זלמן טוביה אבלסקי: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
אין לי כח, צריך לקצץ עוד כמויות של תיאורים בלתי אנציקלופדים!!!
מ (החלפת טקסט – "מחשבה " ב־"מחשבה ")
מ (אין לי כח, צריך לקצץ עוד כמויות של תיאורים בלתי אנציקלופדים!!!)
שורה 27: שורה 27:
===בשליחות הריי"צ ברומניה===
===בשליחות הריי"צ ברומניה===


בישיבה בפוקינג קיבל את הוראה מאדמו"ר מהוריי"צ לצאת לרומניה בשליחות סודית ביותר במטרה לסייע משם ביציאתם של יהודי רוסיה. שליחות זו הייתה כרוכה בסיכון רב והרבה מאד [[מסירות נפש]], בתנאים הקשים ביותר של [[רוסיה]] הסטאליניסטית. זמן רב חיפשו אחריו, ובניסים גדולים יצא בריא ושלם מתוך לוע הארי.
בישיבה בפוקינג קיבל את הוראה מאדמו"ר הריי"צ לצאת לרומניה בשליחות סודית במטרה לסייע משם ביציאתם של יהודי רוסיה. שליחות זו הייתה כרוכה בסיכון רב והרבה מאד [[מסירות נפש]], בתנאים הקשים ביותר של [[רוסיה הקומוניסטית]]. זמן רב חיפשו אחריו, ובניסים גדולים יצא משם בשלום.


===בחצר סקולען===
===בחצר סקולען===
במשך זמן שליחותו ברומניה, ניהל אף את בית הילדים של סקולען בתקופות הקשות, והביא רבים מהם ל[[התקשרות]] ל[[נשיא הדור]], כל פעולה קשה הטיל האדמו"ר מסקולען על "ר' זלמן דער ליובאוויטשער", כגון אפיית [[מצות]] לכל היהודים וילדי בית היתומים, ניקוי ספריית האדמו"ר לקראת [[חג הפסח]], ועוד. ידע האדמו"ר כי כל פעולה "ר' זלמן דער ליובאוויטשער", יבצע אותה על הצד הטוב ביותר, בנוסף ל[[הפצת היהדות]] וה[[חסידות]] ושליחויות חשאיות מורכבות ומסוכנות.
במשך זמן שליחותו ברומניה, ניהל אף את בית הילדים של סקולען בתקופות הקשות, והביא רבים מהם ל[[התקשרות]] ל[[נשיא הדור]], כל פעולה קשה הטיל האדמו"ר מסקולען על "ר' זלמן דער ליובאוויטשער", כגון אפיית [[מצות]] לכל היהודים וילדי בית היתומים, ניקוי ספריית האדמו"ר לקראת [[חג הפסח]], ועוד. ידע האדמו"ר כי כל פעולה "ר' זלמן דער ליובאוויטשער", יבצע אותה על הצד הטוב ביותר, בנוסף ל[[הפצת היהדות]] וה[[חסידות]] ושליחויות חשאיות מורכבות ומסוכנות.


ר' זלמן היה יושב עם בנו של האדמו"ר רבי ישראל אברהם פרטיגול, ומלמד אותו גמרא ומפרשים, הוא השקיע בנער הצעיר רבות כבקשת אביו האדמו"ר, באותו זמן גם התעסקו יחד בהצלת אחינו בני ישראל. לימים בנו וממלא מקומו של אביו באדמו"רות של חסידות סקולען וידיד חב"ד.  
ר' זלמן היה יושב עם בנו של האדמו"ר רבי ישראל אברהם פרטיגול, ומלמד אותו גמרא ומפרשים, הוא השקיע בנער הצעיר רבות כבקשת אביו האדמו"ר, באותו זמן גם התעסקו יחד בהצלת אחינו בני ישראל. לימים בנו וממלא מקומו של אביו באדמו"רות של חסידות סקולען וידיד חב"ד.  


[[הרבי]] מלך המשיח שליט"א התבטא לבנו של האדמו"ר (האדמו"ר הנוכחי) רבי ישראל אברהם פרטיגול: "בודאי ידוע לכם על דבר הקשר שהיה בין [[ליובאוויטש]] וסקולען בפעולות שנעשו במדינה ההיא". כי פעולות ליובאוויטש במדינה ההיא, רומניה הקומוניסטית פעל שם בשליחות [[אדמו"ר הריי"צ]] השליח הרב זלמן אבלסקי, יחד עם האדמו"ר מסקולען, שליחות אותה ייקר [[הרבי]] וחיבב עד למאוד.
[[הרבי]] התבטא לבנו של האדמו"ר (האדמו"ר הנוכחי) רבי ישראל אברהם פרטיגול: "בודאי ידוע לכם על דבר הקשר שהיה בין [[ליובאוויטש]] וסקולען בפעולות שנעשו במדינה ההיא". כי פעולות ליובאוויטש במדינה ההיא, רומניה הקומוניסטית פעל שם בשליחות [[אדמו"ר הריי"צ]] השליח הרב זלמן אבלסקי, יחד עם האדמו"ר מסקולען, שליחות אותה ייקר [[הרבי]] וחיבב עד למאוד.


