שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 67 בתים ,  14:11, 10 באוגוסט 2016
במת חידושים?!
דפנות מזבח העולה נעשו מעצי שיטים בעובי טפח, דפנות העץ צופו מבית ומחוץ בנחושת. פנים המזבח היה חלול ללא גג. בזמן החניה מילאו את חללו באדמה{{הערה|1=רש"י- שמות ל', ג'}}. לדעת הנצי"ב, היה למזבח גג מעצי שיטים מצופה בנחושת.
'''מידות לפי פשט לשון הפסוק בתורה {{הערה|שמות כז, א.}}, היה המזבח:''' רבוע, אורכו - 5 אמהורוחבו היו חמש אמות וגובהו שלש אמות. אולם לפועל גובה המזבח שנוי במחלוקת תנאים (זבחים נט, רוחבו ב- 5 אמהס, וגובהו א): לפי רבי יהודה - 10 אמה "דברים ככתבן" - כולל גובה קרנות כלומר: גובהו של המזבחלא היה אלא שלוש אמות בלבד, לדעת ר' ואילו רבי יוסיסובר שגובהו של המזבח במשכן היה כגובהו של המזבח שהיה בבית המקדש - עשר אמות, ומה שנאמר "ושלש אמות קומתו" מתייחס רק לגובה החלק העליון של המזבח, ללא היסוד, הסובב והקרנות. הרמב"ם{{הערה|1=זבחים נטבית הבחירה, ב', ה'.}}פסק כדעת ר' יוסי, "מזבח שעשה משה... לדעת עשר אמות גובה", וביאורו טעמו היות "וידוע דהלכה כר' יוסי לגבי ר' יהודה, היה גובה "{{הערה|כסף משנה שם.}}.למחלוקת בדבר גובהו של המזבח - 3 אמה. נלענ"ד שהמזבח הורכב משתי תיבות חלולותחשיבות והשפעה רבה: האחת בגובה - 3 אמות (החלק העליון של הן לגבי מיקום מרכיבי המזבח), והשניה הגובה - 7 אמות (החלק התחתון של המזבח)הן לגבי אורך הכבש, הן לגבי גובה עמודי וקלעי החצר, והן לגבי משקל ומחיר המשכן.
בזמן החניה הונחה התיבה העליונה על גבי התיבה התחתונה כשהיסוד למטהבארבע פינות המזבח בלטו קרנות. בזמן המסעות הפכו בין הלוחות שהרכיבו את התיבה התחתונה כשהיסוד כלפי מעלההמזבח היה חלל, והניחו בתוכה אותו מילאו באדמה בכל מקום שבו הציבו את התיבה העליונה - כשמקום המערכה כלפי מעלה. על ידי כך יכלו הלוים לשאת את המזבח על כתפיהם משום גובה הבדים. למחלוקת בדבר גובהו של המזבח חשיבות והשפעה רבה: הן לגבי מיקום מרכיבי המזבח, הן לגבי אורך הכבש, הן לגבי גובה עמודי וקלעי החצר, והן לגבי משקל ומחיר המשכן. הרמב"ם{{הערה|1=בית הבחירה, ב', ה'.}} פסק כדעת ר' יוסי, "מזבח שעשה משה... עשר אמות גובה", והוסיף שם "הכסף משנה": "וידוע דהלכה כר' יוסי לגבי ר' יהודה".
=== כלי השרת למזבח העולה ===
5,403

עריכות

תפריט ניווט