בני ישראל: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 24 בתים ,  22 ביולי 2016
מ
החלפת טקסט – "הקב"ה " ב־"הקב"ה "
מ (החלפת טקסט – " תניא " ב־" תניא ")
תגית: עריכה ממכשיר נייד
מ (החלפת טקסט – "הקב"ה " ב־"הקב"ה ")
שורה 17: שורה 17:
==בחירתם באלקות==
==בחירתם באלקות==
{{להשלים|דרגות בבחירה.1דעת חזק להכיר שאין מציאות לממוצעים - שלילת השיתוף וע"ז. 2. שלילת הרצון בהשפעה מלעו"ז מב' טעמים כי לעתיד יתבטל ההשפעה ואדרבה וכן שמציאות האלוקות היא חיים ואמת בניגוד לקליפה.}}
{{להשלים|דרגות בבחירה.1דעת חזק להכיר שאין מציאות לממוצעים - שלילת השיתוף וע"ז. 2. שלילת הרצון בהשפעה מלעו"ז מב' טעמים כי לעתיד יתבטל ההשפעה ואדרבה וכן שמציאות האלוקות היא חיים ואמת בניגוד לקליפה.}}
בחירתם של בני ישראל לעבוד את הקב"ה ולקבל ההשפעות ממנו בלבד. אודות בחירה זו מובא במדרש על הפסוק{{הערה|איכה ג, כד.}}:"חֶלְקִי ה' אָמְרָה נַפְשִׁי". {{ציטוט|תוכן=משל למלך שנכנס למדינה, והיו עמו דוכסין ואיפרכין ואיסטרטילוטין כו', חד אמר אנא נסיב דוכסין לגבי, חד אמר אנא נסיב איפרכין לגבי, וחד אמר אנא נסיב איסטרטילוטין לגבי, הי' פקח אחד לשם אמר: "אנא נסיב מלכא דכולהו מתחלפין ומלכא אינו מתחלף", כן אומות העולם מהן עובדין לחמה, ומהן עובדין ללבנה כו' אבל ישראל אינן עובדין אלא להקב"ה, הדא הוא דכתיב: חלקי הוי' אמרה נפשי.}}
בחירתם של בני ישראל לעבוד את [[הקב"ה]] ולקבל ההשפעות ממנו בלבד. אודות בחירה זו מובא במדרש על הפסוק{{הערה|איכה ג, כד.}}:"חֶלְקִי ה' אָמְרָה נַפְשִׁי". {{ציטוט|תוכן=משל למלך שנכנס למדינה, והיו עמו דוכסין ואיפרכין ואיסטרטילוטין כו', חד אמר אנא נסיב דוכסין לגבי, חד אמר אנא נסיב איפרכין לגבי, וחד אמר אנא נסיב איסטרטילוטין לגבי, הי' פקח אחד לשם אמר: "אנא נסיב מלכא דכולהו מתחלפין ומלכא אינו מתחלף", כן אומות העולם מהן עובדין לחמה, ומהן עובדין ללבנה כו' אבל ישראל אינן עובדין אלא להקב"ה, הדא הוא דכתיב: חלקי הוי' אמרה נפשי.}}
בחירה זו היא בחירה עצמית. השימוש במושג 'עצמי' בקשר לבחירה משמעותה שבחירה זו אינה תוצאה ו"מקבל" מכח נפשי אחר. (כלומר, היא אינה בחירה מתוך תובנה שכלית, אלא שעצם נשמת היהודי להיותה מקושרת ומאוחדת עם הקב"ה, היא בוחרת להידבק בו, ומרומז בלשון הפסוק: חלקי ה' שהנשמה היא חלק מה' ומצד זה היא בחירתה בו.) והיא הבחירה שלמעלה מהשכל.
בחירה זו היא בחירה עצמית. השימוש במושג 'עצמי' בקשר לבחירה משמעותה שבחירה זו אינה תוצאה ו"מקבל" מכח נפשי אחר. (כלומר, היא אינה בחירה מתוך תובנה שכלית, אלא שעצם נשמת היהודי להיותה מקושרת ומאוחדת עם הקב"ה, היא בוחרת להידבק בו, ומרומז בלשון הפסוק: חלקי ה' שהנשמה היא חלק מה' ומצד זה היא בחירתה בו.) והיא הבחירה שלמעלה מהשכל.


אמנם בחירה זו שלמעלה מהשכל פועלת גם על שכלו של יהודי שגם בהבנת שכלו יכריח שהבחירה הרצויה היא הבחירה בהקב"ה ויסוד השבר הוא כי היהודי להיותו בטל להקב"ה (מצד בחירתו העצמית) שכלו יכול לחייבו שראוי לוותר על מציאותו בשביל מציאותו של הקב"ה שהוא מציאות האמתית. אמנם אומות העולם היות ואין להם ביטול זה, הרי הם בבחינת 'יש' שאין ביכולת שכלם להסיק שראוי לוותר על מציאותם לפי שהם יש בעצם.
אמנם בחירה זו שלמעלה מהשכל פועלת גם על שכלו של יהודי שגם בהבנת שכלו יכריח שהבחירה הרצויה היא הבחירה ב[[הקב]] ויסוד השבר הוא כי היהודי להיותו בטל ל[[הקב]] (מצד בחירתו העצמית) שכלו יכול לחייבו שראוי לוותר על מציאותו בשביל מציאותו של [[הקב"ה]] שהוא מציאות האמתית. אמנם אומות העולם היות ואין להם ביטול זה, הרי הם בבחינת 'יש' שאין ביכולת שכלם להסיק שראוי לוותר על מציאותם לפי שהם יש בעצם.


==הבחירה בהם==
==הבחירה בהם==
בנוסף לכל למעלותיהם של [[נשמה|נשמות]] ישראל מצד עצמם יש בהם מעלה זו שהקב"ה בחר בהם. מעלה זו היא לפי שהבחירה מגיעה מהעצמות{{הבהרה}}
בנוסף לכל למעלותיהם של [[נשמה|נשמות]] ישראל מצד עצמם יש בהם מעלה זו ש[[הקב]] בחר בהם. מעלה זו היא לפי שהבחירה מגיעה מהעצמות{{הבהרה}}


ענין זה התחיל במתן תורה{{הערה|לקוטי שיחות חלק יז שיחה ליב סיוון}}{{הבהרה|למה? והרחבה ראה הערות - תולדות נ"ב}}
ענין זה התחיל במתן תורה{{הערה|לקוטי שיחות חלק יז שיחה ליב סיוון}}{{הבהרה|למה? והרחבה ראה הערות - תולדות נ"ב}}


בחירת הקב"ה בישראל היא בעיקר בגופם.{{הערה|תניא פרק מ"ט.}} "הדומה בחומריותו לגופי אומות העולם"
בחירת [[הקב"ה]] בישראל היא בעיקר בגופם.{{הערה|תניא פרק מ"ט.}} "הדומה בחומריותו לגופי אומות העולם"
===גוף ונשמה - השפעתם זה על זה===
===גוף ונשמה - השפעתם זה על זה===
{{להשלים|ראה בזה ב: מאמר קומי אורי - מלוקט ה, לקוטי שיחות פרשת מטות (?) בענין נחלות - חלקנו גורלנו, תולדות נ"ב, ועוד}}
{{להשלים|ראה בזה ב: מאמר קומי אורי - מלוקט ה, לקוטי שיחות פרשת מטות (?) בענין נחלות - חלקנו גורלנו, תולדות נ"ב, ועוד}}
14,699

עריכות

תפריט ניווט