בשנת תשע"א, ביקור ידידו האדמו"ר ב[[מולדובה]] נרשם כ'ביקור היסטורי' של 'סגירת מעגל', האדמו"ר ביקר במוסדות [[חב"ד]] בעיר והתוועד עם [[שליח]] הרבי והרב הראשי למולדובה, הרב זלמן הכהן אבלסקי, יצויין ש'סקולען' היא עיר במולדובה, שם קבור 'הרב מסקולען'.
בשנת תשע"א, ביקור ידידו האדמו"ר ב[[מולדובה]] נרשם כ'ביקור היסטורי' של 'סגירת מעגל', האדמו"ר ביקר במוסדות [[חב"ד]] בעיר והתוועד עם [[שליח]] הרבי והרב הראשי למולדובה, הרב זלמן הכהן אבלסקי, יצויין ש'סקולען' היא עיר במולדובה, שם קבור 'הרב מסקולען'.
שורה 58: שורה 57:


==ממקימי ומייסדי ה'רשת'==
==ממקימי ומייסדי ה'רשת'==
 
כבר בקיץ [[תשי"א]], מיד עם קבלת הנשיאות, החל [[הרבי]] להניח את התשתית לתנופת ההתפתחות של [[חסידות חב"ד]] בארץ הקודש. ב[[חודש תמוז]] תשי"א, פנה הרבי אל העסקן הידוע הרב [[זושא וילמובסקי]] והורה לו לפתוח בארץ הקודש רשת של מוסדות חינוך "אהלי יוסף יצחק" על שם כ"ק [[אדמו"ר הריי"צ]], דוגמת הרשת שפעלה אז במרוקו. ר' זלמן עזר במהלך הקמת הרשת, כשתפקידו העיקרי היה לייצג את ענייניה מול משרדי הממשלה, מפקחים, ראשי ערים ומנהלי מחלקות.
כבר בקיץ [[תשי"א]], מיד עם קבלת הנשיאות, החל [[הרבי]] מלך המשיח להניח את התשתית לתנופת ההתפתחות של [[חסידות חב"ד]] בארץ הקודש. ב[[חודש תמוז]] תשי"א, פנה הרבי אל העסקן הידוע הרב [[זושא וילמובסקי]] והורה לו לפתוח בארץ הקודש רשת של מוסדות חינוך "אהלי יוסף יצחק" על שם כ"ק [[אדמו"ר הריי"צ]], דוגמת הרשת שפעלה אז במרוקו.  
 
בתחילה זה נשמע בלתי מציאותי, אבל הרבי שלח ל[[אגודת חסידי חב"ד בארץ הקודש]], לר' [[זושא וילימובסקי]] והרב זלמן אבלסקי מקיימי ומייסדי הרשת מכתב אחר מכתב, ובכולם תבע לייסד רשת חינוכית ממלכתית דוקא. יחד עם דרישתו, הוסיף הרבי גם את נוסחת הפלא שתפתור את הבעיות: מוסדות חינוך אלה יוכרו כ"זרם בלתי-זרמי". הנוסחה הזאת אכן עבדה בהצלחה, ולאחר שתדלנות עצומה, הצליח ר' [[זלמן אבלסקי]] לקבל אישור ממשרד החינוך להקמת מוסדות החינוך הללו במסגרת "זרם בלתי-זרמי".
 
על הסיבה ל'התעקשות' של הרבי שמוסדות החינוך הללו יהיו ממלכתיים דווקא ולא ייכנסו בתכנית החינוך העצמאי - הסביר פעם הרבי בעצמו, באמרו, שהורים רבים שלעת עתה אינם שומרים תורה ומצוות, יירתעו מלשלוח את בניהם למוסד שאינו ממלכתי.
 
לימינו של הרב חנזין פעל ללא לאות הרב זלמן אבלסקי, כשתפקידו העיקרי היה לייצג את ענייני ‘רשת אהלי יוסף יצחק' בכל מקום שדרש לכך על ידי הרב חנזין וחבריו להנהלת הרשת, מול משרדי הממשלה וכדומה. מפקחים ראשי ערים ומנהלי מחלקות.


