פיקוח נפש בשבת: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – "משניות " ב־"משניות "
מ (החלפת טקסט – " יראת שמים" ב־" יראת שמים")
מ (החלפת טקסט – "משניות " ב־"משניות ")
שורה 3: שורה 3:
[[אדמו"ר הזקן]] מביא שנחלקו הראשונים האם יש לחלל את השבת בקטנים או על ידי נכרים - במקום שאפשר:  
[[אדמו"ר הזקן]] מביא שנחלקו הראשונים האם יש לחלל את השבת בקטנים או על ידי נכרים - במקום שאפשר:  


יש שטענו שגם אם יש לפנינו נכרים או קטנים שאינן בני מצוות, כך שאם המלאכה תעשה על ידיהם לא תעשה כאן מלאכה מהתורה, אין להפקיד בידיהם את מצוות חילול השבת למעם פיקוח נפש, מפני שני סיבות: האחת, אין כל בעיה שיהודי יחלל שבת למעם פיקוח נפש, שכן אין זה בגדר חילול שבת, שהרי נדחתה השבת בגלל פיקוח נפש, והשני - כדי שלא יבואו לומר שאסור לחלל שבת על ידי יהודי למלעלה מגיל מצווה וכך בפעם הבאה כאשר תבוא שאלה דומה יחשבו שאסור לחלל שבת לצורכי פיקוח נפש, ולכן אסור לתת לקטן או גוי לחלל שבת, דבר העלול להביא מכשול גדול{{הערה|שם=רמב"ן|רמב"ן בתורת האדם עניין הסכנה, ר"ן ב[[שבת]] מ' א ד"ה אין.}}. בנוסף, אין להפקיד מלאכה זו בידי נשים, שמא יתעצלו בו או יפשעו במלאכה, אלא אם כן גבר עוסק במלאכה שאז ניתן לתת לאשה לסייע לו, כי הוא מזרז אותה להזדרז ולא להתעצל{{הערה|שם=רמב"ן}}, וכדאי גם לא לתת את המלאכה בידי [[עם הארץ]], אלא ליהודי [[תלמיד חכם]], מפני שני סיבות: האחת, כדי שלא יבואו הנשים ועמי הארץ להקל בחילול שבת (בכך שמתירים להם לחלל שבת פעם זו){{הערה|רמב"ם בפירוש המשניות [[מסכת שבת]] סוף פרק יח.}}, וגם כדי להראות ולהורות הלכה למעשה לרבים{{הערה|ט"ז על סימן שי"ח.}}.
יש שטענו שגם אם יש לפנינו נכרים או קטנים שאינן בני מצוות, כך שאם המלאכה תעשה על ידיהם לא תעשה כאן מלאכה מהתורה, אין להפקיד בידיהם את מצוות חילול השבת למעם פיקוח נפש, מפני שני סיבות: האחת, אין כל בעיה שיהודי יחלל שבת למעם פיקוח נפש, שכן אין זה בגדר חילול שבת, שהרי נדחתה השבת בגלל פיקוח נפש, והשני - כדי שלא יבואו לומר שאסור לחלל שבת על ידי יהודי למלעלה מגיל מצווה וכך בפעם הבאה כאשר תבוא שאלה דומה יחשבו שאסור לחלל שבת לצורכי פיקוח נפש, ולכן אסור לתת לקטן או גוי לחלל שבת, דבר העלול להביא מכשול גדול{{הערה|שם=רמב"ן|רמב"ן בתורת האדם עניין הסכנה, ר"ן ב[[שבת]] מ' א ד"ה אין.}}. בנוסף, אין להפקיד מלאכה זו בידי נשים, שמא יתעצלו בו או יפשעו במלאכה, אלא אם כן גבר עוסק במלאכה שאז ניתן לתת לאשה לסייע לו, כי הוא מזרז אותה להזדרז ולא להתעצל{{הערה|שם=רמב"ן}}, וכדאי גם לא לתת את המלאכה בידי [[עם הארץ]], אלא ליהודי [[תלמיד חכם]], מפני שני סיבות: האחת, כדי שלא יבואו הנשים ועמי הארץ להקל בחילול שבת (בכך שמתירים להם לחלל שבת פעם זו){{הערה|רמב"ם בפירוש ה[[משניות]] [[מסכת שבת]] סוף פרק יח.}}, וגם כדי להראות ולהורות הלכה למעשה לרבים{{הערה|ט"ז על סימן שי"ח.}}.


דיעה אחרת טוענת, כי מכיוון שמדובר בחילול שבת בכל זאת, שהרי [[שבת דחויה היא]] (כלומר מדובר בחילול שבת, אך מותר לעשותו לצורך מצווה גדולה זו) ולא הותרה (שאין מדובר בחילול שבת כלל), ולכן אם אכן ניתן לעשות את המלאכה על ידי גוי ללא כל דיחוי{{הערה|ריא"ז שבת פרק יח ה"ג אות ב'}} או כאשר אין גוי - שיהודי יעשה אותו בשינוי, עדיף לעשות כך. ודווקא כאשר יש חשש שהגוי יתעכב, אין למסור את המלאכה בידו, ולא כאשר היהודי עומד על גבי ומזרזהו{{הערה|רמ"א סימן שי"ח.}}.
דיעה אחרת טוענת, כי מכיוון שמדובר בחילול שבת בכל זאת, שהרי [[שבת דחויה היא]] (כלומר מדובר בחילול שבת, אך מותר לעשותו לצורך מצווה גדולה זו) ולא הותרה (שאין מדובר בחילול שבת כלל), ולכן אם אכן ניתן לעשות את המלאכה על ידי גוי ללא כל דיחוי{{הערה|ריא"ז שבת פרק יח ה"ג אות ב'}} או כאשר אין גוי - שיהודי יעשה אותו בשינוי, עדיף לעשות כך. ודווקא כאשר יש חשש שהגוי יתעכב, אין למסור את המלאכה בידו, ולא כאשר היהודי עומד על גבי ומזרזהו{{הערה|רמ"א סימן שי"ח.}}.

תפריט ניווט