4,723
עריכות
מ (החלפת טקסט – " מים " ב־" מים ") תגית: עריכה ממכשיר נייד |
|||
(11 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:קול'ע חסידי.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציור של [[זלמן קליינמן]] על [[חסידים]] בעיירה, אחרי [[התוועדות]] חסידית]] | [[קובץ:קול'ע חסידי.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציור של [[זלמן קליינמן]] על [[חסידים]] בעיירה, אחרי [[התוועדות]] חסידית]] | ||
'''עיירה''' ('''שטעטל'''{{הערה|המילה "שטעטל" באידיש היא צורת הקטנה של המילה "שטאָט" (באידיש: עיר) ופירושה 'עיירה' או 'עיר קטנה'. ברבות השנים השתרש השימוש במונח לייחוד של עיירה המיושבת בעיקר ביהודים.}} ב[[אידיש]]) הייתה צורת המגורים הטיפוסית של ה[[יהודים]] ב[[רוסיה]] וארצות [[ | '''עיירה''' ('''שטעטל'''{{הערה|המילה "שטעטל" באידיש היא צורת הקטנה של המילה "שטאָט" (באידיש: עיר) ופירושה 'עיירה' או 'עיר קטנה'. ברבות השנים השתרש השימוש במונח לייחוד של עיירה המיושבת בעיקר ביהודים.}} ב[[אידיש]]) הייתה צורת המגורים הטיפוסית של ה[[יהודים]] ב[[רוסיה]] וארצות מזרח [[אירופה]] (שהיו בעיקר תחת ממשלת [[פולין]]). | ||
במשך מאות שנים נהגו היהודים להתגורר בעיירות מגובשות, ולנהל בהם אורח חיים [[יהודים|יהודי]] אותנטי. העיירות היהודיות היו סמל לחיים יהודיים שורשיים, אמתיים, ולאופן ניהול נכון של קהילה יהודית. | |||
== תפוצה == | == תפוצה == | ||
לקיומם של העיירות היהודיות היו שתי סיבות עיקריות. אחת הנוחות בניהול חיי הקהילה בלי התערבות חיצונית, שקיעה מוחלטת בעולם של [[תורה]] ו[[יראת שמים]], מנותקים מטרדות ונסיונות העולם. אך זו לא הכריחה את היהודים להתיישב דווקא בעיירות, ויהודים רבים העדיפו דווקא את החיים בערים הגדולות (אם בשל עסקיהם או מסיבות אחרות). הסיבה השניה, שגרמה להתרחבות התופעה של ה"שטעטל" הייתה גזירת "[[תחום המושב]]" שהחלה בתקופת הקיסרים ב[[רוסיה הצארית|רוסיה]]{{הערה|הגזירה נמשכה בין השנים [[תקנ"א]] ועד [[תרע"ז]], במשך קרוב ל-130 שנה}}, האוסרת על יהודים להתגורר במרכזי הערים ובערים הגדולות, והקצאת מקומות יישוב מבודדים עבור היהודים כחלק ממדיניות פיתוח המקומות הנידחים, כמו אזורים רבים ב[[אוקראינה]], או שטחי [[פולין]] שסופחו לרוסיה {{הערה|במסגרת "חלוקת פולין" בין השנים [[תקל"ב]] - [[תקנ"ה]]).}}. | לקיומם של העיירות היהודיות היו שתי סיבות עיקריות. אחת הנוחות בניהול חיי הקהילה בלי התערבות חיצונית, שקיעה מוחלטת בעולם של [[תורה]] ו[[יראת שמים]], מנותקים מטרדות ונסיונות העולם. אך זו לא הכריחה את היהודים להתיישב דווקא בעיירות, ויהודים רבים העדיפו דווקא את החיים בערים הגדולות (אם בשל עסקיהם או מסיבות אחרות). הסיבה השניה, שגרמה להתרחבות התופעה של ה"שטעטל" הייתה גזירת "[[תחום המושב]]" שהחלה בתקופת הקיסרים ב[[רוסיה הצארית|רוסיה]]{{הערה|הגזירה נמשכה בין השנים [[תקנ"א]] ועד [[תרע"ז]], במשך קרוב ל-130 שנה}}, האוסרת על יהודים להתגורר במרכזי הערים ובערים הגדולות, והקצאת מקומות יישוב מבודדים עבור היהודים כחלק ממדיניות פיתוח המקומות הנידחים, כמו אזורים רבים ב[[אוקראינה]], או שטחי [[פולין]] שסופחו לרוסיה{{הערה|במסגרת "חלוקת פולין" בין השנים [[תקל"ב]] - [[תקנ"ה]]).}}. | ||
בשל כך העיירות היהודיות היו נפוצות בעיקר במזרח אירופה, ב[[אוקראינה]] ובשטחי | בשל כך העיירות היהודיות היו נפוצות בעיקר במזרח אירופה, ב[[אוקראינה]] ובשטחי פולין שסופחו לרוסיה. | ||
