12,050
עריכות
מ (החלפת טקסט – "מנחם אב " ב־"מנחם אב ") תגית: עריכה ממכשיר נייד |
מ (החלפת טקסט – "משניות " ב־"משניות ") |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''סיום מסכת''' הוא דבר המשמח ביותר, ולכן נהגו לערוך סעודת סיום לכבוד סיום המסכת - כדאיתא ב[[מסכת שבת]] (קיח, ב) "תיתי לי דכי חזינא צורבא מרבנן דשלים מסכתיה עבידנא יומא טבא לרבנן". | '''סיום מסכת''' הוא דבר המשמח ביותר, ולכן נהגו לערוך סעודת סיום לכבוד סיום המסכת - כדאיתא ב[[מסכת שבת]] (קיח, ב) "תיתי לי דכי חזינא צורבא מרבנן דשלים מסכתיה עבידנא יומא טבא לרבנן". | ||
== סיום משניות == | == סיום [[משניות]] == | ||
ישנו משא ומתן באחרונים אם סיום מסכת | ישנו משא ומתן באחרונים אם סיום מסכת ב[[משניות]] לבד נחשב לסיום מסכתא, על מנת לומר קדיש בסיומו, והאם נחשבת הסעודה לסעודת מצווה שאפשר לעורכה עם בשר גם בתשעת הימים ולפטור מתענית ב[[תענית בכורות]]. | ||
ישנם המביאים ראיה מדברי הגמרא ב[[שבת]] דלעיל, שהרי אז לא היתה עדיין הגמרא, ואעפ"כ אמר אביי שנוהג הוא לעשות סעודה על סיום המסכת. אך הרבי דוחה ראיה זו שמכיון שגם אז למדו את ה[[פלפול]] הכתוב בגמרא נחשב סיום מסכת המשנה כעין סיום מסכת הגמרא שלנו. | ישנם המביאים ראיה מדברי הגמרא ב[[שבת]] דלעיל, שהרי אז לא היתה עדיין הגמרא, ואעפ"כ אמר אביי שנוהג הוא לעשות סעודה על סיום המסכת. אך הרבי דוחה ראיה זו שמכיון שגם אז למדו את ה[[פלפול]] הכתוב בגמרא נחשב סיום מסכת המשנה כעין סיום מסכת הגמרא שלנו. | ||
שורה 19: | שורה 19: | ||
== סיום על מסכת בירושלמי == | == סיום על מסכת בירושלמי == | ||
לשאלה אם אפשר לערוך סיום על מסכת ב[[ירושלמי]], שיש שהסתפקו בכך, מכיון שחסרות בה מסכתות, ופעמים שאין גמרא על כל המסכת (כגון מסכת נידה), הורה הרבי שמאין להמנע מכל כלל, שהרי אפילו על מסכתות משניות לבד יש שהקילו לערוך סיום, ויש שהקילו אפילו לערוך על פרק אחד בלבד סיום מסכת, וקל וחומר על מסכת שלימה בירושלמי. | לשאלה אם אפשר לערוך סיום על מסכת ב[[ירושלמי]], שיש שהסתפקו בכך, מכיון שחסרות בה מסכתות, ופעמים שאין גמרא על כל המסכת (כגון מסכת נידה), הורה הרבי שמאין להמנע מכל כלל, שהרי אפילו על מסכתות [[משניות]] לבד יש שהקילו לערוך סיום, ויש שהקילו אפילו לערוך על פרק אחד בלבד סיום מסכת, וקל וחומר על מסכת שלימה בירושלמי. | ||
==ראו גם== | ==ראו גם== |