39,916
עריכות
ינון גלעדי (שיחה | תרומות) |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 5: | שורה 5: | ||
הקונטרס, הינו כזרקור רב עוצמה במשנתה של חסידות חב"ד ומיסודות דרכה. בקונטרס מבואר גודל הצורך בלימוד פנימיות התורה. הקונטרס פותח בהקדמה רחבה אודות בריאת העולם באופן של [[חומר וצורה]], וממשיך בהסבר רחב כי [[תורת הנגלה]] היא [[גוף]] התורה, ואילו פנימיות התורה היא נשמת התורה. לא זו בלבד שלימוד נגלה בלי פנימיות התורה הוא כגוף בלא נשמה, אלא שהלומד נגלות התורה מבלי פנימיות התורה אף אינו עומד על דרך האמת בנגלות התורה, כיון שהלימוד הוא בלי חיות ונשמה, ובסופו של דבר, מכיון שנגלות התורה עוסקים בענינים גשמיים, הוא עלול להמשך אחרי החיצוניות שבלימוד, ולעסוק רק בענינים גשמיים דהיינו שהלימוד יהיה להתייהר, אשר לימוד כזה, לפי דבריו הק' של רבי [[חיים ויטאל]] הולך ל[[קליפות]]. | הקונטרס, הינו כזרקור רב עוצמה במשנתה של חסידות חב"ד ומיסודות דרכה. בקונטרס מבואר גודל הצורך בלימוד פנימיות התורה. הקונטרס פותח בהקדמה רחבה אודות בריאת העולם באופן של [[חומר וצורה]], וממשיך בהסבר רחב כי [[תורת הנגלה]] היא [[גוף]] התורה, ואילו פנימיות התורה היא נשמת התורה. לא זו בלבד שלימוד נגלה בלי פנימיות התורה הוא כגוף בלא נשמה, אלא שהלומד נגלות התורה מבלי פנימיות התורה אף אינו עומד על דרך האמת בנגלות התורה, כיון שהלימוד הוא בלי חיות ונשמה, ובסופו של דבר, מכיון שנגלות התורה עוסקים בענינים גשמיים, הוא עלול להמשך אחרי החיצוניות שבלימוד, ולעסוק רק בענינים גשמיים דהיינו שהלימוד יהיה להתייהר, אשר לימוד כזה, לפי דבריו הק' של רבי [[חיים ויטאל]] הולך ל[[קליפות]]. | ||
בסוף הקונטרס מופיע סדר הלימוד בנגלה ובחסידות בישיבת תומכי תמימים, ומבואר גם ששמירת הסדר היא תנאי להנות מהגשמיות שהישיבה מספקת (אוכל, ושינה). סדרי הישיבה כוללים 12 שעות לימוד ביממה (בזמנו, היום זה כבר השתנה ל-9 שעות, עקב ירידת הדורות)כאשר שני שליש מלימודו צריכים להיות בנגלה של התורה, ושליש בלימוד פנימיות התורה. | בסוף הקונטרס מופיע [[סדר]] הלימוד בנגלה ובחסידות בישיבת תומכי תמימים, ומבואר גם ששמירת הסדר היא תנאי להנות מהגשמיות שהישיבה מספקת (אוכל, ושינה). סדרי הישיבה כוללים 12 שעות לימוד ביממה (בזמנו, היום זה כבר השתנה ל-9 שעות, עקב ירידת הדורות), כאשר שני שליש מלימודו צריכים להיות בנגלה של התורה, ושליש בלימוד פנימיות התורה. | ||
הרבי | הרבי הרש"ב מאריך לבאר את אופן הלימוד בנגלה למתחילים (פשט גמרא רש"י, ואז חזרה בעל פה השקלא וטריא, אח"כ פשט תוספות ובירור במה חולק על רש"י, ומסקנת הסוגיא, וכולי) ולמתקדמים ("למי שדעתו רחבה" מציע הרבי 4 אופני לימוד מתקדמים יותר), אך בעיקר הוא מדגיש (כפי שגם הזהיר השל"ה) להזהר מאוד מלימוד שמטרתו לחדש חידושים. | ||
לגבי השליש מהיום בו לומדים חסידות מפרט הרבי | לגבי השליש מהיום בו לומדים חסידות מפרט הרבי הרש"ב שני זמן עיקריים המתאימים לכך: | ||
הזמן הראשון המומלץ לפנימיות התורה - כמו שאכן נקבע בישיבות חב"ד בעקבות קונטרס זה - הוא לפני התפילה, לימוד אישי ולא על ידי שיעור בלבד, אך באופן שכל הקהל עוסק יחדיו בלימוד חסידות, ובאופן שלומדים לכל הפחות שני שעות לפני התפילה (בזמננו, זה ירד לשעה וחצי). הטעם הוא מפני שלפני התפילה מאיר אור גבוה מאוד הנקרא "לובן" של [[אברהם]] אבינו, המסייע להבנת פנימיות התורה, וזהו זמן מסוגל לכך. | הזמן הראשון המומלץ לפנימיות התורה - כמו שאכן נקבע בישיבות חב"ד בעקבות קונטרס זה - הוא לפני התפילה, לימוד אישי ולא על ידי שיעור בלבד, אך באופן שכל הקהל עוסק יחדיו בלימוד חסידות, ובאופן שלומדים לכל הפחות שני שעות לפני התפילה (בזמננו, זה ירד לשעה וחצי). הטעם הוא מפני שלפני התפילה מאיר אור גבוה מאוד הנקרא "לובן" של [[אברהם]] אבינו, המסייע להבנת פנימיות התורה, וזהו זמן מסוגל לכך. | ||
עריכות