שער היחוד והאמונה - פרק ב': הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "==צילום דפוס התניא==" ב־"")
אין תקציר עריכה
 
(7 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{ניווט
|כותרת=תרשים כולל של שער היחוד והאמונה
|הסתרה=כן
|מוסתר=כן
|תמונה=
|תוכן={{עץ תניא/שער היחוד והאמונה}}}}
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק ב'''' של [[שער היחוד והאמונה]] מסביר את טעות [[כפירה|הכופרים]] ב[[השגחה פרטית]] ובהתהוות התמידית של הבריאה, מכיון שמדמים בריאת יש מאין לבריאת יש מיש, וחושבים שכמו בבריאת יש מיש אין צורך לבריאה מחודשת ומתמשכת כך גם בבריאת יש מאין, וזו היא טעות חמורה.
'''פרק ב' - ההכרח השכלי לשיטת הבעש"ט'''
==מבוא לפרק==
ב[[שער היחוד והאמונה - פרק א'|פרק הראשון]] הביא [[אדמו"ר הזקן]] ראיות מהתורה{{הערה|ומכתבי האר"י והממדרשים.}} לשיטת [[הבעל שם טוב]] ש[[הקב"ה]] מהווה את הבריאה בכל רגע מאין ליש מחדש. בפרק זה הוא מביא לכך ראיה שכלית.


==מבוא לפרק==
רבינו הזקן מבאר בסברא פשוטה, את טעותם של אנשים שחושבים כי יש לעולם מציאות עצמאית. הוא מבאר כי טעותם של אותם טפשים נובעת מכך, שהם מדמים את בריאת העולם, לכל פעולה אחרת שלאחר הבריאה. ולפי סברתם, כשם שכל פעולה שהיא לאחר שנעשתה היא מציאות קיימת, כך הבריאה היא מציאות קיימת. שורש הטעות היא, בהיות שבריאת העולם היא יש מאין, דבר שלא קיים כלל לאחר הבריאה ובתוך כללי הבריאה, וכאשר הבריאה קיימת יש מאין בכוח עליון, נמצא כי אין למציאותה שום סיבה מלבד הכח האלוקי. מכיון שכך ברור כי הבריאה זקוקה בכל עת לכוח האלוקי שיקיים אותה. ולא כאומן ההופך צורתו של חפץ מגולם לצורה, שמציאות החפץ כבר קיימת לפני שנגע בו, והוא רק שינה את צורתו מזו לזו.
==גוף הפרק==
==גוף הפרק==
{{פרק תניא|פרק=ב|טקסט הפרק={{ספר התניא/שער היחוד והאמונה - פרק ב'}}}}
{{פרק תניא|פרק=ב|טקסט הפרק={{ספר התניא/שער היחוד והאמונה - פרק ב'}}}}


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
הראיה הפשוטה לשיטת הבעל שם טוב{{הערה|ראה למעלה, במבוא לפרק}} היא שכל שינוי טבע דורש כוח מתמיד, למשל: אבן הנזרקת מעלה תיפול כשיגמר הכח הדוחף אותה, המים שעמדו כחומה ב[[קריעת ים סוף]] חזרו למקומם מיד כשפסקה הרוח.


ומכאן{{הערה|הקל וחומר הוא דוקא בעיקר מקריעת ים סוף, כי משם מוכח שלמרות שהקב"ה כל יכול ואינו מוכרח בשום דבר, גם הוא כשרצה לשנות את טבע המים עשה זאת על ידי הרוח שנשבה 'בלי הפסק' (ולא על ידי שינוי טבע המים לגמרי).}} קל וחומר לקיום העולם - כי בריאת העולם היא לא רק '''שינוי''' הטבע אלא '''המצאת''' הטבע (מאין ליש).


ומכיון שכל רגע מחדש הקב"ה את החיות של כל פרט בעולם - מובן שהוא משגיח עליו, מנהל אותו ובשעת הצורך אף מחולל ניסים.


==מושגים יסודיים בפרק==
==מושגים יסודיים בפרק==
*[[השתלשלות]]
{{להשלים}}
 


{{סדרה|הקודם=[[שער היחוד והאמונה - פרק א'|פרק א']]|רשימה=פרקי שער היחוד והאמונה|הבא=[[שער היחוד והאמונה - פרק ג'|פרק ג']]}}
{{סדרה|הקודם=[[שער היחוד והאמונה - פרק א'|פרק א']]|רשימה=פרקי שער היחוד והאמונה|הבא=[[שער היחוד והאמונה - פרק ג'|פרק ג']]}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:שער היחוד והאמונה - תניא]]
[[קטגוריה:שער היחוד והאמונה - תניא]]
1,560

עריכות

תפריט ניווט