אגרת הקודש - סימן ב': הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(22 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק ב'''' של [[אגרת הקודש]] מסביר את הענין של [[יעקב]], אשר השפעת ה[[חסד]] גורמים לו [[הודאה]] וביטול, ולא כבחינת [[ישמעאל]].
'''אגרת הקודש ב' - קטונתי מכל החסדים'''


==מבוא לפרק==
==מבוא לאגרת==
ב[[היום יום]] ל[[י' באב]] כותב [[אדמו"ר הריי"צ]] בשם [[אדמו"ר המהר"ש]]: א) מתחלה היה [[ספר התניא#חלקיו|אגרת הקודש]] "קטנתי" מסיימת "ורוח נכאה כולי", ואחרי אשר אמר [[רבינו הגדול]] שלש פעמים - ב[[ליאזנא]] - המאמר "כמים הפנים" גו' כפירוש רש"י ולא כתרגומו, אז הוסיף התיבות "וכולי האי - הפנים וגו'", ובזה נטע בה[[חסיד]]ים מדות טובות. ב) ווען דער רבי וואלט ניט געשטעלט די דריי ווערטער "במדת אמת ליעקב" - באגרת הקודש קטנתי - וואלט ער געהאט נאך פופציג טויזענט חסידים, אבער דער רבי מאנט מדת [[אמת]].
בדיעבד התברר, שמאסר [[פטרבורג]] היה ירידה לצורך עליה. שחרור אדמו"ר הזקן [[י"ט כסלו - חג הגאולה|בי"ט כסלו]] ונצחון החסידות גרם להתעלות עצומה, ומתואר ע"י רבותינו כ'''תקופה חדשה''' בהפצת החסידות וכ'''גדלות שניה''' ברבי עצמו


'''תרגום מ[[אידיש]]''': א) מתחלה היה [[ספר התניא#חלקיו|אגרת הקודש]] "קטנתי" מסיימת "ורוח נכאה כולי", ואחרי אשר אמר [[רבינו הגדול]] שלש פעמים - ב[[ליאזנא]] - המאמר "כמים הפנים" גו' כפירוש רש"י ולא כתרגומו, אז הוסיף התיבות "וכולי האי - הפנים וגו'", ובזה נטע בה[[חסיד]]ים [[מידות טובות|מדות טובות]]. ב) אם הרבי לא היה כותב את שלושת המילים "במדת אמת ליעקב" - באגרת הקודש קטנתי - היה לו עוד חמישים אלף חסידים, אבל הרבי תובע מדת אמת.
אדמו"ר הזקן חשש שה"ויגבה ליבו בדרכי ה" העצום שנפעל אצל החסידים ע"י הנצחון יפיל אותם בישות ומידות לא טובות, וכתב את [[אגרת הקודש]] "קטונתי" כדי להכניס את [[אורות וכלים|האורות בכלים]].


==גוף הפרק==
==גוף האגרת==
{{קטע תניא|קטע=אגרת ב'|טקסט הקטע={{תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - פרק ב'}}}}
{{קטע תניא|קטע=אגרת ב'|טקסט הקטע={{תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - סימן ב'}}}}


==סיכום הפרק==
==סיכום==
על האדם להיות שפל רוח, וכל ליצנות והתבדחות מהשני מראה על כך כי החסד שהשפיע לו [[הקב"ה]] גורם לו להתנשאות, שהיא מידת ישמעאל.
עניינה של אגרת זו מבואר בשיחת [[הרבי הריי"ץ]] שקטע ממנה מובא ב[[היום יום]] ליום [[תבנית:היום יום/ו' מנחם אב|ו' אב]], ועל הרקע לכתיבתה ומשמעותה מובא שם בתאריך [[תבנית:היום יום/י' מנחם אב|י' באב]]{{הערה|בשם [[אדמו"ר המהר"ש]].}}:
==צילום דפוס התניא==
*א) מתחלה היה אגרת הקודש "קטנתי" מסיימת "ורוח נכאה כולי", ואחרי אשר אמר [[רבינו הגדול]] שלש פעמים - ב[[ליאזנא]] - המאמר "כמים הפנים" גו' כפירוש רש"י ולא כתרגומו, אז הוסיף התיבות "וכולי האי - הפנים וגו'", ובזה נטע בה[[חסיד]]ים [[מידות טובות|מדות טובות]].
*ב) אם הרבי לא היה כותב את שלושת המילים "במדת אמת ליעקב" - באגרת הקודש קטנתי - היה לו עוד חמישים אלף חסידים, אבל הרבי תובע מדת אמת.


==מושגים יסודיים בפרק==
באגרת תובע [[אדמו"ר הזקן]] שחסד ה' צריך להביא את האדם לשפלות, ולא - זהו סימן לגסות רוחו שעליו לתקנה.
 
==מושגים יסודיים==
*[[אמת]]
*[[יעקב אבינו]]
*[[יעקב אבינו]]
*[[ישמעאל]]
*[[ישמעאל|חסד דקליפה]]
 
==ראו גם==
[[ניגון קטנתי]]
 
==קישורים חיצוניים==
*'''ביאורים על הפרק:''' [https://abc770.org/article_node_2923/ פניני התניא] {{*}} [https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535938 ביאורים בספר התניא]
{{סדרה|הקודם=[[אגרת הקודש - סימן א'|פרק א']]|רשימה=פרקי אגרת הקודש|הבא=[[אגרת הקודש - סימן ג'|פרק ג']]}}
*'''[https://col.org.il/news/128064 כישרון: צייר את דמות אדמו"ר הזקן באותיות אגרת 'קָטֹנְתִּי']''' {{וידאו}}{{COL}}


{{סדרה|הקודם=[[אגרת הקודש - פרק א'|פרק א']]|רשימה=פרקי אגרת הקודש|הבא=[[אגרת הקודש - פרק ג'|פרק ג']]}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אגרת הקודש - תניא]]
[[קטגוריה:אגרת הקודש - תניא]]
משתמש אלמוני

תפריט ניווט