שדה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,380 בתים ,  6 בספטמבר 2016
(דף שיחה)
שורה 1: שורה 1:
'''שדה''' הוא כינוי בלשון הקודש למקום הראוי לזריעה. במשנה מוזכרים שני מיני שדות: שדה המושקית באופן קבוע (שדה בית השלחין), ושדה המושקית רק על ידי גשמים (שדה בית הבעל).
'''שדה''' הוא כינוי בלשון הקודש למקום הראוי לזריעה. במשנה מוזכרים שני מיני שדות: שדה המושקית באופן קבוע (שדה בית השלחין), ושדה המושקית רק על ידי גשמים (שדה בית הבעל).
==בקבלה==
==החילוק בין שדה לשקר==
השדה בפנימיות התורה היא משל להשכינה הקדושה הנקראת [[חקל תפוחין קדישין]]. אך בזוהר הקדוש מבואר{{הערה|ר"פ חיי דקכ"ב ע"ב, מובא ב[[אור התורה]] פרשת פינחס ד"ה ושעיר עזים אחד לחטאת > א'קע}}. בענין מלך לשדה נעבד, {{ציטוטון|אית שדה ואית שדה ... ובג"כ שעיר דר"ח בגין דאתפרש ההוא שדה ממלכא קדישא ולא שריין בההוא שדה ברכאן מהאי מלך}}, כלומר שיש שדה בצד הקדושה ויש גם שדה בצד הטומאה.
השדה בפנימיות התורה היא משל להשכינה הקדושה הנקראת [[חקל תפוחין קדישין]]. אך בזוהר הקדוש מבואר{{הערה|ר"פ חיי דקכ"ב ע"ב, מובא ב[[אור התורה]] פרשת פינחס ד"ה ושעיר עזים אחד לחטאת > א'קע}}. בענין הפסוק "מלך לשדה נעבד": {{ציטוטון|אית שדה ואית שדה ... ובג"כ שעיר דר"ח בגין דאתפרש ההוא שדה ממלכא קדישא ולא שריין בההוא שדה ברכאן מהאי מלך}} כלומר: יש שדה בקדושה ויש שדה ב[[טומאה]], והשדה בטומאה נפרש מהשדה דקדושה ולכן לא שורה בשדה זו ברכתו של [[הקב"ה|המלך]].


בשער הכוונות ל[[אר"י]]{{הערה|קבלת שבת}} מבואר החילוק בין שני הבחינות של "שדה", כי המילה שדה היא משל להשכינה כפי שנמצאת בכניסת השבת, שאז היא עולה מעולמות [[בי"ע]] הנקראים עולמות ה[[שקר]], לאצילות הנקרא עולם ה[[אמת]]. לעומת זאת הכינוי שדה במשמעות השניה, היא השכינה כפי שמלובשת בקלי' להחיותם בתורת גלות, ואז היא מתעלמת באותיות [[שקר]], בצורה כזאת: האות [[ק]] המורה על הרגל שעליה נאמר "רגליה יורדות מות", ההתפשטות למקום השקר, נהפכת ל[[ד]] שהיא ביטול מלשון דלות, וה[[ר]] המורה על גילוי השכינה הנעלם בתחתונים נהפך ל[[ה]] המורה על גילוי בבחינת אשה מעוברת.
בשער הכוונות ל[[אר"י]]{{הערה|קבלת שבת}} מבואר החילוק בין שני הבחינות של "שדה", כי המילה שדה היא משל להשכינה כפי שנמצאת בכניסת השבת, שאז היא עולה מעולמות [[בי"ע]] הנקראים עולמות ה[[שקר]], לאצילות הנקרא עולם ה[[אמת]]. לעומת זאת הכינוי שדה במשמעות השניה, היא השכינה כפי שמלובשת בקלי' להחיותם בתורת גלות, ואז היא מתעלמת באותיות [[שקר]], בצורה כזאת: האות [[ק]] המורה על הרגל שעליה נאמר "רגליה יורדות מות", ההתפשטות למקום השקר, נהפכת ל[[ד]] שהיא ביטול מלשון דלות, וה[[ר]] המורה על גילוי השכינה הנעלם בתחתונים נהפך ל[[ה]] המורה על גילוי בבחינת אשה מעוברת.
בקשר לכך מובא ב[[כתר שם טוב]]{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/bsht/kst/3/313&search=%D7%90%D7%99%D7%A9+%D7%A9%D7%93%D7%94 תוספות ע' שיג]}}, {{ציטוטון|מורנו הבעש"ט איז געווען אַ איש שדה. הוד כ"ק אאזמו"ר הרה"ק צ"צ האָט דאָס מבאר געווען. ער – דער בעש"ט – האָט אויף זיך גענומען און האָט מצליח געווען מתקן צו זיין די בירורים און ניצוצות פון דעם איש שדה. אַלע ווייסן ווער עס ווערט אָנגערופן איש שדה86, וואָס ער איז מקטרג אויפ'ן עם ישראל און דערפון נעמען זיך אַלע גזירות אויף אידן}}. משמעות האימרה היא כי הבעל שם טוב עבודתו היתה [[בירור הניצוצין]], שהיא בירור כוחו של [[עשיו]] שנקרא "איש שדה", ומקטרג על עם ישראל, ועל ידי בירור הניצוצות הקדושים שבו בתורת החסידות העוסקת בענין זה, מתבררים כל הניצוצות ומתבטלים הגזירות הרעות.


==בחסידות==
==בחסידות==
39,916

עריכות

תפריט ניווט