14,699
עריכות
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ") |
מ (החלפת טקסט – "הקב"ה " ב־"הקב"ה ") |
||
שורה 4: | שורה 4: | ||
===אחד=== | ===אחד=== | ||
====בתורת החסידות==== | ====בתורת החסידות==== | ||
התיבה אחד מורה על כך | התיבה אחד מורה על כך ש[[הקב"ה]] אפילו לאחר שברא בריאה מורכבת ומלאת פרטים שונים זה מזה, עם כל זה לא נשתנה כי הוא זה, אלא עדיין הוא באחדותו, ואין בו שום מורכבות, תמורה, שינוי, חיבור או פירוד כלל, אלא הוא תמיד אחד פשוט. | ||
"אתה הוא אחד קודם שבראת העולם ואתה הוא אחד לאחר שבראת העולם ואתה הוא", ו"אני ה' לא שניתי". אין שום הבדל ושינוי באחדותו הפשוטה גם לאחר בריאת ריבוי הנבראים. | "אתה הוא אחד קודם שבראת העולם ואתה הוא אחד לאחר שבראת העולם ואתה הוא", ו"אני ה' לא שניתי". אין שום הבדל ושינוי באחדותו הפשוטה גם לאחר בריאת ריבוי הנבראים. | ||
שורה 16: | שורה 16: | ||
===יחיד=== | ===יחיד=== | ||
התיבה יחיד מורה על כך | התיבה יחיד מורה על כך ש[[הקב"ה]] נמצא לבדו בעולם וכלל לא יכולה להיות מציאות נוספת נפרדת ממנו ית'. | ||
==בקריאת שמע== | ==בקריאת שמע== | ||
בקריאת שמע רוצים לבטא את זה | בקריאת שמע רוצים לבטא את זה ש[[הקב"ה]] הוא אחד יחיד ומיוחד, ואין כלל מציאות שונה שיכולה להפריע לו בזה, ואם כן לכאורה היה צריך לומר "הוי' יחיד", ומדוע אומרים "הוי' אחד" שמורה על כך שיכול להיות "שתים" רח"ל? | ||
אך באמת דוקא אחד מורה על אחדות יותר מיחיד. כיון שיחיד הוא מציאות "טכנית" שהוא כעת יחידי, אך כאשר תתווסף (חלילה) מציאות נפרדת (ואצלנו - הבריאה), אזי זה נגע ביחידותו. | אך באמת דוקא אחד מורה על אחדות יותר מיחיד. כיון שיחיד הוא מציאות "טכנית" שהוא כעת יחידי, אך כאשר תתווסף (חלילה) מציאות נפרדת (ואצלנו - הבריאה), אזי זה נגע ביחידותו. |
עריכות