השיחה הידועה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 33 בתים ,  19 במאי 2016
מ
הגהה
מ (הגהה)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:כ"ח ניסן נ"א.png|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] בשעת אמירת ה[[שיחה]]]]
[[קובץ:כ"ח ניסן נ"א.png|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] בשעת אמירת ה[[שיחה]]]]
'''השיחה הידועה''' היא [[שיחה]] שנשא [[הרבי]] ב[[כ"ח ניסן]] [[תנש"א]], בה דיבר בכאב על האדישות בנושא הבאת המשיח והטיל על ה[[חסיד|חסידים]] את האחריות להביא אותו: {{ציטוטון|הדבר היחידי שעוד יכולני לעשות: הנני מוסר זאת לכל אחד מכם, עשו כל אשר שביכולתכם לפעול ביאת משיח בפועל ממש}}. הרבי השתמש בלשון "השיחה הידועה" במכתב לר' [[רחמים אנטיאן]]{{הערה|בשנת [[תשמ"א]], ארגן ר' רחמים אנטיאן קייטנה לילדים ב[[צפת]], תחת הסיסמה: "אני מאמין באמונה שלימה בביאת המשיח". כשהסתיימה הקייטנה, ומלך המשיח עדיין לא בא - אחד הילדים שהיה חדור כל כך בכמיהה לביאת המשיח, לא פסק מלדבר על כך, עד כדי כך שהיה עולה לגג בלילות כדי לחפש את משיח... הורי הילד, שלא שמרו תורה ומצוות חששו שהוא יצא מדעתו.
'''השיחה הידועה''' היא [[שיחה]] שנשא [[הרבי]] ב[[כ"ח ניסן]] [[תנש"א]], בה דיבר בכאב על האדישות בנושא הבאת המשיח והטיל על ה[[חסיד|חסידים]] את האחריות להביא אותו: {{ציטוטון|הדבר היחידי שעוד יכולני לעשות: הנני מוסר זאת לכל אחד מכם, עשו כל אשר שביכולתכם לפעול ביאת משיח בפועל ממש}}. הרבי השתמש בלשון "השיחה הידועה" במכתב לר' [[רחמים אנטיאן]]{{הערה|בשנת [[תשמ"א]], ארגן ר' רחמים אנטיאן קייטנה לילדים ב[[צפת]], תחת הסיסמה: "אני מאמין באמונה שלימה בביאת המשיח". אחד הילדים שהיה חדור כל כך בכמיהה לביאת המשיח, לא פסק מלדבר על כך, עד שהוריו חששו לשלומו.  


לאחר השיחה בכ"ח ניסן, נזכר רמי באותו אירוע - וכתב לרבי את הסיפור, וסיים בכאב: "ואני שואל, רבונו של עולם! ולו רק בגלל ילד יהודי אחד שאחרי אלפיים שנה ש"אותותינו לא ראינו" - שכלתה נפשו בציפייה למשיח האם אין זה מן הראוי שתבוא כבר הגאולה על-ידי מלך המשיח?!...". ועל כך ענה הרבי: {{ציטוטון|והרי זו טענתי בשיחה הידועה, אזכיר על הציון}}.}}, ומאז התקבל כינוי זה ביחס לשיחה.
לאחר השיחה בכ"ח ניסן, נזכר ר' רמי באותו אירוע - וכתב לרבי את הסיפור, וסיים בכאב: "שואל אני, רבונו של עולם! רק בגלל ילד אחד - שכלתה נפשו בציפייה - האם אין זה מן הראוי שתבוא כבר הגאולה על-ידי מלך המשיח...?!". ועל כך ענה הרבי ביום [[ד' באייר]]: {{ציטוטון|והרי זו טענתי בשיחה הידועה, אזכיר על הציון}} (יומן 'אראנו נפלאות', ע' 152).}}, ומאז התקבל כינוי זה ביחס לשיחה.


