יעקב ישראל טברסקי: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – "כ"ק " ב־""
מ (החלפת טקסט – " סיון " ב־" סיוון ")
מ (החלפת טקסט – "כ"ק " ב־"")
שורה 1: שורה 1:
הרב '''יעקב ישראל טברסקי מצֶ'רְקַס''' (נכתב באידיש '''טשערקאס''') היה בנו של רבי [[מרדכי מצ'רנוביל]], והיה נשוי עםבתו של כ"ק [[אדמו"ר האמצעי]]; [[דבורה לאה (בת אדמו"ר האמצעי)|הרבנית דבורה לאה]].
הרב '''יעקב ישראל טברסקי מצֶ'רְקַס''' (נכתב באידיש '''טשערקאס''') היה בנו של רבי [[מרדכי מצ'רנוביל]], והיה נשוי עםבתו של [[אדמו"ר האמצעי]]; [[דבורה לאה (בת אדמו"ר האמצעי)|הרבנית דבורה לאה]].


==חתונתו==
==חתונתו==


על השידוך ביניהם מסופר כי בעת שביקר כ"ק [[אדמו"ר הזקן]] בביתו של רבי [[נחום מצ'רנוביל]], [[רבינו הזקן]] הזכיר לר' נחום את אמרתו של מורם ורבם כ"ק [[המגיד ממעזריטש]] שאמר: [[משיח|שהמלך המשיח]] יהי' יוצא חלציו של המבוגר מבין תלמידיו או מהצעיר שבתלמידיו. המבוגר שמבין תלמידי כ"ק הרב ה[[מגיד ממעזריטש]] היה הרה"ק ר' נחום מטשרנוביל, והצעיר שמבין התלמידים היה [[אדמו"ר הזקן]]. אמר [[רבינו הזקן]] לר' נחום, בזה הלשון: "... למה לנו להיכנס לספק, הבה ונשתדך בינינו..." בתוך כך ניגש כ"ק [[אדמו"ר הזקן]] לעריסות הנכדים שהיו בביתו של ר' נחום ומישש את ראשיהם. כאשר מישש את ראשו של הנכד יעקב ישראל, אמר [[רבינו הזקן]] שאת הנכד הזה הוא מייעד לחתן בעבור נכדתו דבורה לאה בת כ"ק [[אדמו"ר האמצעי]].
על השידוך ביניהם מסופר כי בעת שביקר [[אדמו"ר הזקן]] בביתו של רבי [[נחום מצ'רנוביל]], [[רבינו הזקן]] הזכיר לר' נחום את אמרתו של מורם ורבם [[המגיד ממעזריטש]] שאמר: [[משיח|שהמלך המשיח]] יהי' יוצא חלציו של המבוגר מבין תלמידיו או מהצעיר שבתלמידיו. המבוגר שמבין תלמידי הרב ה[[מגיד ממעזריטש]] היה הרה"ק ר' נחום מטשרנוביל, והצעיר שמבין התלמידים היה [[אדמו"ר הזקן]]. אמר [[רבינו הזקן]] לר' נחום, בזה הלשון: "... למה לנו להיכנס לספק, הבה ונשתדך בינינו..." בתוך כך ניגש [[אדמו"ר הזקן]] לעריסות הנכדים שהיו בביתו של ר' נחום ומישש את ראשיהם. כאשר מישש את ראשו של הנכד יעקב ישראל, אמר [[רבינו הזקן]] שאת הנכד הזה הוא מייעד לחתן בעבור נכדתו דבורה לאה בת [[אדמו"ר האמצעי]].


חתונתם של הרב יעקב ישראל מצ'רקס ושל הרבנית מרת דבורה לאה התקיימה בנוכחותו של [[אדמו"ר הזקן]] בליאדי באור ליום ו' פרשת בא, [[ה' בשבט]] [[תקע"א]] שאמר באותה ההזדמנות [[מאמר חסידות]] ד"ה: "שיר השירים אשר לשלמה".
חתונתם של הרב יעקב ישראל מצ'רקס ושל הרבנית מרת דבורה לאה התקיימה בנוכחותו של [[אדמו"ר הזקן]] בליאדי באור ליום ו' פרשת בא, [[ה' בשבט]] [[תקע"א]] שאמר באותה ההזדמנות [[מאמר חסידות]] ד"ה: "שיר השירים אשר לשלמה".


לאחר חתונתו נשאר ר' יעקב ישראל בעיירה [[ליאדי]], שם היה יושב ושוקד על התורה ועל העבודה יחד עם גיסו כ"ק [[אדמו"ר הצמח צדק]], והשניים היו לומדים שיעור קבוע בחברותא יחד עם רבינו הזקן.  
לאחר חתונתו נשאר ר' יעקב ישראל בעיירה [[ליאדי]], שם היה יושב ושוקד על התורה ועל העבודה יחד עם גיסו [[אדמו"ר הצמח צדק]], והשניים היו לומדים שיעור קבוע בחברותא יחד עם רבינו הזקן.  


