שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 16 בתים ,  10:52, 17 ביוני 2016
מ
החלפת טקסט – "אדמו"ר הריי"צ " ב־"אדמו"ר הריי"צ "
==קהילת חב"ד בריגה==
[[קובץ:התוועדות בריגא.jpg|שמאל|ממוזער|250px|התוועדות חסידית בעיר. הרב [[מרדכי דובין]] מחלק [[לחיים]]. מאחוריו נראה [[חיים מרדכי אייזיק חודקוב|הרב חודקוב]]]]
לאחר [[י"ב תמוז תרפ"ז|פרשת המאסר והגאולה]] בשנת [[תרפ"ז]], יצא [[אדמו"ר הריי"צ ]] את רוסיה ועבר להתגורר בריגה.
בשנים [[תר"פ]] - [[תר"צ]] מנתה קהילת ליובאוויטש בריגה עשרות רבות של משפחות. המשפחות היו מפוזרות בכל רבעי העיר, וכן גם בעיירות מסביב. ברחוב אליאס בו היה בניין ארוך ובו שלושת "הרייסישע מניינים", המניינים החבד"יים לסוגיהם: המניין הראשון של חסידי קופוסט. המניין השני של חסידי ליאדי, והמניין השלישי של חסידי ליובאוויטש. האחרון היה גם המרכז של חסידי ליובאוויטש בריגה.
לאחר שהקומוניסטים השתלטו על ריגה, הם החלו לסגור בתי כנסת, ישיבות וחדרים. בין השאר נסגרה גם ישיבת חב"ד המצב הפוליטי היה מורכב. מצד אחד הקומוניסטים לא רדפו מלחמת חורמה כנגד יהודים שקיימו מצוות, ומאידך - הם הגלו יהודים רבים, ובהם חסידי חב"ד, למחנות עבודה בסיביר.
בעקבות זאת ביקש [[אדמו"ר הריי"צ ]] שה[[תמים|תמימים]] ימלטו מריגה למדינות הודו או סין (שתיהן היו נתונות תחת השלטון היפני). שתי קבוצות הבריחו את הגבול לוילנא בירת ליטא, שם קיבלו ויזה למדינות הודו סין מהשגריר היפני. אולם בבואם לצאת מוילנא, פגע ברכבת שלהם פגז ישיר, ורובם נהרגו.
בחודש [[סיון]] תש"א הגיעו הנאצים לפאתי לטביה, ובניגוד להסכמים המוקדמים, הם כבשו את המדינה בתוך ימים ספורים. בימים שקודם הכיבוש, החלה מנוסה רבתי של אזרחים. קהל רב צבא על הרכבות כדי לברוח לתוככי רוסיה ולרפובליקות אחרות בברית המועצות.
היו שאמרו כי חייבים לברוח על מנת שלא ליפול בידיהם של הנאצים; כמה מהחסידים טענו שבריחה לתוך ברית המועצות אינה הצלה אלא צרה, כיון שהקומוניסטים רודפים את היהודים. בין המצדדים בהישארות בלטביה היו ר' איצ'ה דער מתמיד, הרב [[רפאל כהן]], ועוד רבים.
[באותם ימים הוברח מכתב של [[אדמו"ר הריי"צ ]] ל[[לנינגרד]] בו כתב לברוח אפילו לרוסיה הקומוניסטית. הכוונה המקורית היתה לחסידי המדינות הבלטיות, ובהן לטביה ופולין, אלא שמכתב זה לא הגיעה כנראה ללטביה]
כל אלה שנשארו נהרגו על קידוש השם. ר' פול'ע שהיה רב נכבד, ביקש להציל את ספרי התורה מבית הכנסת. הוא טרם הספיק להימלט כשהנאצים העלו את בית הכנסת באש, ואף הוא נשרף כשספר תורה בידיו.
הניתוק מהעולם המערבי בכלל ומחסידי חב"ד מחוץ לברית-המועצות בפרט, גרם לכך שחסידי חב"ד מאחורי מסך הברזל לא ידעו במשך תקופה ארוכה על הסתלקותו של [[אדמו"ר הריי"צ]].
שמע הבשורה נודע לאנ"ש בריגה דרך שידור רדיו מחוץ לארץ. אחד החסידים שמע על הרבי הנוכחי, וכך הבין כי [[אדמו"ר הריי"צ ]] הסתלק ובמקומו מונה חתנו. היה זה רק בשנת [[תשי"ג]], שלוש שנים לאחר ה[[הסתלקות]].
==רב ראשי ללטביה==
14,699

עריכות

תפריט ניווט