עירוי מכלי ראשון: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:


==במשנה==
==במשנה==
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=האילפס והקדרה שהעבירן מרותחין לא יתן לתוכן תבלין אבל אבל נותן הוא לתוך הקערה או לתוך התמחוי רבי יהודה אומר לכל הוא נותן חוץ מדבר שיש בו חומץ וציר{{מקור=[http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=42b&format=text שבת מב, א-ב}}}}
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=האילפס והקדרה שהעבירן מרותחין לא יתן לתוכן תבלין אבל אבל נותן הוא לתוך הקערה או לתוך התמחוי רבי יהודה אומר לכל הוא נותן חוץ מדבר שיש בו חומץ וציר{{מקור=[http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=42b&format=text שבת מב, א-ב]}}}}


משמעות דברי המשנה היא שהיות וכלי ראשון מבשל, לכן אסור לתת בתוך הכלי הראשון שהתבשל על האש תבלין, ומותר רק לתת לתוך הכלי השני. במשנה לא מפורש במשנה האם אכן מותר לערות מכלי ראשון על התבלין בכלי שני.
משמעות דברי המשנה היא שהיות וכלי ראשון מבשל, לכן אסור לתת בתוך הכלי הראשון שהתבשל על האש תבלין, ומותר רק לתת לתוך הכלי השני. במשנה לא מפורש במשנה האם אכן מותר לערות מכלי ראשון על התבלין בכלי שני.
==בדברי הראשונים==
==בדברי הראשונים==
התוספות מעירים כי מהמשנה אכן אין ראיה שעירוי אינו ככלי ראשון, שהרי אם כן היה למשנה לומר חידוש גדול יותר - שמותר לערות מהכלי ראשון על התבלינים. לעומת זאת [[הרשב"ם]] סובר שעירוי ככלי שני, ומביא ראיה מהנפסק בהלכות שבת ש"תתאה גבר" כלומר כאשר דבר חם ודבר קר מתנגשים יחדיו, תמיד זה שלמטה, המקבל, הוא הגובר והמשפיע כלומר העליון מושפע ממנו ומתקרר.
התוספות מעירים כי מהמשנה אכן אין ראיה שעירוי אינו ככלי ראשון, שהרי אם כן היה למשנה לומר חידוש גדול יותר - שמותר לערות מהכלי ראשון על התבלינים. לעומת זאת [[הרשב"ם]] סובר שעירוי ככלי שני, ומביא ראיה מהנפסק בהלכות שבת ש"תתאה גבר" כלומר כאשר דבר חם ודבר קר מתנגשים יחדיו, תמיד זה שלמטה, המקבל, הוא הגובר והמשפיע כלומר העליון מושפע ממנו ומתקרר.
39,916

עריכות

תפריט ניווט