השיחה גרמה להתעוררות רבה בקרב החסידים בנושא הבאת הגאולה. יוזמות ופעולות רבות בקשר לזירוז הגאולה נעשו בעקבותיה, וחלקם זכו להתייחסויות חיוביות ועידודים מהרבי.
השיחה גרמה להתעוררות רבה בקרב החסידים בנושא הבאת הגאולה. יוזמות ופעולות רבות בקשר לזירוז הגאולה נעשו בעקבותיה, וחלקם זכו להתייחסויות חיוביות ועידודים מהרבי.
שורה 8: שורה 8:
==רקע==
==רקע==
{{ערכים מורחבים|ערכים=[[בשורת הגאולה]], [[מלחמת המפרץ]], [[שנה שמלך המשיח נגלה בו]]}}
{{ערכים מורחבים|ערכים=[[בשורת הגאולה]], [[מלחמת המפרץ]], [[שנה שמלך המשיח נגלה בו]]}}
מיום [[י' שבט תשי"א|עלותו לנשיאות]] הודיע [[הרבי]] ש[[דור השביעי|דורנו]] הוא הדור שיזכה ל[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה]]. עבודתנו היא לפעול לזרז את הגאולה על ידי קיום התורה והמצוות ובפרט [[הפצת היהדות]] ו[[הפצת המעיינות|המעיינות]]. בהדרגה, במהלך שנות נשיאותו, העלה הרבי יותר ויותר את רף הציפייה לגאולה והוסיף יותר ויותר לעורר ולדחוף לעשות את המרב להבאתה. במהלך השנים הרבה הרבי לצטט את דברי [[הרמב"ם]]{{הערה|הלכות תשובה פרק ג, הלכה ד.}}, אודות חובתו של כל אדם לפעול ולו פעולה קטנה, שבכוחה להביא את הגאולה: {{ציטוטון|צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה כאילו חציו זכאי וחציו חייב, וכן כל העולם חציו זכאי וחציו חייב . . עשה מצוה אחת הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות, וגרם לו ולהם תשועה והצלה}}.
מיום [[י' שבט תשי"א|עלותו לנשיאות]] הודיע [[הרבי]] ש[[דור השביעי|דורנו]] הוא הדור שיזכה ל[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה]]. עבודתנו היא לפעול לזרז את הגאולה על ידי קיום התורה והמצוות ובפרט [[הפצת היהדות]] ו[[הפצת המעיינות|המעיינות]]. בהדרגה, במהלך שנות נשיאותו, העלה הרבי יותר ויותר את רף ה[[ציפייה לגאולה]] והוסיף יותר ויותר לעורר ולדחוף לעשות את המרב להבאתה. במהלך השנים הרבה הרבי לצטט את דברי [[הרמב"ם]]{{הערה|הלכות תשובה פרק ג, הלכה ד.}}, אודות חובתו של כל אדם לפעול ולו פעולה קטנה, שבכוחה להביא את הגאולה: {{ציטוטון|צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה כאילו חציו זכאי וחציו חייב, וכן כל העולם חציו זכאי וחציו חייב . . עשה מצוה אחת הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות, וגרם לו ולהם תשועה והצלה}}.


לקראת שנת [[תנש"א]] הכריז הרבי{{הערה|1=החל מ[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15957&st=&pgnum=186&hilite= שיחת שבת פרשת אמור תש"נ], ומשם ואילך בשיחות רבות.}} שראשי התיבות של שנה זו הינם "'''ת'''הא '''ש'''נת '''א'''ראנו '''נ'''פלאות", כלשון הפסוק המנבא על הגאולה העתידה{{הערה|מיכה ז, טו.}}: "כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת". בהמשך, כאשר החל הסכסוך במפרץ הפרסי ובעקבותיו [[מלחמת המפרץ]], קרא הרבי לא לפחד והבטיח שבמלחמה זו יהיו ניסים גדולים. הרבי הדגיש שאירועי המלחמה הם התגשמות מדוייקת של ה[[מדרש]] ב[[ילקוט שמעוני]]{{הערה|ישעיה רמז תצט.}} אודות ה"[[שנה שמלך המשיח נגלה בו]]"{{הערה|שיחות הרבי בתקופת המלחמה ולאחריה, על הקשר המובהק בין המלחמה לסימני הגאולה, נלקטו בספר "[[בשורת הגאולה (ספר)|בשורת הגאולה]]".}}.
לקראת שנת [[תנש"א]] הכריז הרבי{{הערה|1=החל מ[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15957&st=&pgnum=186&hilite= שיחת שבת פרשת אמור תש"נ], ומשם ואילך בשיחות רבות.}} שראשי התיבות של שנה זו הינם "'''ת'''הא '''ש'''נת '''א'''ראנו '''נ'''פלאות", כלשון הפסוק המנבא על הגאולה העתידה{{הערה|מיכה ז, טו.}}: "כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת". בהמשך, כאשר החל הסכסוך במפרץ הפרסי ובעקבותיו [[מלחמת המפרץ]], קרא הרבי לא לפחד והבטיח שבמלחמה זו יהיו ניסים גדולים. הרבי הדגיש שאירועי המלחמה הם התגשמות מדוייקת של ה[[מדרש]] ב[[ילקוט שמעוני]]{{הערה|ישעיה רמז תצט.}} אודות ה"[[שנה שמלך המשיח נגלה בו]]"{{הערה|שיחות הרבי בתקופת המלחמה ולאחריה, על הקשר המובהק בין המלחמה לסימני הגאולה, נלקטו בספר "[[בשורת הגאולה (ספר)|בשורת הגאולה]]".}}.
שורה 39: שורה 39:
== בעקבות השיחה ==
== בעקבות השיחה ==
{{דולרים אחרי השיחה}}
{{דולרים אחרי השיחה}}
השיחה על שלל ביטוייה החריפים, ובפרט האמירה "שהכל היה להבל ולריק", וכעת "עשו כל שביכולתכם", זעזעה את כל הציבור שנוכח שם, וששמע הדברים הגיע לאוזניו; ואף בעיתונות הישראלית הורגש הזעזוע{{הערה|1=ראה כתבות בעיתונות הישראלית בעקבות השיחה: סימה קדמון, '''המפתחות בפנים''', סופשבוע מעריב, י"ט אייר תנש"א; עמוס נבו, '''או-טו-טו משיח''', 7 ימים - ידיעות אחרונות, י"ט אייר תנש"א (הודפסו ב[http://upload.chabad.info/Habesorah/index.html#p=15 מוסף "הבשורה"] של [[שבועון בית משיח|בית משיח]]).}}.
השיחה והביטויים החריפים זעזעו את ציבור הנוכחים, ווהדי הסערה שהתחוללה בעקבותיה הורגשו בעולם היהודי בכלל{{הערה|1=ראה כתבות בעיתונות הישראלית בעקבות השיחה, למשל: סימה קדמון, '''המפתחות בפנים''', סופשבוע מעריב, י"ט אייר תנש"א; עמוס נבו, '''או-טו-טו משיח''', 7 ימים - ידיעות אחרונות, י"ט אייר תנש"א (הודפסו ב[http://upload.chabad.info/Habesorah/index.html#p=15 מוסף "הבשורה"] של [[שבועון בית משיח|בית משיח]]).}}.