אחרי מלחמת נפוליון התיישב בליובאוויטש ודר שמה כמה שנים. אחר כך נתקבל למגיד מישרים בעיר הורנוסטייפל. ב[[שבת]] פרשת ראה [[תקצ"ו]] נערכו שמה נישואי בתו הרבנית [[חנה (נכדת אדמו"ר האמצעי)|חנה]] עם הרב [[יוסף יצחק שניאורסון (בן אדמו"ר הצמח צדק)|יוסף יצחק]] בן כ"ק אדמו"ר הצ"צ, בהשתתפות המחותנים כ"ק אדמו"ר [[הצ"צ]], הרב יעקב ישראל והרב [[מרדכי מטשערנאביל]].
אחרי מלחמת נפוליון התיישב בליובאוויטש ודר שמה כמה שנים. אחר כך נתקבל למגיד מישרים בעיר הורנוסטייפל. ב[[שבת]] פרשת ראה [[תקצ"ו]] נערכו שמה נישואי בתו הרבנית [[חנה (נכדת אדמו"ר האמצעי)|חנה]] עם הרב [[יוסף יצחק שניאורסון (בן אדמו"ר הצמח צדק)|יוסף יצחק]] בן אדמו"ר הצ"צ, בהשתתפות המחותנים אדמו"ר [[הצ"צ]], הרב יעקב ישראל והרב [[מרדכי מטשערנאביל]].


בשנת [[תרכ"א]] (אחרי שחתנו הרב יוסף יצחק נתקבל לרב בעיר אוורוטש) העתיק מושבו לעיר צ'רקס ונודע מאז בתור הרב יעקב ישראל מטעשרקאס (כשעל כסאו בהורנוסטייפל הושיב את הרב [[מרדכי דב טברסקי (נכד אדמו"ר האמצעי)|מרדכי דוב]] (בן הרב [[מנחם נחום (בן אדמו"ר האמצעי)]]) שנקרא על שם ר' [[מרדכי מטשערנאביל]] ו[[אדמו"ר האמצעי]]).
בשנת [[תרכ"א]] (אחרי שחתנו הרב יוסף יצחק נתקבל לרב בעיר אוורוטש) העתיק מושבו לעיר צ'רקס ונודע מאז בתור הרב יעקב ישראל מטעשרקאס (כשעל כסאו בהורנוסטייפל הושיב את הרב [[מרדכי דב טברסקי (נכד אדמו"ר האמצעי)|מרדכי דוב]] (בן הרב [[מנחם נחום (בן אדמו"ר האמצעי)]]) שנקרא על שם ר' [[מרדכי מטשערנאביל]] ו[[אדמו"ר האמצעי]]).
שורה 22: שורה 22:
-"... בעצם, הסבתא צודקת, חייה כאלמנה יהיו קשים יותר. אבל מכיוון שדעתו של סבא היא אחרת, איני רוצה לעבור על דעת סבא. ולכן דעתי היא שכשיגיע זמן [[הסתלקות|הסתלקותכם]], תהיה הסתלקות שניכם בשנה אחת..." עכ"ל הרב הרב ר' מרדכי דב מהורנסטייפל.
-"... בעצם, הסבתא צודקת, חייה כאלמנה יהיו קשים יותר. אבל מכיוון שדעתו של סבא היא אחרת, איני רוצה לעבור על דעת סבא. ולכן דעתי היא שכשיגיע זמן [[הסתלקות|הסתלקותכם]], תהיה הסתלקות שניכם בשנה אחת..." עכ"ל הרב הרב ר' מרדכי דב מהורנסטייפל.


וכך היה, ביום [[א' [[סיוון]] תרל"ו]] (1876 למניינם) הסתלקה הרבנית הצדקנית מרת דבורה לאה בתו של כ"ק [[אדמו"ר האמצעי]], וכעבור חודשיים וחצי, ביום י"ג [[אלול]] [[תרל"ו]] הסתלק בעלה הרה"ק הרב ר' יעקב ישראל מצ'רקס.
וכך היה, ביום [[א' [[סיוון]] תרל"ו]] (1876 למניינם) הסתלקה הרבנית הצדקנית מרת דבורה לאה בתו של [[אדמו"ר האמצעי]], וכעבור חודשיים וחצי, ביום י"ג [[אלול]] [[תרל"ו]] הסתלק בעלה הרה"ק הרב ר' יעקב ישראל מצ'רקס.


==הרבי מספר על ר' ישראל==
==הרבי מספר על ר' ישראל==
שורה 28: שורה 28:
ב[[התוועדות]] יו"ד [[שבט]] בשנת [[תשי"ד]] (1954), סיפר [[הרבי]], וזה לשונו:
ב[[התוועדות]] יו"ד [[שבט]] בשנת [[תשי"ד]] (1954), סיפר [[הרבי]], וזה לשונו:


