7,240
עריכות
כתית למאור (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "'''אדם העליון''' הוא כינוי לדרגת האלקות השורה בעולם האצילות, ואשר האדם התחתון ...") |
כתית למאור (שיחה | תרומות) (←עניינה: הרחבה) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''אדם העליון''' הוא כינוי לדרגת האלקות השורה ב[[עולם האצילות]], ואשר ה[[אדם (מין)|אדם התחתון]] מתדמה לו. | '''אדם העליון''' הוא כינוי לדרגת האלקות השורה ב[[עולם האצילות]], ואשר ה[[אדם (מין)|אדם התחתון]] מתדמה לו. | ||
== | ==מדרגתו== | ||
כאשר ה[[נביאים]] מתארים את [[מעשה מרכבה]], הם מתארים את [[כסא הכבוד]], ואת היושב עליו: | כאשר ה[[נביאים]] מתארים את [[מעשה מרכבה]], הם מתארים את [[כסא הכבוד]], ואת היושב עליו: | ||
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וָאֶרְאֶה אֶת [[אדנ"י|אֲ־דֹנָי]] ישֵׁב עַל כִּסֵּא רָם וְנִשָּׂא|מקור=[[ספר ישעיה]] ו, א}} | {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וָאֶרְאֶה אֶת [[אדנ"י|אֲ־דֹנָי]] ישֵׁב עַל כִּסֵּא רָם וְנִשָּׂא|מקור=[[ספר ישעיה]] ו, א}} | ||
שורה 10: | שורה 10: | ||
אופן זה של התלבשות האור בספירות נקרא גם "תמונה", כי התיבה "תמונה" היא ב[[גימטריה]] "פרצוף אדם". ועל זה נאמר{{הערה|[[פרשת בהעלותך]] יב, ח.}} "ותמונת ה' יביט", אבל באור שלמעלה מהתלבשות זה לא שייך, ועליו נאמר{{הערה|[[פרשת ואתחנן]] ד, טו; יב.}} "כי לא ראיתם כל תמונה", "ותמונה אינכם רואים"{{הערה|1=[[ספר החקירה]] [http://chabadlibrary.org/books/zz/chakiro/1/16/69a.htm דף סט, א ואילך].}}. | אופן זה של התלבשות האור בספירות נקרא גם "תמונה", כי התיבה "תמונה" היא ב[[גימטריה]] "פרצוף אדם". ועל זה נאמר{{הערה|[[פרשת בהעלותך]] יב, ח.}} "ותמונת ה' יביט", אבל באור שלמעלה מהתלבשות זה לא שייך, ועליו נאמר{{הערה|[[פרשת ואתחנן]] ד, טו; יב.}} "כי לא ראיתם כל תמונה", "ותמונה אינכם רואים"{{הערה|1=[[ספר החקירה]] [http://chabadlibrary.org/books/zz/chakiro/1/16/69a.htm דף סט, א ואילך].}}. | ||
בדרך כלל, התואר 'אדם' הוא ל[[עשר הספירות]] שב[[עולם האצילות]], ובפרט (ל[[ז"א]]{{הערה|[[תורה אור]] עג, א.{{הערה|שם=יד}}}},) ל[[ספירת התפארת]] שבו (כמו שכתוב "כתפארת אדם"{{הערה|[[ספר ישעיה]] מד, יג.}}){{הערה|שם=יד|[[תורה אור]] ד, ד. [[לקוטי תורה]] ויקרא ג, ב.}}. | |||
אך באופן כללי יותר התואר 'אדם' הוא גם ל[[כתר]] של אצילות, כיוון שאף שהוא לא 'פרצוף אדם', אך הוא 'גולגולת אדם'. וכן הכתר הכללי שנקרא בשם '[[אדם קדמון]]'. והיינו, שכאשר הוא באופן של 'קטנות', הוא נקרא '[[זעיר אנפין]]' ([[י' ספירות]] של אצילות); וכאשר הוא באופן של 'גדלות', הוא נקרא בשם '[[אריך אנפין]]'; וכאשר הוא באופן של 'גדלות' עוד יותר, הוא נקרא בשם '[[אדם קדמון]]'{{הערה|[[שערי אורה]] ע, א.}}. | |||
===ישראל=== | |||
==ציורו== | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} |