מיד לאחר השיחה פרצו הנוכחים כולם באופן ספונטני בזעקות "[[עד מתי]]" שהפכו בהמשך לשירת [[ניגון עד מתי|הניגון 'עד מתי']]. הרב [[שניאור זלמן גוראריה]] שעמד מתחת לבימתו של הרבי, היה בין הראשונים שקיבלו [[חלוקת דולרים|דולר לצדקה]] לאחר השיחה, וכאשר הרבי נתן לו את הדולר, הוא התבטא על הדברים: "לא נגע ולא פגע"{{הערה|1=עדותו של הרב גוראריה ב[[התוועדות]] [[כ"ח ניסן]] [[תשנ"ג]] ב-[[770]] - [https://drive.google.com/open?id=0B6TJjB7pbdurUk5YcnBkTmdxeFE יומן קבלת המלכות עמוד 238] בהוצאת [[את"ה העולמי]]. הביטוי על משקל לשון [[חז"ל]] ב[[מסכת חולין|חולין]] יט, א.}}.
מיד לאחר השיחה פרצו הנוכחים כולם באופן ספונטני בזעקות "[[עד מתי]]" שהפכו בהמשך לשירת [[ניגון עד מתי|הניגון 'עד מתי']]. הרב [[שניאור זלמן גוראריה]] שעמד מתחת לבימתו של הרבי, היה בין הראשונים שקיבלו [[חלוקת דולרים|דולר לצדקה]] לאחר השיחה, וכאשר הרבי נתן לו את הדולר, הוא התבטא על הדברים: "לא נגע ולא פגע"{{הערה|1=עדותו של הרב גוראריה ב[[התוועדות]] [[כ"ח ניסן]] [[תשנ"ג]] ב-[[770]] - [https://drive.google.com/open?id=0B6TJjB7pbdurUk5YcnBkTmdxeFE יומן קבלת המלכות עמוד 238] בהוצאת [[את"ה העולמי]]. הביטוי על משקל לשון [[חז"ל]] ב[[מסכת חולין|חולין]] יט, א.}}.
שורה 94: שורה 94:
[[קובץ:מענה חיים גוטניק.jpg|שמאל|ממוזער|150px|[[מענה]] הרבי לרב [[חיים גוטניק]] על מכתבו, בכת"י [[יהודה לייב גרונר|הריל"ג]]]]
[[קובץ:מענה חיים גוטניק.jpg|שמאל|ממוזער|150px|[[מענה]] הרבי לרב [[חיים גוטניק]] על מכתבו, בכת"י [[יהודה לייב גרונר|הריל"ג]]]]
{{ערך מורחב|ערך=[[הדרך הישרה]]}}
{{ערך מורחב|ערך=[[הדרך הישרה]]}}
במהלך השבוע שאחרי השיחה, הגו כמה תמימים מהישיבה בניו הייבן, בתוכם הת' [[מנחם דב דברוסקין]] רעיון, לערוך מפתחות בענייני גאולה ומשיח, ע"מ להוסיף בלימוד ענייני גאולה ומשיח בשביל לפעול את ההתגלות.
במהלך השבוע שאחרי השיחה, הגו כמה תמימים מהישיבה בניו הייבן, בתוכם הת' [[מנחם דב דברוסקין]] רעיון, לערוך מפתחות בענייני גאולה ומשיח, כדי להוסיף ב[[לימוד ענייני גאולה ומשיח]] להבאת הגאולה.


