12,050
עריכות
מ (החלפת טקסט – " משל " ב־" משל ") |
מ (החלפת טקסט – "מחשבה " ב־"מחשבה ") |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
"סוף מעשה | "סוף מעשה ב[[מחשבה]] תחילה" - הינו קטע מפיוט [[לכה דודי]] הנאמר בתפילת קבלת שבת בליל שבת. | ||
==הפירוש הפשוט== | ==הפירוש הפשוט== | ||
שורה 11: | שורה 11: | ||
אחד מרעיונות החסידות החוזרים על עצמם באין ספור [[מאמרי חסידות]], היא אשר לכל דבר תחתון וגשמי יש התסכלות אחרת ומיוחדת - כל נברא באשר הוא מושרש במחשבתו של [[הקב"ה]], ומשם שואב את קיומו והתוהותו. | אחד מרעיונות החסידות החוזרים על עצמם באין ספור [[מאמרי חסידות]], היא אשר לכל דבר תחתון וגשמי יש התסכלות אחרת ומיוחדת - כל נברא באשר הוא מושרש במחשבתו של [[הקב"ה]], ומשם שואב את קיומו והתוהותו. | ||
ישנם שלושה שלבים בביצוע כל דבר, [[מחשבה דיבור ומעשה]] | ישנם שלושה שלבים בביצוע כל דבר, [[[[מחשבה]] דיבור ומעשה]] ה[[מחשבה]] הינה שלב יותר דק ו[[רוחני]] הקשור עם [[נפש]] האדם, הדיבור הינו משהו חיצוני אך עדיין קשור למחשבה, והמעשה הוא חיצוני לחלטוין ואינו מוכרח להיות קשור לנפש. | ||
ככל שהעשיה הוא יותר תחתון ויותר גשמי או אפילו שלילי, - "סוף מעשה", שורשו הוא הרבה יותר נעלה - " | ככל שהעשיה הוא יותר תחתון ויותר גשמי או אפילו שלילי, - "סוף מעשה", שורשו הוא הרבה יותר נעלה - "ב[[מחשבה]] תחילה". | ||
דוגמא לדבר ניתנת מכותל אבנים גבוה שנפל והתפרק, האבנים אשר היו למעלה יפלו במרחק מהכותל ואילו האבנים התחתונות יפלו קרוב לכותל, כי "כל הגבוה גבוה נופל למטה למטה". | דוגמא לדבר ניתנת מכותל אבנים גבוה שנפל והתפרק, האבנים אשר היו למעלה יפלו במרחק מהכותל ואילו האבנים התחתונות יפלו קרוב לכותל, כי "כל הגבוה גבוה נופל למטה למטה". | ||
משפט זה משמש גם כביטוי לאדם העושה מעשים ללא מחשבה קודמת, ולכן עושה גם מעשים אשר אחר כך מתחרט עליהם. | משפט זה משמש גם כביטוי לאדם העושה מעשים ללא [[מחשבה]] קודמת, ולכן עושה גם מעשים אשר אחר כך מתחרט עליהם. | ||
[[קטגוריה:פסוקים ואמרות במבט החסידות]] | [[קטגוריה:פסוקים ואמרות במבט החסידות]] |