מתיבתא דרקיעא: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – " חכמה " ב־" חכמה "
מ (החלפת טקסט – " בינה " ב־" בינה ")
תגית: עריכה ממכשיר נייד
מ (החלפת טקסט – " חכמה " ב־" חכמה ")
שורה 6: שורה 6:
הפסוק אומר{{הערה|יחזקאל א, כב.}}: "ודמות על ראשי החיה רקיע כעין הקרח". חיות אלו מחולקות לשתי קטגוריות: חיות עליונות ותחתונות. התחתונות - ה[[מרכבה]] דבי"ע, מחנה מיכאל ומחנה גבריאל; והרקיע שעל ראשיהם הוא [[מלכות דאצילות]]. והעליונות - האבות אברהם יצחק ויעקב, שהם [[חג"ת]] דאצילות; והרקיע שעל ראשיהם הוא [[ספירת הבינה]].
הפסוק אומר{{הערה|יחזקאל א, כב.}}: "ודמות על ראשי החיה רקיע כעין הקרח". חיות אלו מחולקות לשתי קטגוריות: חיות עליונות ותחתונות. התחתונות - ה[[מרכבה]] דבי"ע, מחנה מיכאל ומחנה גבריאל; והרקיע שעל ראשיהם הוא [[מלכות דאצילות]]. והעליונות - האבות אברהם יצחק ויעקב, שהם [[חג"ת]] דאצילות; והרקיע שעל ראשיהם הוא [[ספירת הבינה]].


ספירת הבינה מכונה "רקיע", מכיוון שהכינוי לשלושת הספירות כתר, חכמה ובינה; הוא: אור, מים ורקיע. או באופן אחר, שלושת מצבי הצבירה האפשריים: גז, נוזל וקרח. והרקיע הוא "מיא אגלידו"{{הערה|תוספתא לזהר פרשת בשלח (נ, ב). וראה אור התורה קרח ע' תרצז.}} - קיפאון של מים.
ספירת הבינה מכונה "רקיע", מכיוון שהכינוי לשלושת הספירות כתר, [[חכמה]] ובינה; הוא: אור, מים ורקיע. או באופן אחר, שלושת מצבי הצבירה האפשריים: גז, נוזל וקרח. והרקיע הוא "מיא אגלידו"{{הערה|תוספתא לזהר פרשת בשלח (נ, ב). וראה אור התורה קרח ע' תרצז.}} - קיפאון של מים.


וההסברה בזה: הכתר והחכמה - האור והמים, אינם ניתפסים באופן מוגדר בידי האדם, ועל כן הם יכולים להיות מוטים לכאן ולכאן (שהמים ניידי); אבל הבינה - הקרח, הוא מוצק, ולכן אי אפשר לשנותו ולהטותו. אך מצד שני, דווקא כך ניתן לתופסו באופן מורגש וברור. ולכן נאמר "ונהר יוצא מעדן להשקות את הגן", כיוון שדווקא לאחר שהאור (כתר וחכמה) נמשך בבינה שייך שהוא יאיר ויתקבל אצל הנשמות שבגן עדן.
וההסברה בזה: הכתר והחכמה - האור והמים, אינם ניתפסים באופן מוגדר בידי האדם, ועל כן הם יכולים להיות מוטים לכאן ולכאן (שהמים ניידי); אבל הבינה - הקרח, הוא מוצק, ולכן אי אפשר לשנותו ולהטותו. אך מצד שני, דווקא כך ניתן לתופסו באופן מורגש וברור. ולכן נאמר "ונהר יוצא מעדן להשקות את הגן", כיוון שדווקא לאחר שהאור (כתר וחכמה) נמשך בבינה שייך שהוא יאיר ויתקבל אצל הנשמות שבגן עדן.
שורה 29: שורה 29:
;מצוות תפילין:
;מצוות תפילין:
*בתפילין ישנם ארבע פרשיות, שהם ארבעת המוחין שבאצילות - חכמה, [[בינה]] ודעת שכלול מחסד וגבורה.  
*בתפילין ישנם ארבע פרשיות, שהם ארבעת המוחין שבאצילות - חכמה, [[בינה]] ודעת שכלול מחסד וגבורה.  
*במלכות דתבונה יש שלוש עורות - פנימי, אמצעי וחיצוני: כאשר הוא חושב בדבר חכמה אלקית, זהו הלבוש הפנימי; וכאשר חושב בחכמות אחרות הנצרכות ללימוד התורה, זהו הלבוש האמצעי{{הערה|ראה גם לקו"ש חלק ז ע' 310.}}; וכאשר חושב בעניינים גשמיים, שאלו הם הלבושים היותר גסים ונחותים שבמחשבה. והיינו, שיש שלושה סוגי לבושים לאור הבינה (כמו שבמחשבה עצמה יש מחשבה, דיבור ומעשה). וזהו החילוק בין הרצועות והקשר של תפילין - האות ד', שהיא חיצוניות מלכות דתבונה, כמו שהרצועות נעשות מהעור החיצוני של הבהמה. מה שאין כן הקלף עצמו - שעליו כותבים את הפרשיות, זה נעשה על ידי שגוררים ומתקנים את העור, וממילא הוא יותר פנימי.
*במלכות דתבונה יש שלוש עורות - פנימי, אמצעי וחיצוני: כאשר הוא חושב בדבר [[חכמה]] אלקית, זהו הלבוש הפנימי; וכאשר חושב בחכמות אחרות הנצרכות ללימוד התורה, זהו הלבוש האמצעי{{הערה|ראה גם לקו"ש חלק ז ע' 310.}}; וכאשר חושב בעניינים גשמיים, שאלו הם הלבושים היותר גסים ונחותים שבמחשבה. והיינו, שיש שלושה סוגי לבושים לאור הבינה (כמו שבמחשבה עצמה יש מחשבה, דיבור ומעשה). וזהו החילוק בין הרצועות והקשר של תפילין - האות ד', שהיא חיצוניות מלכות דתבונה, כמו שהרצועות נעשות מהעור החיצוני של הבהמה. מה שאין כן הקלף עצמו - שעליו כותבים את הפרשיות, זה נעשה על ידי שגוררים ומתקנים את העור, וממילא הוא יותר פנימי.


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
14,699

עריכות

תפריט ניווט