נשיא הדור: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 52 בתים ,  21 ביולי 2016
מ
החלפת טקסט – "נשמות " ב־"נשמות "
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
תגית: עריכה ממכשיר נייד
מ (החלפת טקסט – "נשמות " ב־"נשמות ")
שורה 1: שורה 1:
::{{פירוש נוסף|נוכחי=נשיא הדור הכולל את כל נשמות בני ישראל|אחר=תנא שחיבר את ה[[משניות]]|ראו=[[רבי יהודה הנשיא]]}}
::{{פירוש נוסף|נוכחי=נשיא הדור הכולל את כל [[נשמה|נשמות]] בני ישראל|אחר=תנא שחיבר את ה[[משניות]]|ראו=[[רבי יהודה הנשיא]]}}
'''ראש בני ישראל''' (ב[[ראשי תיבות]]: '''רב"י''') נקרא גם '''נשיא הדור''' הינו [[צדיק]] אשר נמצא בכל דור, דרכו נמשכת החיות לאנשי הדור ומשמש כ[[ממוצע המחבר]] בין [[ישראל]] ל[[הקדוש ברוך הוא]].
'''ראש בני ישראל''' (ב[[ראשי תיבות]]: '''רב"י''') נקרא גם '''נשיא הדור''' הינו [[צדיק]] אשר נמצא בכל דור, דרכו נמשכת החיות לאנשי הדור ומשמש כ[[ממוצע המחבר]] בין [[ישראל]] ל[[הקדוש ברוך הוא]].




==הגדרה==
==הגדרה==
על פי התפיסה היהודית, עם ישראל בכללותו, מצד [[נשמה|נשמותיהם]], מהווים יחד קומה אחת שלימה{{הערה|[[לקוטי תורה]] פרשת ניצבים}}, כאשר כל יהודי נחשב לאבר פרטי בגוף הכללי ויש יהודים שנחשבים לראש. כמו שבאברי האדם הראש הוא אבר כללי ודרכו נמשכת החיות לאברים, כך נשיא הדור הוא [[נשמה]] כללית, הכולל בתוכו את כל נשמות הדור ודרכו נמשכת החיות לכל אנשי הדור{{הערה|ספר [[תניא]] פרק ב'}}
על פי התפיסה היהודית, עם ישראל בכללותו, מצד [[נשמה|נשמותיהם]], מהווים יחד קומה אחת שלימה{{הערה|[[לקוטי תורה]] פרשת ניצבים}}, כאשר כל יהודי נחשב לאבר פרטי בגוף הכללי ויש יהודים שנחשבים לראש. כמו שבאברי האדם הראש הוא אבר כללי ודרכו נמשכת החיות לאברים, כך נשיא הדור הוא [[נשמה]] כללית, הכולל בתוכו את כל [[נשמה|נשמות]] הדור ודרכו נמשכת החיות לכל אנשי הדור{{הערה|ספר [[תניא]] פרק ב'}}


נשיא{{הערה|נשיא, ראשי תיבות: '''נ'''יצוצו '''ש'''ל '''י'''עקב '''א'''בינו, שיעקב "נשמתו כלולה מכל הנשמות שבישראל" (מופיע בספר קהלת יעקב מערכת "רבי")}} הדור הראשון הינו [[משה רבינו]] עליו אומר [[רש"י]]{{הערה|רש"י. במדבר כא, כא}}: {{ציטוטון|משה הוא ישראל וישראל הם משה, לומר לך שנשיא הדור הוא ככל הדור, כי הנשיא הוא הכל}} ובכל דור {{ציטוטון|אין דור שאין בו כמשה{{הערה|בראשית רבה פרק נ"ו, ז}}}} וכן נכתב ב[[תיקוני זוהר]]{{הערה|תיקוני זוהר, תס"ט (קיד, א)}}: {{ציטוטון|אתפשטותיה בכל דרא ודרא}} שבכל דור יש את נשמתו של משה המלובשת בנשיא הדור.
נשיא{{הערה|נשיא, ראשי תיבות: '''נ'''יצוצו '''ש'''ל '''י'''עקב '''א'''בינו, שיעקב "נשמתו כלולה מכל ה[[נשמה|נשמות]] שבישראל" (מופיע בספר קהלת יעקב מערכת "רבי")}} הדור הראשון הינו [[משה רבינו]] עליו אומר [[רש"י]]{{הערה|רש"י. במדבר כא, כא}}: {{ציטוטון|משה הוא ישראל וישראל הם משה, לומר לך שנשיא הדור הוא ככל הדור, כי הנשיא הוא הכל}} ובכל דור {{ציטוטון|אין דור שאין בו כמשה{{הערה|בראשית רבה פרק נ"ו, ז}}}} וכן נכתב ב[[תיקוני זוהר]]{{הערה|תיקוני זוהר, תס"ט (קיד, א)}}: {{ציטוטון|אתפשטותיה בכל דרא ודרא}} שבכל דור יש את נשמתו של משה המלובשת בנשיא הדור.


