14,699
עריכות
מ (החלפת טקסט – "עצמותו " ב־"עצמותו ") |
מ (החלפת טקסט – "הקב"ה " ב־"הקב"ה ") |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''נפש אלוקית''' היא הנפש הקדושה שיש בכל [[יהודי]] הקשורה | '''נפש אלוקית''' היא הנפש הקדושה שיש בכל [[יהודי]] הקשורה ב[[הקב"ה]] באופן שהיא חלק אלוקה ממעל ממש. הנפש האלוקית, יחד עם ה[[נפש הבהמית]] הם שתי הנפשות שיש בכל יהודי, ועבודתו של היהודי בעולם הזה היא להשליט את הנפש האלוקית על הנפש הבהמית. | ||
לנפש האלוקית יש [[עשר ספירות]] שהם בבחינת קדושה, שענין [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]] של הנפש האלוקית הוא השכלה והתבוננות באלוקות, וענין ה[[מידות]] הנפש האלוקית הוא לאהוב את ה' ולירא ממנו, ולחפוץ לעשות מצוותיו. מלבד עשר הספירות יש לנפש האלוקית שלושה לבושים, שבהם מתלבשת הנפש בגוף, ועל ידיה מתקשרת בה' על ידי תורה ומצוות. | לנפש האלוקית יש [[עשר ספירות]] שהם בבחינת קדושה, שענין [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]] של הנפש האלוקית הוא השכלה והתבוננות באלוקות, וענין ה[[מידות]] הנפש האלוקית הוא לאהוב את ה' ולירא ממנו, ולחפוץ לעשות מצוותיו. מלבד עשר הספירות יש לנפש האלוקית שלושה לבושים, שבהם מתלבשת הנפש בגוף, ועל ידיה מתקשרת בה' על ידי תורה ומצוות. | ||
שורה 6: | שורה 6: | ||
==ענינה== | ==ענינה== | ||
הנפש האלוקית הינה, כלשונו של ספר ה[[תניא]], חלק אלוקה ממעל ממש. כלומר, שכביכול יש בכל יהודי חלק ממש מן הקב"ה. וענין זה אין לו ציור גשמי ח"ו, שהרי הקב"ה לא [[גוף]] ואינו נגבל בגדרי הגוף, אלא מובן ששורשו של הנפש האלוקית היא | הנפש האלוקית הינה, כלשונו של ספר ה[[תניא]], חלק אלוקה ממעל ממש. כלומר, שכביכול יש בכל יהודי חלק ממש מן הקב"ה. וענין זה אין לו ציור גשמי ח"ו, שהרי [[הקב"ה]] לא [[גוף]] ואינו נגבל בגדרי הגוף, אלא מובן ששורשו של הנפש האלוקית היא ב[[הקב"ה]] ממש. מן המשלים המובאים לבאר ענין ז הוא האמור בנפש האלוקית בבריאת אדם "ויפח באפיו נשמת חיים", שכביכול [[הקב"ה]] נפח באדם את [[נשמה]] זו. ומבואר כי "מאן דנפח מתוכיה נפח", שתוכיות ופנימיות החיות שבאדם מוציא בנפיחתו בכוח. וכך נשמת האדם שנמשכה בו בבחינת "ויפח באפיו" נמשך כביכול מפנימיותו ו[[עצמותו]] של הקב"ה. | ||
עוד מבואר בענין זה כי [[נשמה|נשמות]] ישראל עלו במחשבה, שכתוב "בני בכורי ישראל", וכמו שהבן נמשך ממוח האב, כך כביכול נשמת כל אדם מישראל נמשכה מחכמתו יתברך, שהיא בבחינת "[[חכים ולא בחכמה ידיעא]]". | עוד מבואר בענין זה כי [[נשמה|נשמות]] ישראל עלו במחשבה, שכתוב "בני בכורי ישראל", וכמו שהבן נמשך ממוח האב, כך כביכול נשמת כל אדם מישראל נמשכה מחכמתו יתברך, שהיא בבחינת "[[חכים ולא בחכמה ידיעא]]". | ||
שורה 20: | שורה 20: | ||
לנפש האלוקית יש שלושה לבושים: [[מחשבה]] [[דיבור]] ו[[מעשה]], על ידי שלושה לבושים אלו שורה הנפש האלוקית בגוף. ולבושים אלו הם המחשבה הדיבור והמעשה ב[[תרי"ג מצוות|תרי"ג מצוות התורה]]. שכאשר האדם משיג במחשבתו את כל מה שיכול להשיג ב[[פרד"ס]] התורה, ועוסק בדיבורו בפירוש תרי"ג המצוות והלכותיהם, ומקיים בגופו את כל המצוות המעשיות, שענינים אלו נהיים לבוש לנפש האלוקית. | לנפש האלוקית יש שלושה לבושים: [[מחשבה]] [[דיבור]] ו[[מעשה]], על ידי שלושה לבושים אלו שורה הנפש האלוקית בגוף. ולבושים אלו הם המחשבה הדיבור והמעשה ב[[תרי"ג מצוות|תרי"ג מצוות התורה]]. שכאשר האדם משיג במחשבתו את כל מה שיכול להשיג ב[[פרד"ס]] התורה, ועוסק בדיבורו בפירוש תרי"ג המצוות והלכותיהם, ומקיים בגופו את כל המצוות המעשיות, שענינים אלו נהיים לבוש לנפש האלוקית. | ||
אף כי שלושת לבושים אלו נקראים בשם לבושים החיצוניים ביחס לפנימיות הנפש האלוקית, שהם ספירות חב"ד והמידות שלה, הרי שמעלתם גבוהה לאין ערוך מן הכוחות הפנימיים של הנפש האלוקית. שבמקום שבו אתה מוצא את גדולתו של הקב"ה, שם אתה מוצא את ענוונותו, שצמצם הקב"ה את רצונו וחכמתו בתרי"ג מצוות התורה ובהילכותיהם ובצירופי [[אותיות]]התנ"ך, שעל ידי זה תתלבש הנפש בכל עשר כוחותיה בשלשה לבושים אלו. | אף כי שלושת לבושים אלו נקראים בשם לבושים החיצוניים ביחס לפנימיות הנפש האלוקית, שהם ספירות חב"ד והמידות שלה, הרי שמעלתם גבוהה לאין ערוך מן הכוחות הפנימיים של הנפש האלוקית. שבמקום שבו אתה מוצא את גדולתו של הקב"ה, שם אתה מוצא את ענוונותו, שצמצם [[הקב"ה]] את רצונו וחכמתו בתרי"ג מצוות התורה ובהילכותיהם ובצירופי [[אותיות]]התנ"ך, שעל ידי זה תתלבש הנפש בכל עשר כוחותיה בשלשה לבושים אלו. | ||
==דרגות הנפש== | ==דרגות הנפש== |
עריכות