תקופה זו החלה עוד בימי הביניים ונמשכה עד להיכחדותם הכמעט מוחלטת של העיירות ב[[מלחמת העולם | תקופה זו החלה עוד בימי הביניים ונמשכה עד להיכחדותם הכמעט מוחלטת של העיירות ב[[מלחמת העולם השנייה]] והמשכה ב[[רוסיה הקומוניסטית|משטר הקומוניסטי]]. | ||
== אופי החיים בעיירות == | == אופי החיים בעיירות == | ||
=== חיי הרוח === | === חיי הרוח === | ||
[[קובץ:ניי שווינציאן.jpg|שמאל|ממוזער|200px|[[ניי שווינציאן]]]] | [[קובץ:ניי שווינציאן.jpg|שמאל|ממוזער|200px|[[ניי שווינציאן]]]] | ||
העיירות היהודיות היו שונות אחת מהשניה, במספר תחומים. העיירות בשטחי [[פולין]] ו[[ליטא]] היו בעיקר מיושבות ב[[מתנגדים]], תלמידי [[הגאון מוילנה]], בעוד שב[[רוסיה]], [[בלארוס]] ו[[אוקראינה]] (ורק מעט | העיירות היהודיות היו שונות אחת מהשניה, במספר תחומים. העיירות בשטחי [[פולין]] ו[[ליטא]] היו בעיקר מיושבות ב[[מתנגדים]], תלמידי [[הגאון מוילנה]], בעוד שב[[רוסיה]], [[בלארוס]] ו[[אוקראינה]] (ורק מעט בפולין וליטא) היו העיירות בעלי אופי [[חסידות|חסידי]] מובהק. שוני נוסף היה ברמת החיים הגשמיים, חלק מהעיירות היו מיושבים במעוטי יכולת עד כדי רעב של ממש, וחלק אחר היו עיירות מפותחות עם תושבים אמידים (תופעת העיירות האמידות נעלמה בזמן גזירת "תחום המושב", בגלל המגבלה התעסוקתית שהייתה על היהודים). | ||
הבדל נוסף היה ברמת חיי הרוח. בעוד שבעיירות מסויימות היו מוסדות תורניים מהגיל הרך ועד ל[[ישיבה]], | הבדל נוסף היה ברמת חיי הרוח. בעוד שבעיירות מסויימות היו מוסדות תורניים מהגיל הרך ועד ל[[ישיבה]], | ||
בעיירות אחרות בקושי היה [[מלמד דרדקי]]. | בעיירות אחרות בקושי היה [[מלמד דרדקי]]. | ||
אופי זה השפיע רבות על תושבי העיירה, ובעיירות בלי המוסדות התורניים, בדרך כלל היו התושבים [[יהודים פשוטים]] ובקושי ידעו קרוא וכתוב וצורת ה[[אל"ף בי"ת|אותיות עבריות]]. יהודים אלה התאפיינו בתמימות יהודית ו[[יראת שמים]] מופלאה. | אופי זה השפיע רבות על תושבי העיירה, ובעיירות בלי המוסדות התורניים, בדרך כלל היו התושבים [[יהודים פשוטים]] ובקושי ידעו קרוא וכתוב וצורת ה[[אל"ף בי"ת|אותיות עבריות]]. יהודים אלה התאפיינו בתמימות יהודית ו[[יראת שמים]] מופלאה. | ||
שורה 40: | שורה 39: | ||
== הדמויות בקהילה == | == הדמויות בקהילה == | ||
הדמויות התופסות בקהילה היו ה[[מרא דאתרא]] שהנהיג את הקהילה, ה[[שוחט ובודק]] (שו"ב), וה[[מלמד]]. בחלק מהעיירות היה רב הקהילה גם המלמד בעצמו. | הדמויות התופסות בקהילה היו ה[[מרא דאתרא]] שהנהיג את הקהילה, ה[[שוחט ובודק]] (שו"ב), וה[[מלמד תינוקות|מלמד]]. בחלק מהעיירות היה רב הקהילה גם המלמד בעצמו. | ||
{{-}} | {{-}} | ||
{{להשלים}} | |||
== מעלת העיירות == | == מעלת העיירות == | ||
ב[[שיחה|שיחות]] [[הרבי הריי"צ]]{{הערה|1=[[ליקוטי דיבורים]] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39163&st=&pgnum=151 ליקוט ה], ועוד.}} מיצר על כך | ב[[שיחה|שיחות]] [[הרבי הריי"צ]]{{הערה|1=[[ליקוטי דיבורים]] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39163&st=&pgnum=151 ליקוט ה], ועוד.}} מיצר על כך שאז לא היה "שטעטלאך", כיון שבהן היו החיים רגועים יותר, ולכן היו יותר אמיתיים ורציניים. ה"עין יעקב" שהיו לומדים בין [[מנחה]] ל[[מעריב]] והמדרשים ופרקי [[האבות]] שלמדו בשבתות היו למעיין [[מים]] חיים למדות טובות ומורה דרך לאנשים הפשוטים. וכשלמישהו היה זמן פנוי הוא היה נכנס ל[[בית כנסת]] [[לימוד תורה|ללמוד]] או לקרוא [[פרק תהלים]]. | ||
== היעלמות העיירות היהודיות == | == היעלמות העיירות היהודיות == | ||
שורה 58: | שורה 58: | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה: | |||
[[קטגוריה:מושגים כלליים]] |
עריכות