במשך הדורות ישנם זמנים בהם הקשר בין הנשיא לעם היה קשר גלוי וישנם שנים אשר היה זה בהעלם, מאז התחלתו של רבי [[ישראל בעל שם טוב]] להיות נשיא דור ועם התגלותה של [[תורת החסידות]] ו[[נשיאי חב"ד]], חזר הנשיא להיות גלוי{{הערה|[[היום יום]] כ"ב אייר: "פעם, הרבי - הר"מ והגאון - היו לבד והתלמידים היו לבד. [[דרך החסידות]] אותו ייסד הרבי, הוא התועלת האלוקית הגדולה, שהרבי אינו בודד וחסידים אינם בודדים.}}, הרבי מקשר{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק ט"ו עמ' 283}} תהליך זה לכך שהעולם מתקרב ל[[גאולה]].
במשך הדורות ישנם זמנים בהם הקשר בין הנשיא לעם היה קשר גלוי וישנם שנים אשר היה זה בהעלם, מאז התחלתו של רבי [[ישראל בעל שם טוב]] להיות נשיא דור ועם התגלותה של [[תורת החסידות]] ו[[נשיאי חב"ד]], חזר הנשיא להיות גלוי{{הערה|[[היום יום]] כ"ב אייר: "פעם, הרבי - הר"מ והגאון - היו לבד והתלמידים היו לבד. [[דרך החסידות]] אותו ייסד הרבי, הוא התועלת האלוקית הגדולה, שהרבי אינו בודד וחסידים אינם בודדים.}}, הרבי מקשר{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק ט"ו עמ' 283}} תהליך זה לכך שהעולם מתקרב ל[[גאולה]].
שורה 27: שורה 27:
==נשיא שבדור הוא המשיח שבדור==
==נשיא שבדור הוא המשיח שבדור==
{{ערך מורחב|משיח שבכל דור}}
{{ערך מורחב|משיח שבכל דור}}
אותו נשיא הוא גם ה[[משיח שבדור]], כיוון שהנשיא כולל את נשמות ישראל ו[[ניצוץ משיח]] שבכל אחת מהם ([[יחידה]] הפרטית), הרי הוא המשיח הכללי שבדור, יחידה הכללית, והוא העתיד לגאול את ישראל{{הערה|[[ספר השיחות]] [[תשנ"ב]] חלק ב' עמ' 470}}.
אותו נשיא הוא גם ה[[משיח שבדור]], כיוון שהנשיא כולל את [[נשמה|נשמות]] ישראל ו[[ניצוץ משיח]] שבכל אחת מהם ([[יחידה]] הפרטית), הרי הוא המשיח הכללי שבדור, יחידה הכללית, והוא העתיד לגאול את ישראל{{הערה|[[ספר השיחות]] [[תשנ"ב]] חלק ב' עמ' 470}}.


על יסוד זה, האמינו חסידים בכל הדורות כי הרבי, נשיא הדור, הוא המשיח. בשנים האחרונות הוזכרה נקודה זו על ידי הרבי עצמו: {{ציטוט| תוכן=נשיא הדור הוא - "משיח", החל מהפירוש הפשוט ד"משיח" ("משיח ה'") - מלשון משוח, שנמשח ונבחר להיות נשיא ורועה ישראל; ולא תהי' שום תרעומת ("איך וועל ניט האבן קיין פאריבל") אם יפרשו "משיח" כפשוטו, משיח צדקנו, מכיון שכן הוא האמת - שנשיא הדור הוא משיח שבדור.|מקור= שמחת תורה תשמ"ו, [[התוועדויות]] חלק א' עמ' 3342|מרכאות=כן}}
על יסוד זה, האמינו חסידים בכל הדורות כי הרבי, נשיא הדור, הוא המשיח. בשנים האחרונות הוזכרה נקודה זו על ידי הרבי עצמו: {{ציטוט| תוכן=נשיא הדור הוא - "משיח", החל מהפירוש הפשוט ד"משיח" ("משיח ה'") - מלשון משוח, שנמשח ונבחר להיות נשיא ורועה ישראל; ולא תהי' שום תרעומת ("איך וועל ניט האבן קיין פאריבל") אם יפרשו "משיח" כפשוטו, משיח צדקנו, מכיון שכן הוא האמת - שנשיא הדור הוא משיח שבדור.|מקור= שמחת תורה תשמ"ו, [[התוועדויות]] חלק א' עמ' 3342|מרכאות=כן}}
14,699

עריכות

תפריט ניווט