39,916
עריכות
אין תקציר עריכה |
מ (החלפת טקסט – " ריח " ב־" ריח ") |
||
שורה 8: | שורה 8: | ||
חלוקה נוספת בין הראיה לשמיעה, היא החלוקה בין [[ספירת החכמה]] ל[[ספירת הבינה]]: שהדרגה הגבוהה ביותר של שכל, היא שהוא "רואה" בעיני שכלו את הדבר, דהיינו, שהדבר נעשה אצלו מאומת ו'מוחשי', על ידי כך שאור השכל מאיר בו; לעומת השמיעה, שאף שהוא שומע את כל הפרטים, אך העניין איננו 'מוחשי' ומאומת לגמרי. מסיבה זאת ב[[זוהר הקדוש]] וב[[תלמוד ירושלמי]] שהארתם מספירת החכמה משתמשים בלשון "תא חזי" (בא וראה), לעומת תלמוד הבבלי שהיא הארת הבינה שבה משתמשים בלשון "תא שמע" (בא ושמע). | חלוקה נוספת בין הראיה לשמיעה, היא החלוקה בין [[ספירת החכמה]] ל[[ספירת הבינה]]: שהדרגה הגבוהה ביותר של שכל, היא שהוא "רואה" בעיני שכלו את הדבר, דהיינו, שהדבר נעשה אצלו מאומת ו'מוחשי', על ידי כך שאור השכל מאיר בו; לעומת השמיעה, שאף שהוא שומע את כל הפרטים, אך העניין איננו 'מוחשי' ומאומת לגמרי. מסיבה זאת ב[[זוהר הקדוש]] וב[[תלמוד ירושלמי]] שהארתם מספירת החכמה משתמשים בלשון "תא חזי" (בא וראה), לעומת תלמוד הבבלי שהיא הארת הבינה שבה משתמשים בלשון "תא שמע" (בא ושמע). | ||
מכיון שהראיה קודמת בחשיבותה לשמיעה וגם העינים קודמים בשרשם לאזנים, נמצא כי לפי סדר ד' החושים שהם ראיה שמיעה ריח וטעם הראיה מכוונת כנגד האות י' של שם הוי"ה שהיא כנגד החכמה. | מכיון שהראיה קודמת בחשיבותה לשמיעה וגם העינים קודמים בשרשם לאזנים, נמצא כי לפי סדר ד' החושים שהם ראיה שמיעה [[ריח]] וטעם הראיה מכוונת כנגד האות י' של שם הוי"ה שהיא כנגד החכמה. | ||
אך מבואר כי האורות העצמיים של העינים לא נתגלו בשלימות, ורק האורות החיצונים של העינים (בחינת ה[[מלכות]]) שבהם נתגלו ב[[עולם התוהו]]. מסיבה זאת, האורות שבעולם התוהו לא היתה להם קיום, וכולם [[שבירת הכלים|נשברו]]. לעומת זאת בשלב המוקדם יותר של אורות האוזן שיצאו בשלימותם (בחינה הנקראת [[הבל]]) לא נשברו, והם אורות [[עולם העקודים]]. | אך מבואר כי האורות העצמיים של העינים לא נתגלו בשלימות, ורק האורות החיצונים של העינים (בחינת ה[[מלכות]]) שבהם נתגלו ב[[עולם התוהו]]. מסיבה זאת, האורות שבעולם התוהו לא היתה להם קיום, וכולם [[שבירת הכלים|נשברו]]. לעומת זאת בשלב המוקדם יותר של אורות האוזן שיצאו בשלימותם (בחינה הנקראת [[הבל]]) לא נשברו, והם אורות [[עולם העקודים]]. |
עריכות