבוים]] מזקני חסידי חב"ד, ביקש שיביאו לו סידור לומר וידוי. אחיו הביא לו את [[סידור תורה אור]] ופתח לפניו את סדר אמירת וידוי לשכיב מרע. הרא"ח התנגד לומר וידוי זה באומרו "זהו וידוי של [[מתנגדים]]", ובמקום זאת אמר את מאמר "פתח אליהו" מהקדמת ה[[זוהר]] שאומרים בכל ערב שבת.
בשעותיו האחרונות של רבי [[אברהם חיים רוזנבוים]] מזקני חסידי חב"ד, ביקש שיביאו לו סידור לומר וידוי. אחיו הביא לו את [[סידור תורה אור]] ופתח לפניו את סדר אמירת וידוי לשכיב מרע. הרא"ח התנגד לומר וידוי זה באומרו "זהו וידוי של [[מתנגדים]]", ובמקום זאת אמר את מאמר "פתח אליהו" מהקדמת ה[[זוהר]] שאומרים בכל ערב שבת.
==יום הכיפורים==
ביום הכיפורים מתוודים פעמים רבות, פעם אחת בערב יום הכיפורים, ועוד 4 פעמים בארבעת מחמשת תפילות יום הכיפורים (חוץ ממנחה). מלבד זאת מתוודים יחד עם הש"ץ בכל תפילות יום הכיפורים (חוץ ממנחה).
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תשובה]]
[[קטגוריה:תשובה]]
39,916

עריכות