אדם מקדש עצמו: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 16 בתים ,  22 ביולי 2016
מ
החלפת טקסט – "הקב"ה " ב־"הקב"ה "
מ (החלפת טקסט – "נשמה " ב־"נשמה ")
מ (החלפת טקסט – "הקב"ה " ב־"הקב"ה ")
שורה 11: שורה 11:
ולפי אופן הזיכוך של כלי האדם, כך ימשך לו האור והגילוי.
ולפי אופן הזיכוך של כלי האדם, כך ימשך לו האור והגילוי.
===אור מקיף מאתערותא דתתא===
===אור מקיף מאתערותא דתתא===
ב) ישנה המשכה בבחינת [[אור מקיף]], שאינו בא לפי ערך ה"אתערותא דלתתא". ואף על פי שגם אור זה בא כתוצאה מהתקדשות האדם למטה - מדה כנגד מדה, מכל מקום ההמשכה היא גדולה ביותר - שלא לפי ערך ההעלאה. כמאחז"ל: "אדם נותן מלא עומסו בעולם הזה - הקב"ה נותן לו מלא עומסו לעולם הבא", והרי זה ברור ש"מלא עומסו" של הקב"ה הוא גדול שלא בערך ל"מלא עומסו" של האדם.
ב) ישנה המשכה בבחינת [[אור מקיף]], שאינו בא לפי ערך ה"אתערותא דלתתא". ואף על פי שגם אור זה בא כתוצאה מהתקדשות האדם למטה - מדה כנגד מדה, מכל מקום ההמשכה היא גדולה ביותר - שלא לפי ערך ההעלאה. כמאחז"ל: "אדם נותן מלא עומסו בעולם הזה - [[הקב"ה]] נותן לו מלא עומסו לעולם הבא", והרי זה ברור ש"מלא עומסו" של [[הקב"ה]] הוא גדול שלא בערך ל"מלא עומסו" של האדם.


והסיבה להמשכה גדולה זו, על פי המבואר בענין "ואהבת את ה' אלקיך וגו' בכל מאדך" - בלי גבול, שעל ידי זה נמשך מבחינת "מאד" העליון - [[אור אין סוף]] הבלתי בעל גבול.
והסיבה להמשכה גדולה זו, על פי המבואר בענין "ואהבת את ה' אלקיך וגו' בכל מאדך" - בלי גבול, שעל ידי זה נמשך מבחינת "מאד" העליון - [[אור אין סוף]] הבלתי בעל גבול.


היות שהאדם התאמץ ויצא ממגבלותיו - אף על פי שביחס לאדם אחר הגדול ממנו - הנה מדריגה זו לא נחשבת "מאד", אך מכיון שאצלו היא יציאה ממגבלותיו, דבר המחייב מאמץ אדיר - מעל ומעבר לכוחותיו, לפיכך גם הקב"ה נותן לו בבחינת בלי-גבול.
היות שהאדם התאמץ ויצא ממגבלותיו - אף על פי שביחס לאדם אחר הגדול ממנו - הנה מדריגה זו לא נחשבת "מאד", אך מכיון שאצלו היא יציאה ממגבלותיו, דבר המחייב מאמץ אדיר - מעל ומעבר לכוחותיו, לפיכך גם [[הקב"ה]] נותן לו בבחינת בלי-גבול.
===אור מקיף בלי גבול מאתערותא דלעילא===
===אור מקיף בלי גבול מאתערותא דלעילא===
ג) ישנה המשכה הבאה לאדם רק על ידי ההכנה בלבד לקראת עבודת ההתקדשות, ולא על ידי העבודה.  
ג) ישנה המשכה הבאה לאדם רק על ידי ההכנה בלבד לקראת עבודת ההתקדשות, ולא על ידי העבודה.  
שורה 21: שורה 21:
אור זה הוא אור מקיף בלי גבול לגמרי, ואין הוא בא כתוצאה מעבודה כלשהי של האדם, אלא באתערותא דלעילא בלבד. כי ההמשכה המבוארת לעיל (סעיף ב'), היא תוצאה של עבודת האדם, ואדרבה, עבודה קשה ביותר - בכל מאדך, אלא שההמשכה גדולה יותר לאין שיעור מכפי העבודה שהאדם משקיע, והיא שלא לפי ערך העבודה.
אור זה הוא אור מקיף בלי גבול לגמרי, ואין הוא בא כתוצאה מעבודה כלשהי של האדם, אלא באתערותא דלעילא בלבד. כי ההמשכה המבוארת לעיל (סעיף ב'), היא תוצאה של עבודת האדם, ואדרבה, עבודה קשה ביותר - בכל מאדך, אלא שההמשכה גדולה יותר לאין שיעור מכפי העבודה שהאדם משקיע, והיא שלא לפי ערך העבודה.


אבל ההמשכה השלישית אינה נמשכת ואינה תלויה בעבודת האדם כלל, וגם לא במדת המאמץ שמשקיע בעבודתו את ה', אלא באה מפנימיות רצונו הטוב של הקב"ה בעצמו - באתערותא דלעילא בלבד.
אבל ההמשכה השלישית אינה נמשכת ואינה תלויה בעבודת האדם כלל, וגם לא במדת המאמץ שמשקיע בעבודתו את ה', אלא באה מפנימיות רצונו הטוב של [[הקב"ה]] בעצמו - באתערותא דלעילא בלבד.


ומכל מקום גם המשכה זו כלולה במאחז"ל: "אדם מקדש עצמו למטה כו'", וצריך לעשות פעולה כל-שהיא כדי לזכות ל"אתערותא דלעילא" זו, כי ההכנה לפחות צריכה להיות, שעל ידי הכנה טובה בנפשו נמשך לו אור שלא לפי ערך כשירותו ועבודתו, והיא מבחינת אור מקיף הבלי-גבול.
ומכל מקום גם המשכה זו כלולה במאחז"ל: "אדם מקדש עצמו למטה כו'", וצריך לעשות פעולה כל-שהיא כדי לזכות ל"אתערותא דלעילא" זו, כי ההכנה לפחות צריכה להיות, שעל ידי הכנה טובה בנפשו נמשך לו אור שלא לפי ערך כשירותו ועבודתו, והיא מבחינת אור מקיף הבלי-גבול.
14,699

עריכות

תפריט ניווט