סיומי מסכת בתשעת הימים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – "תנש"א " ב־"תנש"א "
מ (החלפת טקסט – "סף הגאולה" ב־"סף הגאולה")
מ (החלפת טקסט – "תנש"א " ב־"תנש"א ")
שורה 6: שורה 6:
בשיחת ערב [[ראש חודש מנחם אב]] [[תשל"ה]] דיבר הרבי על הפתגם החסידי של [[חיים אלעזר ממונקאטש|הרב ממונקאטש]], שפירוש "משנכנס אב ממעטין בשמחה"{{הערה|תענית כט, א.}} - זאת אומרת ש"ממעטין" את עניני העצבות של [[חודש אב]], על ידי [[שמחה]]. בהמשך לכך הציע הרבי שיערכו בימי [[תשעת הימים]] [[סיום מסכת]] מידי יום ביומו. הרבי התבסס על דברי [[הרבי הריי"צ]], שסיפר על אביו [[הרבי הרש"ב]] שנהג לעשות בכל יום מימי תשעת הימים סיום מסכת, אף שלא ערך סעודה בבשר ויין{{הערה|1=הובא ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30479&st=&pgnum=54&hilite= ספר המנהגים, ע' 46].}}. ומכאן הסיק הרבי שישנו ענין מיוחד לערוך סיום מסכת בימים אלו, וזאת כיון שימים אלו עתידים להפוך לששון ולשמה ב[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה]], והטעימה מזה היא על ידי ההוספה בשמחה של מצוה באופן המותר על פי ה[[שולחן ערוך]]{{הערה|1=ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4612&st=%D7%A1%D7%99%D7%95%D7%9D+%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA&pgnum=366&hilite= שיחות קודש חלק ב' ע' 344].}}. כבר באמירת שיחה זו ביקש הרבי מהמאזינים (על ידי ה[[מרכז שידורי חב"ד|שידור]]) ב[[ארץ הקודש]] לערוך בראש חודש אב סיום מסכת ב[[כותל המערבי]] וב[[מערת המכפלה]].
בשיחת ערב [[ראש חודש מנחם אב]] [[תשל"ה]] דיבר הרבי על הפתגם החסידי של [[חיים אלעזר ממונקאטש|הרב ממונקאטש]], שפירוש "משנכנס אב ממעטין בשמחה"{{הערה|תענית כט, א.}} - זאת אומרת ש"ממעטין" את עניני העצבות של [[חודש אב]], על ידי [[שמחה]]. בהמשך לכך הציע הרבי שיערכו בימי [[תשעת הימים]] [[סיום מסכת]] מידי יום ביומו. הרבי התבסס על דברי [[הרבי הריי"צ]], שסיפר על אביו [[הרבי הרש"ב]] שנהג לעשות בכל יום מימי תשעת הימים סיום מסכת, אף שלא ערך סעודה בבשר ויין{{הערה|1=הובא ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30479&st=&pgnum=54&hilite= ספר המנהגים, ע' 46].}}. ומכאן הסיק הרבי שישנו ענין מיוחד לערוך סיום מסכת בימים אלו, וזאת כיון שימים אלו עתידים להפוך לששון ולשמה ב[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה]], והטעימה מזה היא על ידי ההוספה בשמחה של מצוה באופן המותר על פי ה[[שולחן ערוך]]{{הערה|1=ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4612&st=%D7%A1%D7%99%D7%95%D7%9D+%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA&pgnum=366&hilite= שיחות קודש חלק ב' ע' 344].}}. כבר באמירת שיחה זו ביקש הרבי מהמאזינים (על ידי ה[[מרכז שידורי חב"ד|שידור]]) ב[[ארץ הקודש]] לערוך בראש חודש אב סיום מסכת ב[[כותל המערבי]] וב[[מערת המכפלה]].


גם ב[[ח' באב|ערב תשעה באב]] וב[[תשעה באב]] הורה הרבי לערוך סיומים באופן המותר, למשל על [[מסכת מועד קטן]]. בשנת [[תנש"א]] הוסיף הרבי והורה להמשיך ולערוך סיומים עד [[חמשה עשר באב]]{{הערה|שם=נא|[[דבר מלכות]] שיחת ש"פ דברים תנש"א סעיף י'.}}.
גם ב[[ח' באב|ערב תשעה באב]] וב[[תשעה באב]] הורה הרבי לערוך סיומים באופן המותר, למשל על [[מסכת מועד קטן]]. בשנת [[תנש"א]] הוסיף הרבי והורה להמשיך ולערוך סיומים עד [[חמשה עשר באב]]{{הערה|שם=נא|[[דבר מלכות]] שיחת ש"פ דברים [[תנש"א]] סעיף י'.}}.


הרבי הסביר את הקשר של סיום המסכת ל[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה]]: {{ציטוטון|הסיום דערב פסח הוא הכנה להגאולה דפסח, והסיומים דתשעת הימים הם הכנה להגאולה העתידה שהיא "כימי צאתך מארץ מצרים (אראנו נפלאות)", ובהדגשה יתירה בשנה זו, הי' תהא שנת '''אראנו נפלאות''', כשעומדים על [[סף הגאולה]]}}{{הערה|שם=מטומ|דבר מלכות שיחת ש"פ מטות מסעי תנש"א, סעיף טו.}}.
הרבי הסביר את הקשר של סיום המסכת ל[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה]]: {{ציטוטון|הסיום דערב פסח הוא הכנה להגאולה דפסח, והסיומים דתשעת הימים הם הכנה להגאולה העתידה שהיא "כימי צאתך מארץ מצרים (אראנו נפלאות)", ובהדגשה יתירה בשנה זו, הי' תהא שנת '''אראנו נפלאות''', כשעומדים על [[סף הגאולה]]}}{{הערה|שם=מטומ|דבר מלכות שיחת ש"פ מטות מסעי תנש"א, סעיף טו.}}.
39,916

עריכות

תפריט ניווט