{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=כ"ק [[אדמו"ר הצמח צדק]] התחנך יחד עם גיסו ר' יעקב ישראל מצ'רקס אצל כ"ק [[אדמו"ר הזקן]], שני הגיסים נהגו ללמוד יחדיו בעליית הגג. פעם החליטו להתחיל בסיגופים ולהתענות תעניות כדי שיהיה להם "גילוי אליהו". בגלל ריבוי הסיגופים הם נחלשו ולא היה בכוחם לעלות לעליית הגג ולכן היו לומדים בקומה התחתונה. באחד הימים נדבק אליהם ברנש אחד שגם רצה "גילוי [[אליהו]]". הוא החל לצום והיה עורך כל לילה "תיקון חצות" לקונן על גלות ה[[שכינה]] ולדרוש מ[[הקב"ה]] "גילוי [[אליהו]]". לאחר שעברה תקופה מסויימת והברנש עדיין לא זכה ל"גילוי [[אליהו]]" היחל לטעון כלפי הגיסים: הרי כתוב בספרים שכשצמים כך וכך תעניות יש גילוי אליהו, והוא הרי צם כבר את כל התעניות ומדוע אין לו "גילוי [[אליהו]]"?  
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=[[אדמו"ר הצמח צדק]] התחנך יחד עם גיסו ר' יעקב ישראל מצ'רקס אצל [[אדמו"ר הזקן]], שני הגיסים נהגו ללמוד יחדיו בעליית הגג. פעם החליטו להתחיל בסיגופים ולהתענות תעניות כדי שיהיה להם "גילוי אליהו". בגלל ריבוי הסיגופים הם נחלשו ולא היה בכוחם לעלות לעליית הגג ולכן היו לומדים בקומה התחתונה. באחד הימים נדבק אליהם ברנש אחד שגם רצה "גילוי [[אליהו]]". הוא החל לצום והיה עורך כל לילה "תיקון חצות" לקונן על גלות ה[[שכינה]] ולדרוש מ[[הקב"ה]] "גילוי [[אליהו]]". לאחר שעברה תקופה מסויימת והברנש עדיין לא זכה ל"גילוי [[אליהו]]" היחל לטעון כלפי הגיסים: הרי כתוב בספרים שכשצמים כך וכך תעניות יש גילוי אליהו, והוא הרי צם כבר את כל התעניות ומדוע אין לו "גילוי [[אליהו]]"?  


כשראו הגיסים עם מי יש להם עסק, הם עלו לעליית הגג וכשהברנש הגיע לבית הכנסת לערוך "[[תיקון חצות]]", שפכו עליו מים וצעקו "טהור, טהור, טהור". מאותו הזמן נחה דעתו של הברנש, הוא אמר: "כל מה שכתוב בספרים הוא אמת, משה אמת ותורתו אמת, והראייה שמהשמיים שפכו עלי מים. קויים בי 'ושפכתי עליכם מים טהורים' ובפירוש הכריזו עליי: 'טהור, טהור, טהור..."}}.
כשראו הגיסים עם מי יש להם עסק, הם עלו לעליית הגג וכשהברנש הגיע לבית הכנסת לערוך "[[תיקון חצות]]", שפכו עליו מים וצעקו "טהור, טהור, טהור". מאותו הזמן נחה דעתו של הברנש, הוא אמר: "כל מה שכתוב בספרים הוא אמת, משה אמת ותורתו אמת, והראייה שמהשמיים שפכו עלי מים. קויים בי 'ושפכתי עליכם מים טהורים' ובפירוש הכריזו עליי: 'טהור, טהור, טהור..."}}.
שורה 35: שורה 35:
==משפחתו==
==משפחתו==
*נולדו להם בנים זכרים, אך כולם מתו בהיותם קטנים.
*נולדו להם בנים זכרים, אך כולם מתו בהיותם קטנים.
*בנותיו: א) [[הרבנית חנה (נכדת אדמו"ר האמצעי)|הרבנית חנה]]. ב) שרה פריידל. ג) סטערנא רחל.{{הערת שוליים|אם רבי [[מרדכי דובער טברסקי (נכד אדמו"ר האמצעי)|מרדכי דובער מהארנסטפייל]].}}. ד) ברכה. ה) חישע. ו) [[הרבנית שרה]] (השניה){{הערת שוליים|נישאה עם הרה"ק והגאון המפורסם רבי אהרן משקלאוו. ונולדו להם א) [[הרבנית רבקה]]. (אשת כ"ק אאזמו"ר [[מהר"ש]]. ב) הרבנית מרת גיטל. ג) הרב ר' שניאור זלמן.}}.
*בנותיו: א) [[הרבנית חנה (נכדת אדמו"ר האמצעי)|הרבנית חנה]]. ב) שרה פריידל. ג) סטערנא רחל.{{הערת שוליים|אם רבי [[מרדכי דובער טברסקי (נכד אדמו"ר האמצעי)|מרדכי דובער מהארנסטפייל]].}}. ד) ברכה. ה) חישע. ו) [[הרבנית שרה]] (השניה){{הערת שוליים|נישאה עם הרה"ק והגאון המפורסם רבי אהרן משקלאוו. ונולדו להם א) [[הרבנית רבקה]]. (אשת אאזמו"ר [[מהר"ש]]. ב) הרבנית מרת גיטל. ג) הרב ר' שניאור זלמן.}}.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{בית רבי/אדמו"ר האמצעי}}
{{בית רבי/אדמו"ר האמצעי}}

תפריט ניווט