המגיד מקוזניץ': הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 2: | שורה 2: | ||
רבי '''ישראל הופשטיין מקוז'ניץ'''' (תצ"ז - י"ד בתשרי תקע"ה) היה מייסד חסידות קוז'ניץ, מתלמידי [[המגיד ממזריטש]] ורבי [[אלימלך מליז'נסק]]. ידוע בכינוי '''המגיד מקוז'ניץ''' (ביידיש: דער קאז'ניצער מגיד). | רבי '''ישראל הופשטיין מקוז'ניץ'''' (תצ"ז - י"ד בתשרי תקע"ה) היה מייסד חסידות קוז'ניץ, מתלמידי [[המגיד ממזריטש]] ורבי [[אלימלך מליז'נסק]]. ידוע בכינוי '''המגיד מקוז'ניץ''' (ביידיש: דער קאז'ניצער מגיד). | ||
==תולדות חיים== | ==תולדות חיים== | ||
אודות לידתו מסופר כי תלמידיו של [[הבעל שם טוב]] ישבו עמו יחד ב[[סעודת שבת]], כשבאמצע הסעודה הצטחק הבעל שם טוב בקול רם, כך שלוש פעמים. לשאלת החבריא נסע איתם הבעל שם טוב ב[[מוצאי שבת]] לאפטא, שם פגשו [[יהודי]] בשם רבי שבתי כורך ספרים, [[עני]] מרוד. באחד [[ערב שבת|מערבי | אודות לידתו מסופר כי תלמידיו של [[הבעל שם טוב]] ישבו עמו יחד ב[[סעודת שבת]], כשבאמצע הסעודה הצטחק הבעל שם טוב בקול רם, כך שלוש פעמים. לשאלת החבריא נסע איתם הבעל שם טוב ב[[מוצאי שבת]] לאפטא, שם פגשו [[יהודי]] בשם רבי שבתי כורך ספרים, [[עני]] מרוד. באחד [[ערב שבת|מערבי השתבתות]] גילו הוא [[נשים|ואשתו]] כי אין להם די ממון לערוך את סעודת השבת. הוא הלך בעיצבון לבית המדרש, אך אשתו אמרה לנקות את הבית לכל הפחות, ואז מצאה כפתור זהב. היא קנתה את מצרכי השבת ביד רחבה. כשחזר בעלה מבית המדרש, וגילה את ה[[נס]] שנעשה, נתמלא ב[[שמחה]] גדולה עד מאוד, ובאמצע הסעודה נפנו לרקידה של שמחה, הוא ואשתו. כל הפמליא של מעלה באו לראות את היהודי שמח באמת ובתמים לכבוד הקב"ה, והשמחה היתה רבה, ולכן נצטחק הבעל שם טוב. בשכר זה בירכם כי יזכו לבן זכר אותו יקראו על שמו - ישראל, וכעבור שנה נולד להם המגיד מקוז'ניץ. | ||
==בצל רבותיו הקדושים== | |||
בצעירותו למד בישיבתו של רבי שמואל שמעלקא מניקלשבורג שהביא אותו להמגיד ממעזריטש שנתן לו להגיה את סידור האר"י, אחרי פטירת המגיד ממעזריטש קיבל את מרותו של רבי אלימלך מליז'נסק שלפני הסתלקותו הוריש לו את כוח הלב והדבר התבטא אחר כך בהתלהבותו של המגיד בתפילתו אפילו שהיה חולה. | |||
==גדלותו בתורה ועבודת השם חכמתו וקדושתו== | ==גדלותו בתורה ועבודת השם חכמתו וקדושתו== | ||
שורה 10: | שורה 13: | ||
הוא הקפיד מאוד כי לימודו יהיה תם וישר ללא סברות שאינן נכונות. כאשר רבי יעקב יצחק מפרשיסחא ניסה להפריך את אחד מחידושיו בפלפוליו, הוא אמר כי חידושיו הם כולם אמת ואין בהם אף נקודה אחת שאינה של אמת, ולכן אם מפריכים את חידושיו נשארת מתיבת "אמת" רק האותיות "מת", והיא סכנה למי שמפריך אותם. | הוא הקפיד מאוד כי לימודו יהיה תם וישר ללא סברות שאינן נכונות. כאשר רבי יעקב יצחק מפרשיסחא ניסה להפריך את אחד מחידושיו בפלפוליו, הוא אמר כי חידושיו הם כולם אמת ואין בהם אף נקודה אחת שאינה של אמת, ולכן אם מפריכים את חידושיו נשארת מתיבת "אמת" רק האותיות "מת", והיא סכנה למי שמפריך אותם. | ||
==במלחמת נפוליון== | |||
==על אדמו"ר הזקן ועל התניא== | ==על אדמו"ר הזקן ועל התניא== |