351
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 3: | שורה 3: | ||
==שורש מחלוקתם== | ==שורש מחלוקתם== | ||
המקור בתורה | מצוות תפילין בכלל, המקור בתורה, הפרשיות. | ||
(ברייתא ב)גמרא מנחות (לד, ב. לה, א'): | (ברייתא ב)גמרא מנחות (לד, ב. לה, א'): | ||
שורה 9: | שורה 9: | ||
תנו רבנן: כיצד סדרן? קדש לי והיה כי יביאך מימין. שמע והיה אם שמוע משמאל. והתניא איפכא?! אמר אביי לא קשיא! כאן לימין הקורא כאן לימין המניח, והקורא קורא כסדרן. | תנו רבנן: כיצד סדרן? קדש לי והיה כי יביאך מימין. שמע והיה אם שמוע משמאל. והתניא איפכא?! אמר אביי לא קשיא! כאן לימין הקורא כאן לימין המניח, והקורא קורא כסדרן. | ||
'''פירוש''': חכמים שאלו: כיצד סדר הנחת הפרשיות? והשיבו: הסדר הוא כך: "קדש, ו"והיה כי יביאך" מימין, ו"שמע" ו"והיה אם שמוע" משמאל. שואלת הגמרא: והרי למדנו בבריתא אחרת סדר אחר לפרשיות? מתרץ אביי: שתי הברייתות נכונות. השאלה היא רק מאיזה זווית הוגדרו הימין והשמאל. או מזווית ראייתו של הקורא - דהייהו זה העומד מול מניח התפילין ו"קורא" - מסתכל על על הפרשיות שעל ראשו של המניח, או מזווית ראיתו של האדם המניח את התפילין (של ראש). דהיינו הימין של המניח היא השמאל של האדם ה"קורא" - העומד מולו. | |||
==ד' השיטות== | ==ד' השיטות== | ||
שורה 25: | שורה 26: | ||
==צדיקים וחסידים שהניחו ארבעה זוגות תפילין== | ==צדיקים וחסידים שהניחו ארבעה זוגות תפילין== | ||
רבותינו נשיאינו הניחו ד' זוגות. הרז"א. ר' לוי"צ שניאורסון. | |||
הרבי - להרחיב. | |||
חסידים ואנשי מעשה: | |||
ר' הלל מפאריטש. ר' צבי הירש (הירשל) גוראריה. ר' איצ'ה מתמיד. ר' בערק'ה חן {{הערה| היה מניח זוגות רבים. מלבד ד' זוגות היה מניח תפילין גסות ודקות, כתב האריז"ל ואדמוה"ז ועוד}} ר' ברוך פריז. | |||
צדיקי פולין: | |||
מהרי"א מקומרנא ובנו מהר"א. | |||
==הספר תפילין של ימות המשיח== | ==הספר תפילין של ימות המשיח== | ||
הספר תפילין של ימות המשיח הינו ספר המסביר את עניינם של ה[[תפילין]] בכלל וד' זוגות [[תפילין]] בפרט. | הספר תפילין של ימות המשיח הינו ספר המסביר את עניינם של ה[[תפילין]] בכלל וד' זוגות [[תפילין]] בפרט. |