הצלת הרבי והרבנית: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 88: שורה 88:
==חשיבות היום==
==חשיבות היום==


חסידים לא ייחסו חשיבות מיוחדת ליום ההצלה. רק בשנת [[תשי"ז]], כאשר נרשמה הביוגרפיה של הרבי בהקדמת [[לוח היום יום]], צויין כי הרבי הגיע לניו יורק בחודש [[סיון]] [[תש"א]], אך גם אז, טרם נכתב התאריך המדוייק. רק עם פרסום סדרת ה[[אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ]] בשנת [[תשמ"ג]], נודע בציבור כי כ"ח סיון הוא היום בו הגיע הרבי לניו-יורק.  
[[חסידים]] לא ייחסו חשיבות מיוחדת ליום ההצלה. רק בשנת [[תשי"ז]], כאשר נרשמה הביוגרפיה של ה[[רבי]] בהקדמת [[לוח היום יום]], צויין כי הרבי הגיע לניו יורק בחודש [[סיון]] [[תש"א]], אך גם אז, טרם נכתב התאריך המדוייק. רק עם פרסום סדרת ה[[אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ]] בשנת [[תשמ"ג]], נודע בציבור כי כ"ח סיון הוא היום בו הגיע הרבי לניו-יורק.  


שלוש שנים חלפו, עד שחלחלה ההכרה שיש לציין יום זה ליום של [[התוועדות]].  
שלוש שנים חלפו, עד שחלחלה ההכרה שיש לציין יום זה ליום של [[התוועדות]].  


בשנת [[תשמ"ו]], במוצאי שבת פרשת שלח, התקיימה לראשונה ב-‏[[770]] התוועדות רבתי-רשמית לרגל יום כ"ח בסיון. בהתוועדות שקיים הרבי באותו יום, התבטא הרבי כי בעקבות גאולת הרבי הריי"צ ב[[י"ב תמוז תרפ"ז|י"ב-י"ג תמוז]], נתאפשר בואו ל"[[חצי כדור התחתון]]" ואז התווסף ביתר שאר וביתר עוז בהפצת המעיינות חוצה:  
בשנת [[תשמ"ו]], במוצאי [[שבת]] פרשת שלח, התקיימה לראשונה ב-‏[[770]] התוועדות רבתי-רשמית לרגל יום כ"ח בסיון. ב[[התוועדות]] שקיים הרבי באותו יום, התבטא הרבי כי בעקבות גאולת הרבי הריי"צ ב[[י"ב תמוז תרפ"ז|י"ב-י"ג תמוז]], נתאפשר בואו ל"[[חצי כדור התחתון]]" ואז התווסף ביתר שאר וביתר עוז ב[[הפצת המעיינות]] חוצה:  


"וענין זה נתגלה גם ביום כ"ח סיון כמה שנים לאחרי זה שאז התחילה תנופה חדשה בהעבודה דהפצת המעינות חוצה".  
"וענין זה נתגלה גם ביום כ"ח סיון כמה שנים לאחרי זה שאז התחילה תנופה חדשה בהעבודה ד[[הפצת המעינות]] חוצה".  


באותה התוועדות נתן הרבי בקבוק [[משקה]] לרב [[מאיר הארליג]] עבור ה[[התוועדות]] שהייתה אמורה להתקיים בערב, דבר שנתן אישור רשמי לשמחה הגדולה. בנוכחות הרבי הודיע הרב הארליג כי לרגל בא הרבי לארצות הברית, תתקיים [[התוועדות]] חסידים. הרבי קטע את דבריו כשחיוך רחב התפשט על פניו בהוסיפו: "איש וביתו".  
באותה התוועדות נתן ה[[רבי]] בקבוק [[משקה]] לרב [[מאיר הארליג]] עבור ה[[התוועדות]] שהייתה אמורה להתקיים בערב, דבר שנתן אישור רשמי ל[[שמחה]] הגדולה. בנוכחות הרבי הודיע הרב [[הארליג]] כי לרגל בא הרבי לארצות הברית, תתקיים [[התוועדות]] חסידים. הרבי קטע את דבריו כשחיוך רחב התפשט על פניו בהוסיפו: "איש וביתו".  


מאז, מדי שנה, מציינים [[אנ"ש]] חסידי חב"ד בכל רחבי תבל את יום כ"ח סיון כיום טוב, יום סגולה לקבלת [[החלטה טובה|החלטות טובות]] בנושא הגברת הפעילות להפצת המעיינות.  
מאז, מדי שנה, מציינים [[אנ"ש]] חסידי חב"ד בכל רחבי תבל את יום כ"ח סיון כיום טוב, יום סגולה לקבלת [[החלטה טובה|החלטות טובות]] בנושא הגברת הפעילות ל[[הפצת המעיינות]].  


