39,916
עריכות
מ (החלפת טקסט – "נחושת " ב־"נחושת ") |
מ (החלפת טקסט – " שמן המשחה " ב־" שמן המשחה ") |
||
שורה 4: | שורה 4: | ||
'''הקדמה''': ב[[פרשת יתרו]], עלה [[משה רבינו]] ל[[הר סיני]] לקבל את ה[[תורה]] עבור [[עם ישראל]]. בפרשתנו חוזרת התורה לאותה תקופה, כאשר הסתיים הזמן של משה בהר סיני. ראשית, התורה מצווה אותנו במספר מצוות נוסף הקשורות למשכן, ולאחר מכן מספרת לנו על ההתרחשויות בירידתו של משה מההר. | '''הקדמה''': ב[[פרשת יתרו]], עלה [[משה רבינו]] ל[[הר סיני]] לקבל את ה[[תורה]] עבור [[עם ישראל]]. בפרשתנו חוזרת התורה לאותה תקופה, כאשר הסתיים הזמן של משה בהר סיני. ראשית, התורה מצווה אותנו במספר מצוות נוסף הקשורות למשכן, ולאחר מכן מספרת לנו על ההתרחשויות בירידתו של משה מההר. | ||
*'''ראשון''' - ה' מצווה את משה לספור את בני ישראל על ידי שיאסוף מהם תרומה של מחצית השקל עבור כל אדם. התורה אומרת "ולא יהיה בהם נגף בפקוד אותם", ו[[רש"י]] מסביר שעל ידי שספרו את המטבעות במקום לספור את האנשים, הם לא נפגעו מעין הרע. ה' מצווה את משה להכין [[כיור]] [[נחושת]] על מנת שבו ישתמשו הכהנים ב[[בית המקדש]] לרחוץ את ידיהם ורגליהם לפני שהם מתחילים את העבודה ב[[משכן]] או במקדש. ה' נותן למשה הוראות כיצד להכין את שמן המשחה עם מספר תבלינים, על מנת למשוח חפצים מסויימים שהיו במשכן, וכן את אהרן ואת בניו. המתכון לשמן המשחה מעולם לא שוכפל או שנעשה בו שימוש לדבר אחר שלא כדין. כך נותן ה' גם את המתכון להכנת הקטורת שהוקטרה במשכן וגם כאן נאסר להכין קטורת שכזו לכל שימוש אחר. ה' ממנה את בצלאל בן אורי להיות אחראי על הכנת כלי המשכן, ומעניק לו רוח [[חכמה]], [[בינה|הבנה]] ו[[דעת]]. ה' גם ממנה את אהליאב להיות עוזרו של בצלאל. בסוף אומר ה' לבני ישראל לשמור על ה[[שבת]]. ה' מכנה את השבת "אות" (סימן) בינו ובין בני ישראל. | *'''ראשון''' - ה' מצווה את משה לספור את בני ישראל על ידי שיאסוף מהם תרומה של מחצית השקל עבור כל אדם. התורה אומרת "ולא יהיה בהם נגף בפקוד אותם", ו[[רש"י]] מסביר שעל ידי שספרו את המטבעות במקום לספור את האנשים, הם לא נפגעו מעין הרע. ה' מצווה את משה להכין [[כיור]] [[נחושת]] על מנת שבו ישתמשו הכהנים ב[[בית המקדש]] לרחוץ את ידיהם ורגליהם לפני שהם מתחילים את העבודה ב[[משכן]] או במקדש. ה' נותן למשה הוראות כיצד להכין את [[שמן המשחה]] עם מספר תבלינים, על מנת למשוח חפצים מסויימים שהיו במשכן, וכן את אהרן ואת בניו. המתכון לשמן המשחה מעולם לא שוכפל או שנעשה בו שימוש לדבר אחר שלא כדין. כך נותן ה' גם את המתכון להכנת הקטורת שהוקטרה במשכן וגם כאן נאסר להכין קטורת שכזו לכל שימוש אחר. ה' ממנה את בצלאל בן אורי להיות אחראי על הכנת כלי המשכן, ומעניק לו רוח [[חכמה]], [[בינה|הבנה]] ו[[דעת]]. ה' גם ממנה את אהליאב להיות עוזרו של בצלאל. בסוף אומר ה' לבני ישראל לשמור על ה[[שבת]]. ה' מכנה את השבת "אות" (סימן) בינו ובין בני ישראל. | ||
*'''שני''' - התורה חוזרת לספר את המשך ההתרחשויות מ[[פרשת יתרו]], כאשר משה רבינו עלה להר סיני לקבל את התורה, הוא אמר לבני ישראל לצפות לחזרתו בתוך ארבעים יום. אך בני ישראל טעו בחשבון במספר שעות, ובעזרת השטן וכן הערב רב שעלה איתם ממצרים הם עשו את [[עגל הזהב]]. אהרן, אחיו של משה, שהיה [[הכהן הגדול]] באותה עת, הסכים להשתתף עימם בהכנת העגל, מתוך [[מחשבה]] שיצליח להביא לדחייה של מספר שעות ובכך לעצור אותם עד לירידתו של משה מההר. לעומת הגברים, הנשים לא השתתפו ביצירת העגל, וכן לא בתרומה של [[זהב]] ותכשיטים עבורו. לבסוף משה ירד מן ההר וראה את המצב הנורא ושבר את הלוחות. לאחר מכן החל משה להתחנן לה' שיסלח לעם למרות חטאם, ואכן ה' קיבל את תפילתו, אך החליט שאת הדרך לארץ המובטחת הם יעשו בהדרתו של [[מלאך]] ולא על ידי ה' - כפי שהיה עד כה. | *'''שני''' - התורה חוזרת לספר את המשך ההתרחשויות מ[[פרשת יתרו]], כאשר משה רבינו עלה להר סיני לקבל את התורה, הוא אמר לבני ישראל לצפות לחזרתו בתוך ארבעים יום. אך בני ישראל טעו בחשבון במספר שעות, ובעזרת השטן וכן הערב רב שעלה איתם ממצרים הם עשו את [[עגל הזהב]]. אהרן, אחיו של משה, שהיה [[הכהן הגדול]] באותה עת, הסכים להשתתף עימם בהכנת העגל, מתוך [[מחשבה]] שיצליח להביא לדחייה של מספר שעות ובכך לעצור אותם עד לירידתו של משה מההר. לעומת הגברים, הנשים לא השתתפו ביצירת העגל, וכן לא בתרומה של [[זהב]] ותכשיטים עבורו. לבסוף משה ירד מן ההר וראה את המצב הנורא ושבר את הלוחות. לאחר מכן החל משה להתחנן לה' שיסלח לעם למרות חטאם, ואכן ה' קיבל את תפילתו, אך החליט שאת הדרך לארץ המובטחת הם יעשו בהדרתו של [[מלאך]] ולא על ידי ה' - כפי שהיה עד כה. |
עריכות