12,050
עריכות
מ (החלפת טקסט – "ראו עוד" ב־"ראו גם") |
מ (החלפת טקסט – "מחשבה " ב־"מחשבה ") |
||
שורה 9: | שורה 9: | ||
ה[[צדיק]] הוא זה אשר הפך את [[נפש בהמית|נפשו הבהמית]] שרצונותיה ותאוותיה תהינה לטוב ולקדושה; לעומתו הרשע הוא זה אשר [[נפש אלקית|נפשו האלקית]] נמצאת בהעלם מסויים והצד הרע שבו גובר עליו - בזה ישנם דרגות רבות, והמדרגה הנעלית היא '''שיכול להיות''' שיעבור עבירה. | ה[[צדיק]] הוא זה אשר הפך את [[נפש בהמית|נפשו הבהמית]] שרצונותיה ותאוותיה תהינה לטוב ולקדושה; לעומתו הרשע הוא זה אשר [[נפש אלקית|נפשו האלקית]] נמצאת בהעלם מסויים והצד הרע שבו גובר עליו - בזה ישנם דרגות רבות, והמדרגה הנעלית היא '''שיכול להיות''' שיעבור עבירה. | ||
מדרגת הבינוני היא האמצע בין שני אלו: מצד אחד יש לו את ה[[נפש הבהמית]] ויצרו הרע אשר הם עומדים בתוקפם וגבורתם ומנסים להפילו כל הזמן | מדרגת הבינוני היא האמצע בין שני אלו: מצד אחד יש לו את ה[[נפש הבהמית]] ויצרו הרע אשר הם עומדים בתוקפם וגבורתם ומנסים להפילו כל הזמן ב[[מחשבה]] דיבור ומעשה; ומצד שני הוא לעולם אינו נופל ואין אצלו כל רושם של עבירה ב[[מחשבה]] דיבור ומעשה, ואפילו לא ביטול תורה{{הערת שוליים|שעליה אמרו רז"ל כי אין אדם ניצל ממנה בכל יום, כיון שאם כן הרי אומרת ע"כ התורה ש"כי דבר הוי' בזה וגו' הכרת תכרת וגו'", וממילא לא שייך שיש לו כרת שאז הרי הוא רשע.}}. | ||
מעלה זו היא מעלתו של כל אדם, שלכן נאמר "משביעים אותו תהי [[צדיק]] ואל תהי רשע", שאפילו שאין כל אדם זוכה להיות צדיק, כיון שאין ברשותו הבחירה בזה; מכל מקום משביעים אותו גם "אל תהי רשע", שבזה הרשות נתונה לכל אדם לכבוש את יצרו ולא להיות רשע אפילו שעה אחת. | מעלה זו היא מעלתו של כל אדם, שלכן נאמר "משביעים אותו תהי [[צדיק]] ואל תהי רשע", שאפילו שאין כל אדם זוכה להיות צדיק, כיון שאין ברשותו הבחירה בזה; מכל מקום משביעים אותו גם "אל תהי רשע", שבזה הרשות נתונה לכל אדם לכבוש את יצרו ולא להיות רשע אפילו שעה אחת. | ||
שורה 23: | שורה 23: | ||
בבינוני יש מעלה וחיסרון, החיסרון שבו שאינו במעלת ומדריגת הצדיק אשר ביער הרע מקרבו - חלקו או כולו, ואילו הבינוני - הרע שבו בתקפו כתולדתו. | בבינוני יש מעלה וחיסרון, החיסרון שבו שאינו במעלת ומדריגת הצדיק אשר ביער הרע מקרבו - חלקו או כולו, ואילו הבינוני - הרע שבו בתקפו כתולדתו. | ||
אבל לעומת זה מעלת הבינוני גדולה ביותר, שאף שהרע שבקרבו בתקפו, הריהו נלחם ב[[מסירות נפש]] ברע, ועובד את ה' בניגוד לרצונותיו הבהמיים, בשלושת ה[[לבושים]]: מעשה דיבור | אבל לעומת זה מעלת הבינוני גדולה ביותר, שאף שהרע שבקרבו בתקפו, הריהו נלחם ב[[מסירות נפש]] ברע, ועובד את ה' בניגוד לרצונותיו הבהמיים, בשלושת ה[[לבושים]]: מעשה דיבור ו[[מחשבה]] כרצון ה', ולא עוד, אלא שהוא מקיים בשלמות את מאמר חז"ל"איזהו גיבור? הכובש את יצרו". | ||
==ספרם של בינונים== | ==ספרם של בינונים== |