צמצום הראשון: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,028 בתים ,  30 באוגוסט 2016
שורה 34: שורה 34:


==צמצום כפשוטו או לא כפשוטו==
==צמצום כפשוטו או לא כפשוטו==
ענין הצמצום בלשון זה נזכר לראשונה בכתבי ה[[אריז"ל]]. על הביטוי "צמצם את עצמו" בכתבי האריז"ל ישנו ויכוח בעולם היהודי ובאופן כללי קיימים בפירוש מילים אלה ארבע שיטות מרכזיות.
בין המקובלים ישנו וויכוח בפרשנות הצמצום יש קובעים כי הצמצום אכן "צמצום כפשוטו" (שיטה שמייצגה העיקרי הוא ה[[קבלה|מקובל]] רבי [[עמנואל חי ריקי]]) אמנם רבים הם החולקים וטוענים כי "צמצום לא כפשוטו".


הויכוח נסוב בעיקר סביב הקביעה אם ה"צמצום כפשוטו" (שיטה שמייצגה העיקרי הוא ה[[קבלה|מקובל]] רבי [[עמנואל חי ריקי]]) או "לא כפשוטו".
לאבי שיטה של צמצום אינו כפשוטו נחשב רבי יוסף אירגאס (תלמידו של רבי עמנואל חי ריקי) אשר בספרו "שומר אמונים" (הקדמון) מתפלמס המפרשים את הצמצום כפשוטו, ומכריע "כי כל הרוצה להבין ענין הצמצום בפשוטו ממש הרי הוא נופל בכמה שבושים וסתירות של רוב עיקרי האמונה". הוא מונה עשר הוכחות לכך. גם רבי אברהם אירירא (תלמיד רבי ישראל סרוג תלמיד האר"י) כותב כך.שיטת החסידות וביתר שאת [[חסידות חב"ד]] דגלה בשיטה הנ"ל אשר הצמצום אינו כפשוטו, וגם הוא רק ב[[אור אין סוף]] בדרגה האחרונה שלפני הצמצום.


לאבי שיטה של צמצום אינו כפשוטו נחשב רבי יוסף אירגאס (תלמידו של רבי עמנואל חי ריקי) אשר בספרו "שומר אמונים" (הקדמון) מתפלמס המפרשים את הצמצום כפשוטו, ומכריע "כי כל הרוצה להבין ענין הצמצום בפשוטו ממש הרי הוא נופל בכמה שבושים וסתירות של רוב עיקרי האמונה". הוא מונה עשר הוכחות לכך. גם רבי אברהם אירירא (תלמיד רבי ישראל סרוג תלמיד האר"י) כותב כך.שיטת החסידות וביתר שאת [[חסידות חב"ד]] דגלה בשיטה הנ"ל אשר הצמצום אינו כפשוטו, וגם הוא רק ב[[אור אין סוף]] בדרגה האחרונה שלפני הצמצום.
ה[[אדמו"ר הזקן]] שלל בתכלית את ההבנה שהצמצום כפשוטו, המקור הראשון לכך היא בספרו [[תניא]] בו כותב: {{ציטוט|תוכן=..והנה מכאן יש להבין שגגת מקצת חכמים בעיניהם '''ה' יכפר בעדם, ששגו וטעו בעיונם בכתבי האריז"ל''' והבינו ענין הצמצום המוזכר שם כפשוטו, שהקב"ה סילק עצמו ומהותו ח"ו מעוה"ז רק שמשגיח מלמעלה בהשגחה פרטית על כל היצורים כולם אשר בשמים ממעל ועל הארץ מתחת. והנה מלבד שא"א [שאי אפשר] כלל לומר ענין הצמצום כפשוטו, שהוא ממקרי הגוף על הקב"ה הנבדל מהם ריבוא רבבות הבדלות עד אין קץ... וז"ש [וזה שכתוב] בתקונים תיקון נ"ז דלית אתר פנוי מיניה לא בעילאין ולא בתתאין ובר"מ [[[וברעיא מהימנא]]] פ' פנחס איהו תפיס בכולא ולית מאן דתפיס ביה כו' איהו [[סוכ"ע]] כו' ולית מאן דנפיק מרשותי' לבר, איהו [[ממכ"ע]] כו' איהו מקשר ומיחד זינא לזיניה עילא ותתא ולית קורבא בד' יסודין אלא בקב"ה כד איהו בינייהו עכ"ל..|מקור=[[שער היחוד והאמונה פרק ז]].}}
[[אדמו"ר הזקן]] ב[[תניא]] ([[שער היחוד והאמונה]] פרק ז) אף מתבטא בחריפות אודות האוחזים בשיטת "צמצום כפשוטו", ומאריך לדחות את דבריהם מכל וכל.


פירוש קביעה זו היא, ש[[הקב"ה]] נמצא בעולם הזה הגשמי בדיוק כמו לפני הבריאה ולפני הצמצום, אלא שהסתיר את האלוקות בבריאה, וגרם שהבריאה תסתיר על האלוקות שבה וזאת בכדי שתוכל להתקיים כבריאה גשמית מוגבלת.
פירוש קביעה זו היא, ש[[הקב"ה]] נמצא בעולם הזה הגשמי בדיוק כמו לפני הבריאה ולפני הצמצום, אלא שהסתיר את האלוקות בבריאה, וגרם שהבריאה תסתיר על האלוקות שבה וזאת בכדי שתוכל להתקיים כבריאה גשמית מוגבלת.


בספר "[[המלך במסיבו]]" מובא שהרש"ג שאל את הרבי אודות העניין והרבי ענה לו שאמנם על פי השכל האלוקי צמצום כפשוטו אבל 'הוא אינו רוצה להסתבך עם האדמו"ר הזקן'...
בספר "[[המלך במסיבו]]" מובא שהרש"ג שאל את הרבי אודות העניין והרבי ענה לו שאמנם על פי השכל האלוקי צמצום כפשוטו אבל 'הוא אינו רוצה להסתבך עם האדמו"ר הזקן'...
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:צמצום]]
[[קטגוריה:צמצום]]
5,403

עריכות

תפריט ניווט