14,699
עריכות
מ (החלפת טקסט – "אדמו"ר הריי"צ " ב־"אדמו"ר הריי"צ ") |
מ (החלפת טקסט – "אדמו"ר האמצעי " ב־"אדמו"ר האמצעי ") |
||
שורה 4: | שורה 4: | ||
== [[יקותיאל ליעפלי]] והאמרי בינה == | == [[יקותיאל ליעפלי]] והאמרי בינה == | ||
את הספר ערך אדמו"ר האמצעי עבור החסיד רבי יקותיאל ליעפליער (מליפעלי). חסיד זה היה מתחילה בעל כשרונות חלשים ביותר, והוא הגיע ל[[אדמו"ר הזקן]] בעת ש[[אדמו"ר הזקן]] היה מלובש ב[[תפילין]] דרבינו תם, קפץ מהחלון אל חלון חדרו שבקומה השניה, וזעק ב[[מרירות]]: רבי חיתכו לי את החלל השמאלי, ורבינו הזקן הגיב: רבונו של עולם, ואתה מחיה את כולם כתיב. מאותה שעה נפתח לבו של רבי יקותיאל, והתהפך לאיש אחר בהשכלה ובעבודה{{הערת שוליים|1=[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15795&hilite=bcecaa20-3191-416f-a029-9526ef4de059&st=%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%9D+%D7%95%D7%90%D7%AA%D7%94+%D7%9E%D7%97%D7%99%D7%94+%D7%90%D7%AA+%D7%9B%D7%95%D7%9C%D7%9D&pgnum=27 תורת שמואל ספר השיחות].}}. אף שלא יכל ללמוד כלל, ו[[אדמו"ר האמצעי]] נתן לו סדר היום ללמוד חומש עם [[רש"י]] בל"א, וקב הישר בל"א, אך ב[[דא"ח]] היתה הבנתו להפליא מאוד. ורבינו האמצעי חיבר את האמרי בינה בשבילו. | את הספר ערך [[אדמו"ר האמצעי]] עבור החסיד רבי יקותיאל ליעפליער (מליפעלי). חסיד זה היה מתחילה בעל כשרונות חלשים ביותר, והוא הגיע ל[[אדמו"ר הזקן]] בעת ש[[אדמו"ר הזקן]] היה מלובש ב[[תפילין]] דרבינו תם, קפץ מהחלון אל חלון חדרו שבקומה השניה, וזעק ב[[מרירות]]: רבי חיתכו לי את החלל השמאלי, ורבינו הזקן הגיב: רבונו של עולם, ואתה מחיה את כולם כתיב. מאותה שעה נפתח לבו של רבי יקותיאל, והתהפך לאיש אחר בהשכלה ובעבודה{{הערת שוליים|1=[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15795&hilite=bcecaa20-3191-416f-a029-9526ef4de059&st=%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%9D+%D7%95%D7%90%D7%AA%D7%94+%D7%9E%D7%97%D7%99%D7%94+%D7%90%D7%AA+%D7%9B%D7%95%D7%9C%D7%9D&pgnum=27 תורת שמואל ספר השיחות].}}. אף שלא יכל ללמוד כלל, ו[[אדמו"ר האמצעי]] נתן לו סדר היום ללמוד חומש עם [[רש"י]] בל"א, וקב הישר בל"א, אך ב[[דא"ח]] היתה הבנתו להפליא מאוד. ורבינו האמצעי חיבר את האמרי בינה בשבילו. | ||
הוא היה ידוע בהבנתו העמוקה בספר, עד ש[[אדמו"ר המהר"ש]] כשהיה לו ספק בספר, היה שואל את ר' יקותיאל. | הוא היה ידוע בהבנתו העמוקה בספר, עד ש[[אדמו"ר המהר"ש]] כשהיה לו ספק בספר, היה שואל את ר' יקותיאל. | ||
שורה 12: | שורה 12: | ||
אדמו"ר הרש"ב סיפר בשם אביו אדמו"ר המהר"ש שאמר כי מעולם לא עיין בהקדמת ספר, מלבד היכן שההקדמה בעצמה היא ספר, ולדוגמא- אמר הרש"ב - כמדומני לקח א ספרי אמרי בינה. | אדמו"ר הרש"ב סיפר בשם אביו אדמו"ר המהר"ש שאמר כי מעולם לא עיין בהקדמת ספר, מלבד היכן שההקדמה בעצמה היא ספר, ולדוגמא- אמר הרש"ב - כמדומני לקח א ספרי אמרי בינה. | ||
[[אדמו"ר הריי"צ]] אמר{{הערה|1=ספר השיחות תש"ה ע' 52}}: [[אדמו"ר הזקן]] התכוין לעבודת המוח, | [[אדמו"ר הריי"צ]] אמר{{הערה|1=ספר השיחות תש"ה ע' 52}}: [[אדמו"ר הזקן]] התכוין לעבודת המוח, וה[[אדמו"ר האמצעי]] התכווין לעבודת הלב. עבודת המוח פירושה מוח עם מוח, (מוח מיט מוח), ועבודת הלב פירושה לב עם לב. (הארץ מיט הארץ.) בכדי לדעת מה היא עבודת הלב צריך ללמוד [[שערי תשובה]], [[שער התפילה]] ו[[דרך חיים]]. בכדי לדעת מה היא עבודת המוח צריך ללמוד את הסידור עם אמרי בינה. | ||
[[אדמו"ר הריי"צ]] סיפר{{הערה|1=אגרות קודש הריי"צ חלק ד' עמ' כו.}} שבקיץ תרנ"ה הרבה אדמו"ר הרש"ב לדבר אודות תורת החסידות, ואמר: תורת החסידות היא תורה רחבה ועמוקה עד מאוד, חכמה גדולה והשכלות עמוקות, כאשר למדתי את הכתבים של [[אדמו"ר הזקן]] ושל אדמו"ר האמצעי, בפרט הספר אמרי בינה, נשרו לי השערות מהראש מרוב יגיעת המוח במחשבה עיונית הרבה שעות רצופות. | [[אדמו"ר הריי"צ]] סיפר{{הערה|1=אגרות קודש הריי"צ חלק ד' עמ' כו.}} שבקיץ תרנ"ה הרבה אדמו"ר הרש"ב לדבר אודות תורת החסידות, ואמר: תורת החסידות היא תורה רחבה ועמוקה עד מאוד, חכמה גדולה והשכלות עמוקות, כאשר למדתי את הכתבים של [[אדמו"ר הזקן]] ושל אדמו"ר האמצעי, בפרט הספר אמרי בינה, נשרו לי השערות מהראש מרוב יגיעת המוח במחשבה עיונית הרבה שעות רצופות. |
עריכות