===מקים בתי ספר חב"ד בארץ===
===מקים בתי ספר חב"ד בארץ===
במהלך חורף [[תשי"ב]] הקימה הנהלת הרשת ארבעה מוסדות חינוך ברחבי הארץ: זרנוגה, מנחת, יפו וכפר סבא. במקומות אלו כבר לימדו חסידי חב"ד בשעות אחר הצהרים, ובשנת הלימודים הבאה דהיינו ב[[אלול]] [[תשי"ב]] נפתחו ארבעה בתי ספר חב"ד במקומות הללו.
במהלך חורף [[תשי"ב]] הקימה הנהלת הרשת ארבעה מוסדות חינוך ברחבי הארץ: זרנוגה, מנחת, יפו וכפר סבא. במקומות אלו כבר לימדו חסידי חב"ד בשעות אחר הצהרים, ובשנת הלימודים הבאה דהיינו ב[[אלול]] [[תשי"ב]] נפתחו ארבעה בתי ספר חב"ד במקומות הללו.
זרנוגה הייתה באותם זמנים מעברת עולים שהוקמה ליד המושבה רחובות. במקום זה, שהיה מלא בצריפים, שיכנו אנשי הסוכנות את העולים החדשים מתימן. ה'פעילים' ערכו במקום חריש עמוק שהניב תוצאות מבורכות, כאשר עשרות הורים ביקשו לשלוח את ילדיהם למוסד חינוך על טהרת הקודש.
זרנוגה הייתה באותם זמנים מעברת עולים שהוקמה ליד המושבה רחובות. במקום זה, שהיה מלא בצריפים, שיכנו אנשי הסוכנות את העולים החדשים מתימן. ה'פעילים' ערכו במקום חריש עמוק שהניב תוצאות מבורכות, כאשר עשרות הורים ביקשו לשלוח את ילדיהם למוסד חינוך על טהרת הקודש.
בית-הספר, נוהל בשנותיו הראשונות על-ידי הרב זלמן אבלסקי, הוקם בצריפים שקיבלו מהרשות המקומית.
בית-הספר, נוהל בשנותיו הראשונות על-ידי הרב זלמן אבלסקי, הוקם בצריפים שקיבלו מהרשות המקומית.
‘מנחת' הוא כפר קטן שהיה סמוך לירושלים, גם לבית ספר זה סייע רבות.
'מנחת' הוא כפר קטן שהיה סמוך לירושלים, גם לבית ספר זה סייע רבות.
ביפו נערך רישום של כמה עשרות תלמידים, אולם העירייה סירבה להכיר בבית הספר החדש של ה'רשת', ומנהליו נאלצו להתמודד לבדם עם בעיית המבנים. בשנותיו הקשות של הקמת ניהל את בית-הספר הרב אבלסקי
ביפו נערך רישום של כמה עשרות תלמידים, אולם העירייה סירבה להכיר בבית הספר החדש של ה'רשת', ומנהליו נאלצו להתמודד לבדם עם בעיית המבנים. בשנותיו הקשות של הקמת ניהל את בית-הספר הרב אבלסקי
חרש זרע וייסד, והעביר את המלאכה הקלה יחסית, כשממשיך לזרוע ביעד הבא.  
חרש זרע וייסד, והעביר את המלאכה הקלה יחסית, כשממשיך לזרוע ביעד הבא.  
שורה 80: שורה 70:


==שליח ומייסד קהילת חב"ד בקרית גת==
==שליח ומייסד קהילת חב"ד בקרית גת==
בשנת [[תשי"ט]] יצא, בהוראת הרבי, ל[[שליח]]ות ב[[קרית גת]], מייסד הקהילה ומוסדות החינוך שלה. שימש כחבר הנהלה ו[[משפיע]] בישיבה, ייסד את בבית הכנסת חב"ד ובבית הספר "אהלי יוסף יצחק".
בשנת [[תשי"ט]] יצא, בהוראת הרבי, ל[[שליח]]ות ב[[קרית גת]], מייסד הקהילה ומוסדות החינוך שלה. שימש כחבר הנהלה ו[[משפיע]] בישיבה, ייסד את בבית הכנסת חב"ד ובבית הספר "אהלי יוסף יצחק".


