39,916
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 3: | שורה 3: | ||
==מילה== | ==מילה== | ||
אחת מהקושיות שהראשונים והפוסקים מתחבטים בה רבות היא מדוע צריכה התורה | אחת מהקושיות שהראשונים והפוסקים מתחבטים בה רבות היא מדוע צריכה התורה להתיר [[ברית מילה]] בשבת, והלא המלאכה היא הוצאת הדם מהתינוק שהיא "נטילת נשמה" כלומר נטילת הדם, אם כן קשה לפי הדיעות שנטילת נשמה הכוונה היא החלשת האדם, והלא אין כל תועלת מהחלשת התינוק, והצורך הוא כריתת הערלה בלבד?. | ||
אדמו"ר הצמח צדק (בחידושיו ל[[מסכת שבת]] פרק י"ג) מסביר את דעת הסוברים שמלאכת חובל היא החלשת האדם, שיש לחלק בין מלאכה שהפעולה והתוצאה הינם דבר אחד, לבין מלאכה שהפעולה והתוצאה שני דברים. כאשר המלאכה והתוצאה הינם מציאות אחת, כברית מילה שאי אפשר לחתוך בשר מבלי להוציא דם, וכן בחובל בעל חי משום שצריך את הדם לכלבו, למרות שאין תועלת מעצם החבלה, כיון שיש לו צורך בדם נחשבת הפעולה צריכה לגופה. | אדמו"ר הצמח צדק (בחידושיו ל[[מסכת שבת]] פרק י"ג) מסביר את דעת הסוברים שמלאכת חובל היא החלשת האדם, שיש לחלק בין מלאכה שהפעולה והתוצאה הינם דבר אחד, לבין מלאכה שהפעולה והתוצאה שני דברים. כאשר המלאכה והתוצאה הינם מציאות אחת, כברית מילה שאי אפשר לחתוך בשר מבלי להוציא דם, וכן בחובל בעל חי משום שצריך את הדם לכלבו, למרות שאין תועלת מעצם החבלה, כיון שיש לו צורך בדם נחשבת הפעולה צריכה לגופה. | ||
שורה 13: | שורה 13: | ||
כמו כן אדם המהדק ספוג כדי לסתום חבית, וברור שיסחטו מים במהלך ההידוק, נחשבת פעולה זו "אינה צריכה לגופה" שכן למרות שבמקרה הספיציפי הזה ברור שיסחטו מים, הרי אין לו כל תועלת בפעולה זו, ובנוסף הידוק הספוג וסחיטת המים הם שני פעולות נפרדות, ואם יתכן היה להדק את הספוג מבלי לסחוט היה עדיף לו שיהיה כך. | כמו כן אדם המהדק ספוג כדי לסתום חבית, וברור שיסחטו מים במהלך ההידוק, נחשבת פעולה זו "אינה צריכה לגופה" שכן למרות שבמקרה הספיציפי הזה ברור שיסחטו מים, הרי אין לו כל תועלת בפעולה זו, ובנוסף הידוק הספוג וסחיטת המים הם שני פעולות נפרדות, ואם יתכן היה להדק את הספוג מבלי לסחוט היה עדיף לו שיהיה כך. | ||
==מלאכת תולש== | ==מלאכת תולש== | ||
לעומת זאת אדם המפריד את שערותיו אלו מאלו, ובאופן שהשערות דבוקות זו לזו כך שאי אפשר להפרידן מבלי לתלוש, נחשבת פעולה זו פעולה אחת, וגם אם אין לו תועלת בהפרדת השערות, נחשבת הפעולה "צריכה לגופה". שהרי סוף כל סוף, במקרה כזה שהשערות דבוקות זו בזו, יש לאדם צורך מעשי גם בתלישת השערות הדבוקות זו בזו - כדי להפרידם, למרות שהתלישה אינה מטרה אלא אמצעי. | לעומת זאת אדם המפריד את שערותיו אלו מאלו, ובאופן שהשערות דבוקות זו לזו כך שאי אפשר להפרידן מבלי לתלוש, נחשבת פעולה זו פעולה אחת, וגם אם אין לו תועלת בהפרדת השערות, נחשבת הפעולה "צריכה לגופה" ועובר על [[מלאכת גוזז]]. שהרי סוף כל סוף, במקרה כזה שהשערות דבוקות זו בזו, יש לאדם צורך מעשי גם בתלישת השערות הדבוקות זו בזו - כדי להפרידם, למרות שהתלישה אינה מטרה אלא אמצעי. | ||
[[קטגוריה:אורח חיים]] | [[קטגוריה:אורח חיים]] |
עריכות