משנת [[תשמ"ח]], הרבי אף [[מוגה|הגיה]] [[מאמר|מאמרי]] חסידות במיוחד לרגל כ"ח סיון.  
משנת [[תשמ"ח]], הרבי אף [[מוגה|הגיה]] [[מאמר|מאמרי]] חסידות במיוחד לרגל כ"ח סיון.  
שורה 106: שורה 106:
השיא היה ללא ספק בשנת [[תנש"א]], בה מלאו יובל שנים להצלה המופלאה.  
השיא היה ללא ספק בשנת [[תנש"א]], בה מלאו יובל שנים להצלה המופלאה.  


כבר לקראת [[שבת]] כ"ו בסיון, החלו להגיע אורחים רבים ל-‏770 כדי לחגוג את כ"ח סיון במחיצת הרבי. מבעוד מועד נתלה על הקיר המערבי של בית המדרש שלט מאיר עיניים על עניינו של היום הבהיר כ"ח סיון. ב[[התוועדות]] השבת הזכיר הרבי פעמים רבות את נושא ההודאה על יציאה מבית האסורים ואיחל שבקרוב יהיו כל בני ישראל בני חורין, וכשתבוא הגאולה בודאי יביאו ריבוי עצום של קרבנות תודה. היו שמצאו בכך רמז להצלתו של הרבי בכ"ח סיון, וקישרו זאת לדברים שאמר הרבי ב[[התוועדות]] הראשונה שהתקיימה עם בואו לארצות הברית, כאשר דיבר בהרחבה על הנושא של "ארבעה צריכים להודות".  
כבר לקראת [[שבת]] כ"ו בסיון, החלו להגיע אורחים רבים ל-‏[[770]] כדי לחגוג את כ"ח סיון במחיצת ה[[רבי]]. מבעוד מועד נתלה על הקיר המערבי של [[בית המדרש]] שלט מאיר עיניים על עניינו של היום הבהיר כ"ח סיון. ב[[התוועדות]] השבת הזכיר הרבי פעמים רבות את נושא ההודאה על יציאה מבית האסורים ואיחל שבקרוב יהיו כל בני ישראל בני חורין, וכשתבוא הגאולה בודאי יביאו ריבוי עצום של קרבנות תודה. היו שמצאו בכך רמז להצלתו של הרבי בכ"ח סיון, וקישרו זאת לדברים שאמר הרבי ב[[התוועדות]] הראשונה שהתקיימה עם בואו לארצות הברית, כאשר דיבר בהרחבה על הנושא של "ארבעה צריכים להודות".  


השערה הזו קיבלה גושפנקה כש[[הרבי]] הגיה את דבריו ב[[התוועדות]] זו, וכך נאמר בסוף ה[[שיחה]]: "מקריבים (לכל לראש) תודה על היציאה דכל בני ישראל ממאסר הגלות" ובהערה 159: "במכל שכן וקל וחומר מהיציאה ממאסר דאיש פרטי (להעיר מהשייכות לכ"ח סיון) 'ארבעה צריכים להודות [...] ועל אחת כמה וכמה היציאה דכל בני ישראל מהמאסר דכל ד' הגלויות לגאולה שאין אחריה גלות".  
השערה הזו קיבלה גושפנקה כש[[הרבי]] הגיה את דבריו ב[[התוועדות]] זו, וכך נאמר בסוף ה[[שיחה]]: "מקריבים (לכל לראש) תודה על היציאה דכל בני ישראל ממאסר ה[[גלות]]" ובהערה 159: "במכל שכן וקל וחומר מהיציאה ממאסר דאיש פרטי (להעיר מהשייכות לכ"ח סיון) 'ארבעה צריכים להודות [...] ועל אחת כמה וכמה היציאה דכל בני ישראל מהמאסר דכל ד' הגלויות לגאולה שאין אחריה גלות".  


למחרת - יום ראשון כ"ז סיון, לפני תפילת שחרית הוציא הרבי מחדרו קובץ שנכנס אליו לעיונו, בשם '[[קובץ כ"ח סיון - יובל שנים]]'.
למחרת - יום ראשון כ"ז סיון, לפני תפילת שחרית הוציא הרבי מחדרו קובץ שנכנס אליו לעיונו, בשם '[[קובץ כ"ח סיון - יובל שנים]]'.