שורה 87: שורה 76:


===מנהל בית הספר בקרית גת===
===מנהל בית הספר בקרית גת===
גולת הכותרת של כל הפעילות האדירה של הרב אבלסקי בקרית גת היא ללא ספק בית הספר בעיר, אותו ניהל ביד רמה. עשרות בשנים השקיע בו את כל מרצו במסירות ובעקשנות מעוררת השראה, חרף הקשיים זכה בית הספר לימים למצטיין באזור כולו, ובמאמצים רבים הביא לכך שמספר שנים, עמד בית הספר על שבע מאות תלמידים שמחים ומרוצים. בבית הספר הרב אבלסקי פיתח שיטה בשם "חינוך חברתי". מטרת החינוך החברתי הוא לא רק להקנות לתלמידים ידע, אלא גם לחנכם לחיים חברתיים מלאים, וכלשון הרבי "עבודה בכוח עצמו", שיטה שחוללה פלאים ונפלאות, המנהל ר' זלמן נתן לילדים רגש אחריות ומינה אותם לשלל תפקידים. בחכמתו הרבה ידע ר' זלמן לסלול נתיב לליבם הצעיר של תלמידיו ולהשריש בהם את עיקרי היהדות ודרכי החסידות, בנוסף לכך ערך מועדון יהודי נוסף בשעות אחר הצהריים לילדי העיר שטרם לומדים בבית הספר, אוטבוסים של המוסדות היו אוספים את הילדים מכל חלקי העיר על מנת להגיע לשעתיים רצופות ללמוד קצת אידישקיי'ט וחסידישקיי'ט כאחד מפיו מפיק המרגליות.
גולת הכותרת של כל הפעילות האדירה של הרב אבלסקי בקרית גת היא ללא ספק בית הספר בעיר, אותו ניהל ביד רמה. עשרות בשנים השקיע בו את כל מרצו במסירות ובעקשנות מעוררת השראה, חרף הקשיים זכה בית הספר לימים למצטיין באזור כולו, ובמאמצים רבים הביא לכך שמספר שנים, עמד בית הספר על שבע מאות תלמידים שמחים ומרוצים. בבית הספר הרב אבלסקי פיתח שיטה בשם "חינוך חברתי". מטרת החינוך החברתי הוא לא רק להקנות לתלמידים ידע, אלא גם לחנכם לחיים חברתיים מלאים, וכלשון הרבי "עבודה בכוח עצמו", שיטה שחוללה פלאים ונפלאות, המנהל ר' זלמן נתן לילדים רגש אחריות ומינה אותם לשלל תפקידים. בחכמתו הרבה ידע ר' זלמן לסלול נתיב לליבם הצעיר של תלמידיו ולהשריש בהם את עיקרי היהדות ודרכי החסידות, בנוסף לכך ערך מועדון יהודי נוסף בשעות אחר הצהריים לילדי העיר שטרם לומדים בבית הספר, אוטבוסים של המוסדות היו אוספים את הילדים מכל חלקי העיר על מנת להגיע לשעתיים רצופות ללמוד קצת אידישקיי'ט וחסידישקיי'ט כאחד מפיו מפיק המרגליות.


שורה 106: שורה 94:


==בכוח המשלח מברך יהודים==
==בכוח המשלח מברך יהודים==
{{חלונית
ב[[חודש שבט]] בשנת [[תשמ"ז]] במעמד [[חלוקת דולרים]], כשעבר הרב אבלסקי אמר לו [[הרבי]], "ברך יהודים, ואני אברכם". מאז החל להעניק ברכות, ויהודים רבים בכל מרחבי תבל מספרים על ניסים ונפלאות מברכותיו.
|כותרת=ציטוטים מתוך ראיון עם הרב אבלסקי
|מקור= רואיין ב[[א' כסלו]] [[תשע"ד]]
|תוכן=
"לא עת לחוש ולא זמן לשתוק! הרבי נתן לנו משנה סדורה, לפרסם לכל העולם כולו על ביאת המשיח, מתוך תעמולה רחבה בנושא. מאוד מוזר בעיני שישנם כאלו שמתביישים ומפחדים מכך. צריכים אנו לאמץ את דרכי העבודה של חסידי ליובאוויטש במשך כל הדורות. פעם היה מקובל אצל חסידים, שמה שרבותינו נשיאנו אומרים ברמז – חסידים עשו מזה רעש ושטורעם. לדאבוננו, נוצר היום מצב הפוך: הרבי אמר בשטורעם הכי גדול, ופתאום אנו שומעים קולות הפוכים – שמה שהרבי אמר והורה בקול רעש גדול, צריכים החסידים לדבר ברמז... למעשה, מהרבי קיבלנו לא רק רמז אלא דברים ברורים. ודאי וודאי שצריך לפעול בזה בשיא השטורעם, להכין את העולם כולו למלכותו של רבינו שליט"א, שיהיה מלך על כל העולם בגאולה השלימה.
"כאשר מביטים במפת השליחות של הרבי, רואים מול העיניים את פועלו של משיח בעולם. זהו הרי עניינו של משיח – לקרב את ליבם של כל ישראל לה' ולמשה עבדו. נביט ללשונו של [[הרמב"ם]] שכותב שמשיח הוא צדיק הדור הנקרא בכמה שמות ומהם: יחיד בדור (רמב"ם, בפירוש המשניות) נשיא הדור (במדבר כא, וברש"י). דבר הדור (דברים, לא, ז, ורש"י סנהדרין ח, ע"א). איש כזה לא ימצא אלא אחד בדור מהדורות – כותב [[הרמב"ם]] – שאר האנשים נבראו כדי להיות משמשים לאחד ההוא כדי שהיחיד בדור ימצא צרכו מזומן.. ותתישב הארץ ותהי' החכמה מצוי'.
 