בשיחות ה[[שבת]]ות שלאחר מכן התייחס הרבי לכך, ואף הסביר שדרך זו היא "[[הדרך הישרה]]" לפעול את ההתגלות. בשיחת ש"פ בלק הוסיף הרבי ואמר שלימוד ענייני הגאולה נצרך לא רק בתור סגולה לפעול את ביאת המשיח, אלא גם בשביל "לחיות" בענייני הגאולה, כי כאשר השכל נעשה ממולא וחדור בהבנה והשגה בעניני משיח וגאולה שבתורה, הרי מהשכל זה מתפשט וחודר גם ברגש הלב, ועד [[לחיות גאולה|להנהגה בפועל]] במחשבה דיבור ומעשה באופן המתאים לזמן מיוחד זה.
ב[[שיחה]] ב[[התוועדות]] אותה השבת, התייחס לכך הרבי במרומז - כאשר הסביר שלימוד עניני הגאולה הוא הדרך הישרה, הקלה והמהירה לפעול את התגלות וביאת המשיח; והוסיף "ובדורנו זה, שישנם ספרי המפתחות על סדר האותיות על כל מאמרי חז"ל וכו' (שנתווספו בדורות ושנים האחרונות) - קל יותר למצוא את מאמרי חז"ל והסוגיות הדנות בעניני משיח וגאולה". בהמשך{{הערה|1=[[דבר מלכות]] [https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SAVUFjVWJEOVBqLWc שבת פרשת בלק תנש"א] סעיף ט' ואילך.}} הוסיף הרבי ואמר שלימוד ענייני הגאולה נצרך לא רק בתור סגולה לפעול את ביאת המשיח, אלא גם בשביל [[לחיות גאולה|לחיות בהתאם לתקופת סף הגאולה]], על ידי ה[[התבוננות]] בשכל בעניני הגאולה, וההנהגה המעשית בהתאם לכך.


הרב [[חיים גוטניק]] שלח מכתב לרבי בו שאל מה העבודה הנדרשת ממנו עכשיו, הרבי השיב לשלוח לו את השיחה שאמר באותה שבת, פרשת תזריע מצורע, בו מסביר שהדרך הישרה להביא את משיח הוא על ידי לימוד עניני גאולה ומשיח{{הערה|[http://chabad.info/moshiach/%D7%9B%D7%97-%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%9F-%D7%94%D7%9E%D7%9B%D7%AA%D7%91-%D7%94%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%97%D7%93-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%92%D7%95%D7%98%D7%A0%D7%99%D7%A7-%D7%95%D7%94%D7%9E/ המכתב המיוחד של הרב גוטניק, והמענה של הרבי] {{אינפו|}}}}.
כאשר הרב [[חיים גוטניק]] שלח מכתב לרבי בו שאל מהי העבודה הנדרשת שאליה התכוון הרבי בשיחה הידועה, הרבי השיב לשלוח לו את השיחה שאמר באותה שבת, פרשת תזריע מצורע, בו מסביר שהדרך הישרה להביא את משיח הוא על ידי לימוד עניני גאולה ומשיח{{הערה|[http://chabad.info/moshiach/%D7%9B%D7%97-%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%9F-%D7%94%D7%9E%D7%9B%D7%AA%D7%91-%D7%94%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%97%D7%93-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%92%D7%95%D7%98%D7%A0%D7%99%D7%A7-%D7%95%D7%94%D7%9E/ המכתב המיוחד של הרב גוטניק, והמענה של הרבי] {{אינפו|}}}}.


==ראו גם ==
==ראו גם ==
*[[שנה שמלך המשיח נגלה בו]]
*[[בשורת הגאולה]]
*[[עד מתי]]
*[[עד מתי]]


תפריט ניווט