ראייה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,017 בתים ,  6 בספטמבר 2016
עריכה. שלום האם תוכל להוסיף מקורות?
(יצירת דף עם התוכן "'''ראיה''' בחסידות היא דרגה גבוהה של בהירות בעבודת השם, הנמשכת מספירת החכמה. בחינה זו נמש...")
 
(עריכה. שלום האם תוכל להוסיף מקורות?)
שורה 1: שורה 1:
'''ראיה''' בחסידות היא דרגה גבוהה של בהירות בעבודת השם, הנמשכת מ[[ספירת החכמה]]. בחינה זו נמשלת בראיה על פי מאמר חז"ל "אינה דומה שמיעה לראיה", שבא לבטא את השייכות העצמית של הרואה בעצמו שאין לו כל ספק ואפילו לא אי בהירות, לעומת השמיעה שהיא ענין הברור פחות, באופן שרק השכל שבענין מגיע להבנה ולא הענין עצמו. מסיבה זאת ב[[זוהר הקדוש]] וב[[תלמוד הירושלמי]] שהארתם מספירת החכמה משתמשים בלשון "תא חזי" (בא וראה), לעומת תלמוד הבבלי שהיא הארת הבינה שבה משתמשים בלשון "תא שמע" (בא ושמע).
'''כח הראיה''' הוא אחד מחמשת החושים של האדם, והוא בעל ההשפעה החזקה ביותר על מציאותו של האדם. בהיות הנשמה למעלה, היא רואה רק עניינים רוחניים, אולם ברדתה לגוף היא מושפעת ממנו, והיא מוגבלת לראיית דברים גשמיים.
 
==עניינה==
הראיה היא החוש היותר נעלה של האדם, והיא בדרך כלל נמצאת בהקבלה ל[[כח השמיעה]] של האדם, אשר הוא מוגבל יותר.
 
המעלה העיקרית של כח הראיה הוא ההתאמתות הגדולה שבאה על ידו, וכמו שאמרו חז"ל "אינה דומה שמיעה לראיה", וכן הוא גם פסק הדין בנוגע לדיני נפשות, שמי שראה את המעשה איננו רשאי לדון, שמאחר שהוא ראה את זה, זה נעשה אצלו כל כך אמיתי, עד שהוא לא יהיה מסוגל למצוא נקודת זכות עבורו.
 
חלוקה נוספת בין הראיה לשמיעה, היא החלוקה בין [[ספירת החכמה]] ל[[ספירת הבינה]]: שהדרגה הגבוהה ביותר של שכל, היא שהוא "רואה" בעיני שכלו את הדבר, דהיינו, שהדבר נעשה אצלו מאומת ו'מוחשי', על ידי כך שאור השכל מאיר בו; לעומת השמיעה, שאף שהוא שומע את כל הפרטים, אך העניין איננו 'מוחשי' ומאומת לגמרי. מסיבה זאת ב[[זוהר הקדוש]] וב[[תלמוד הירושלמי]] שהארתם מספירת החכמה משתמשים בלשון "תא חזי" (בא וראה), לעומת תלמוד הבבלי שהיא הארת הבינה שבה משתמשים בלשון "תא שמע" (בא ושמע).


מכיון שהראיה קודמת בחשיבותה לשמיעה וגם העינים קודמים בשרשם לאזנים, נמצא כי לפי סדר ד' החושים שהם ראיה שמיעה ריח וטעם הראיה מכוונת כנגד האות י' של שם הוי"ה שהיא כנגד החכמה.
מכיון שהראיה קודמת בחשיבותה לשמיעה וגם העינים קודמים בשרשם לאזנים, נמצא כי לפי סדר ד' החושים שהם ראיה שמיעה ריח וטעם הראיה מכוונת כנגד האות י' של שם הוי"ה שהיא כנגד החכמה.

תפריט ניווט