יש הרבה יהודים שעוסקים בהפצת התורה. ברם, כוחם ויכולתם מספיקים להם רק בכדי להפיץ תורה במקום מגוריהם או במקום ספציפי. לא מעבר לכך! הפצה כזאת של תורה ויהדות בעולם כולו, יכול לעשות רק הדַבָּר של הדור, וזהו אחד הסימנים, שעל פיו אנו רואים מיהו המשיח של הדור, הרבי הוא היחיד בדורנו המפיץ תורה ומצוות בכל העולם כולו. ממלכת חב"ד-ליובאוויטש אין לה גבולות. היא משתרעת על פני כל העולם כולו, והשלוחים נמצאים בכל מקום בכל קצות הגלובוס. לנו, השלוחים, יש את הזכות הגדולה להיות חלק מן המערך של פעולותיו של משיח בעולם.
 
"כשמציגים את מקורות תורתנו הקדושה – לא ניתן להתווכח. ניתן ללכת עם זה לחסידי [[פולין]] ולכל מי שרוצים. זוהי הרי הלכה ברורה בתורתנו, כי ההלכה אומרת שהרבי מליובאוויטש משיח וזה דבר ברור. חשוב גם לציין את פסק הדין של מאות רבנים על הרבי שהוא הוא המלך המשיח. כאשר אדם יגיע ויחקור את ההלכה 'אליבא דנפשי' מכל כיוון אפשרי, יגיע למסקנה אחת ברורה חד משמעית שהליובאוויטשער רבי, הוא הוא משיח צדקנו.
 
"הובטחנו, שכאשר אומרים את הדברים כמו שצריך, בתוקף ובנועם המתאים, הדברים מתקבלים ומתגלית בהם במלוא עוצמתה ה'אמונת-חכמים' הטבעית החבויה בכל מי שדם יהודי זורם בעורקיו, עדי כדי כך שהם בעצמם מפיצים את הדברים לחבריהם ומכריהם. אסור בשום אופן לשתוק. יש לשוחח אודות כך עם רבנים וראשי ישיבות שיש להם השפעה על קהלים רחבים יותר, שידעו ויעיינו בכל המקורות בתורתנו הקדושה, על מציאותו של מלך המשיח ועל חייו הנצחיים. יש ללמוד עמם את הדברים מתוך המקורות המצוינים לעיל כמו: הרש"י 'חתם סופר', וה'ילקוט שמעוני' 'אגרת דכלה', ועוד מקומות רבים בתורתנו הקדושה. עד שתהיה לזה פעולה נמשכת, כך שבעקבותיהם ילמדו תלמידיהם את הדברים בעיון הראוי, וידעו כל העולם 'אז ליובאוויטש לעבט, אייביק. או דער רבי לעבט אייביק (ליובאוויטש חי' לנצח, והרבי חי לנצח) עד שנראה זאת בחוש ובעינינו הגשמיות בהתגלות המלאה והמושלמת".}}
 
ב[[חודש שבט]] בשנת [[תשמ"ז]] במעמד [[חלוקת דולרים]], כשעבר הרב אבלסקי אמר לו [[הרבי]], "ברך יהודים, ואני אברכם". מאז מעניק הרב אבלסקי ברכות בהוראה מיוחדת שהורה לו הרבי, ויהודים רבים בכל מרחבי תבל מספרים על ניסים ונפלאות מברכותיו שברכם בהוראת הרבי
   
   
===חייל ראשון בחזית===  
===חייל ראשון בחזית===  

תפריט ניווט