מחרת יום שני כ"ח סיוון לאחר תפילת מנחה אמר הרבי [[שיחה]] מיוחדת במעלת יום כ"ח סיוון, ובפרט בנוגע ל[[גאולה]], להיות כי ביום זה היה [[מתן תורה]] בחצי כדור התחתון, שזהו הכנה ל[[גאולה]] הבאה דווקא ממטה מטה, וכן דיבר במעלת המקום-[[770]].
מחרת יום שני כ"ח סיוון לאחר תפילת מנחה אמר הרבי [[שיחה]] מיוחדת במעלת יום כ"ח סיוון, ובפרט בנוגע ל[[גאולה]], להיות כי ביום זה היה [[מתן תורה]] בחצי כדור התחתון, שזהו הכנה ל[[גאולה]] הבאה דווקא ממטה מטה, וכן דיבר במעלת המקום-[[770]].
לאחמ"כ התפללו תפילת ערבית. לאחר תפילת ערבית הכריז הגבאי שיעשו הפסקה, ואחר כך יחלק כבוד קדושת אדמו"ר שליט"א את קונטרס כ"ח סיון - יובל שנים (זאת מכיוון שרצו שהרבי ינוח מעט מאחר שבאותו יום נסע ל[[אוהל]]) כששמע זאת הרבי חייך ואמר:"במקום לעשות הפסקה נעשה עכשיו המשך". והמשיך בשיחה. לאחר מכן היתה חלוקת הקונטרס ובצירוף אליו שטר של דולר לברכה.
לאחמ"כ התפללו תפילת ערבית. לאחר תפילת ערבית הכריז הגבאי שיעשו הפסקה, ואחר כך יחלק כבוד קדושת אדמו"ר שליט"א את קונטרס כ"ח סיון - יובל שנים (זאת מכיוון שרצו ש[[הרבי]] ינוח מעט מאחר שבאותו יום נסע ל[[אוהל]]) כששמע זאת הרבי חייך ואמר:"במקום לעשות הפסקה נעשה עכשיו המשך". והמשיך בשיחה. לאחר מכן היתה חלוקת הקונטרס ובצירוף אליו שטר של דולר לברכה.


בשיחה היו ביטויים נפלאים כגון (עיבוד חופשי):"שכ"ק מו"ח אדמו"ר יכול פעול שהגילוי של [[בית המקדש]] יהיה בהתחלה במקום בו חי ופעל (ב-[[770]])", "  מכיוון ששליחות דורינו "עמדו הכן כולכם" ל[[גאולה]] השלימה מובן שכאשר ילד קטן מכריז שהוא מאמין ומבקש שיבוא [[משיח]] ה"ז חידוש אמיתי ב[[תורה]]", "כדי שהקב"ה יפעל את הגאולה הוא זקוק כביכול שיהודי יסכים ויתרה מזו שירצה ויכריז שלא רק ש[["הגיע זמן גאולתכם"]], אלא שישנה כבר ה[[גאולה]] בפשטות". שיחה זאת היתה אף היסוד ל[[קונטרס בית רבינו שבבל]].  
בשיחה היו ביטויים נפלאים כגון (עיבוד חופשי):"שכ"ק מו"ח אדמו"ר יכול פעול שהגילוי של [[בית המקדש]] יהיה בהתחלה במקום בו חי ופעל (ב-[[770]])", "  מכיוון ששליחות דורינו "עמדו הכן כולכם" ל[[גאולה]] השלימה מובן שכאשר ילד קטן מכריז שהוא מאמין ומבקש שיבוא [[משיח]] ה"ז חידוש אמיתי ב[[תורה]]", "כדי שהקב"ה יפעל את הגאולה הוא זקוק כביכול ש[[יהודי]] יסכים ויתרה מזו שירצה ויכריז שלא רק ש[["הגיע זמן גאולתכם"]], אלא שישנה כבר ה[[גאולה]] בפשטות". שיחה זאת היתה אף היסוד ל[[קונטרס בית רבינו שבבל]].  
  אירועים אלו שנוהלו על ידי [[הרבי]]] בעצמו, הפכו את כ"ח סיון לחג [[גאולה]] רשמי לכל חסידי [[חב"ד]] ברחבי תבל, החוגגים את היום בשמחה רבה, יום זה שנפעל בו שלב מכריע ל[[גאולה]], וחוגגים את הניסים שעשה ה' עם [[הרבי]] ו"ביתו" - ניסים שבזכותם זכינו שהרבי שליט"א עמנו, ומנהיג אותנו עד עצם היום הזה.
  אירועים אלו שנוהלו על ידי [[הרבי]]] בעצמו, הפכו את כ"ח סיון לחג [[גאולה]] רשמי לכל חסידי [[חב"ד]] ברחבי תבל, החוגגים את היום בשמחה רבה, יום זה שנפעל בו שלב מכריע ל[[גאולה]], וחוגגים את ה[[ניסים]] שעשה ה' עם [[הרבי]] ו"ביתו" - [[ניסים]] שבזכותם זכינו ש[[הרבי]] שליט"א עמנו, ומנהיג אותנו עד עצם היום הזה.]


==מנהגים==
==מנהגים==
משתמש אלמוני

תפריט ניווט