14,699
עריכות
מ (החלפת טקסט – "הגוף " ב־"הגוף ") |
מ (החלפת טקסט – "הקב"ה " ב־"הקב"ה ") |
||
שורה 9: | שורה 9: | ||
"דירה" מבטא את מקום האדם אשר שם הוא גר ונמצא בכל התפשטותו, ומרגיש נוח להיות, וזוהי המטרה שהעולם יהיה כלי לקדושה ושכינה. | "דירה" מבטא את מקום האדם אשר שם הוא גר ונמצא בכל התפשטותו, ומרגיש נוח להיות, וזוהי המטרה שהעולם יהיה כלי לקדושה ושכינה. | ||
על סיבת רצון זה המכונה בשם תאווה, כותב [[אדמו"ר הזקן]] "על תאווה לא שואלים שאלות" כפי שאדם נמשך לדבר מסוים ללא סיבה מוסברת, כך כביכול הקב"ה התאווה וחפץ שיהיה לו דירה בעולם הזה. | על סיבת רצון זה המכונה בשם תאווה, כותב [[אדמו"ר הזקן]] "על תאווה לא שואלים שאלות" כפי שאדם נמשך לדבר מסוים ללא סיבה מוסברת, כך כביכול [[הקב"ה]] התאווה וחפץ שיהיה לו דירה בעולם הזה. | ||
{{ערך מורחב|ערך=[[דירה בתחתונים]]}} | {{ערך מורחב|ערך=[[דירה בתחתונים]]}} | ||
שורה 19: | שורה 19: | ||
מובא{{הערה|שער היחוד והאמונה פ"ב.}} על כך משל: לאדם הזורק [[אבן]], שברגע שיגמר הכח הזורק את האבן היא תיפול. ולכן צריך להוות את העולם כל הזמן, בשביל שלא יפסיק. | מובא{{הערה|שער היחוד והאמונה פ"ב.}} על כך משל: לאדם הזורק [[אבן]], שברגע שיגמר הכח הזורק את האבן היא תיפול. ולכן צריך להוות את העולם כל הזמן, בשביל שלא יפסיק. | ||
כלומר, ה[[בריאה]] היא חידוש, ואילולי היה הקב"ה בורא את העולם הרי זה מופרך שיברא, ובכל רגע שנברא הרי זהו חידוש. וכמו האבן שמופרך שתהיה באוויר, ואף על פי שכעת עפה, הרי ברגע שיגמר הכח '''מיד''' תיפול. | כלומר, ה[[בריאה]] היא חידוש, ואילולי היה [[הקב"ה]] בורא את העולם הרי זה מופרך שיברא, ובכל רגע שנברא הרי זהו חידוש. וכמו האבן שמופרך שתהיה באוויר, ואף על פי שכעת עפה, הרי ברגע שיגמר הכח '''מיד''' תיפול. | ||
===קריעת ים סוף=== | ===קריעת ים סוף=== | ||
בקריעת ים סוף הקב"ה היה צריך שהרוח קדים תנשוב כל הלילה בכדי שתהיה יבשה. ומבאר על כך [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|ע"פ מענה [[הרבי]] (נמצא ב[[שיעורים בספר התניא]] [[שער היחוד והאמונה]] פ"ב בשולי הגליון).}}: כי כפי שהקריעה שהיתה בכוחו של הקב"ה שיכל להפוך לרגע את ה[[מים]], ומכל מקום, היתה באופן שנקרע בכל רגע מחדש. כך גם בריאת העולמות היא באופן שנבראים בכל רגע מחדש. | בקריעת ים סוף [[הקב"ה]] היה צריך שהרוח קדים תנשוב כל הלילה בכדי שתהיה יבשה. ומבאר על כך [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|ע"פ מענה [[הרבי]] (נמצא ב[[שיעורים בספר התניא]] [[שער היחוד והאמונה]] פ"ב בשולי הגליון).}}: כי כפי שהקריעה שהיתה בכוחו של [[הקב"ה]] שיכל להפוך לרגע את ה[[מים]], ומכל מקום, היתה באופן שנקרע בכל רגע מחדש. כך גם בריאת העולמות היא באופן שנבראים בכל רגע מחדש. | ||
==חידוש המאמרות== | ==חידוש המאמרות== | ||
בחסידות מובא{{הערה|וכל העם תרס"ה.}}, שלא רק שהמאמרות מהווים בכל רגע את העולם מחדש. אלא הם בעצמם גם כןמתחדשים ממקורם. וכמ"ש "המחדש בטובו בכל יום תמיד". ובאם רק המאמרות מהווים את העולמות מחדש כל הזמן, הרי אין זה | בחסידות מובא{{הערה|וכל העם תרס"ה.}}, שלא רק שהמאמרות מהווים בכל רגע את העולם מחדש. אלא הם בעצמם גם כןמתחדשים ממקורם. וכמ"ש "המחדש בטובו בכל יום תמיד". ובאם רק המאמרות מהווים את העולמות מחדש כל הזמן, הרי אין זה ש[[הקב"ה]] מחדש, אלא שהמאמרות מחדשים? | ||
אלא המאמרות בעצמם מתחדשים בכל יום ממקורם שהוא "אומרם" בכל יום מחדש, אך האמריה היא באופן של "ודבר אלקנו יקום לעולם", כלומר, שהדיבור של רגע זה הוא בדומה ממש לדיבור הקודם וכו'. ומ"מ זה נקרא חידוש אף שלכאו' "חידוש תמידי אינו חידוש"? כיון ש: | אלא המאמרות בעצמם מתחדשים בכל יום ממקורם שהוא "אומרם" בכל יום מחדש, אך האמריה היא באופן של "ודבר אלקנו יקום לעולם", כלומר, שהדיבור של רגע זה הוא בדומה ממש לדיבור הקודם וכו'. ומ"מ זה נקרא חידוש אף שלכאו' "חידוש תמידי אינו חידוש"? כיון ש: |
עריכות