זלמן טוביה אבלסקי: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 86: שורה 86:
בשנת תש"כ יצא לשליחות הרבי אל עבר העיר קרית גת, תושבי הכפר היו בהלם על היציאה לשליחות, הנה רק היה ממייסדי הכפר, שכבר באים בו למנוחה ולנחלה אחרי הקשיים הרבים, וכעת יוצא ר' זלמן לדרך חדשה אל עבר עיר לא זרועה,החב"דניק הראשון הגיע לעיר, ומייסד בה את כל היהדות שיקם ופתח בתי כנסת, פיתח מודעות יהודית וכשרותית, פיתוח מוסדות חינוך והיה מענה לכל צורך ודבר יהודי וחסידי, כשגולת הכותרת היתה יסוד בית הספר חדש וניהולו במשך עשרות שנים, מוצלח, מיוחד ומוביל בתחום החינוך בארץ הקודש, שמו יצא למרחוק ואלפי בוגרים זוכרים את ימיהם היפים בחברת המנהל החביב ר' זלמן.
בשנת תש"כ יצא לשליחות הרבי אל עבר העיר קרית גת, תושבי הכפר היו בהלם על היציאה לשליחות, הנה רק היה ממייסדי הכפר, שכבר באים בו למנוחה ולנחלה אחרי הקשיים הרבים, וכעת יוצא ר' זלמן לדרך חדשה אל עבר עיר לא זרועה,החב"דניק הראשון הגיע לעיר, ומייסד בה את כל היהדות שיקם ופתח בתי כנסת, פיתח מודעות יהודית וכשרותית, פיתוח מוסדות חינוך והיה מענה לכל צורך ודבר יהודי וחסידי, כשגולת הכותרת היתה יסוד בית הספר חדש וניהולו במשך עשרות שנים, מוצלח, מיוחד ומוביל בתחום החינוך בארץ הקודש, שמו יצא למרחוק ואלפי בוגרים זוכרים את ימיהם היפים בחברת המנהל החביב ר' זלמן.


==מנהל בית הספר בקרית גת==
===מנהל בית הספר בקרית גת===


גולת הכותרת של כל הפעילות האדירה של הרב אבלסקי בקרית גת היא ללא ספק בית הספר בעיר, אותו ניהל ביד רמה. עשרות בשנים השקיע בו את כל מרצו במסירות ובעקשנות מעוררת השראה, חרף הקשיים זכה בית הספר לימים למצטיין באזור כולו, ובמאמצים רבים הביא לכך שמספר שנים, עמד בית הספר על שבע מאות תלמידים שמחים ומרוצים. בבית הספר הרב אבלסקי פיתח שיטה בשם ״חינוך חברתי״. מטרת החינוך החברתי הוא לא רק להקנות לתלמידים ידע, אלא גם לחנכם לחיים חברתיים מלאים, וכלשון הרבי ״עבודה בכוח עצמו״, שיטה שחוללה פלאים ונפלאות, המנהל ר' זלמן נתן לילדים רגש אחריות ומינה אותם לשלל תפקידים. בחכמתו הרבה ידע ר' זלמן לסלול נתיב לליבם הצעיר של תלמידיו ולהשריש בהם את עיקרי היהדות ודרכי החסידות, בנוסף לכך ערך מועדון יהודי נוסף בשעות אחר הצהריים לילדי העיר שטרם לומדים בבית הספר, אוטבוסים של המוסדות היו אוספים את הילדים מכל חלקי העיר על מנת להגיע לשעתיים רצופות ללמוד קצת אידישקיי'ט וחסידישקיי'ט כאחד מפיו מפיק המרגליות.
גולת הכותרת של כל הפעילות האדירה של הרב אבלסקי בקרית גת היא ללא ספק בית הספר בעיר, אותו ניהל ביד רמה. עשרות בשנים השקיע בו את כל מרצו במסירות ובעקשנות מעוררת השראה, חרף הקשיים זכה בית הספר לימים למצטיין באזור כולו, ובמאמצים רבים הביא לכך שמספר שנים, עמד בית הספר על שבע מאות תלמידים שמחים ומרוצים. בבית הספר הרב אבלסקי פיתח שיטה בשם ״חינוך חברתי״. מטרת החינוך החברתי הוא לא רק להקנות לתלמידים ידע, אלא גם לחנכם לחיים חברתיים מלאים, וכלשון הרבי ״עבודה בכוח עצמו״, שיטה שחוללה פלאים ונפלאות, המנהל ר' זלמן נתן לילדים רגש אחריות ומינה אותם לשלל תפקידים. בחכמתו הרבה ידע ר' זלמן לסלול נתיב לליבם הצעיר של תלמידיו ולהשריש בהם את עיקרי היהדות ודרכי החסידות, בנוסף לכך ערך מועדון יהודי נוסף בשעות אחר הצהריים לילדי העיר שטרם לומדים בבית הספר, אוטבוסים של המוסדות היו אוספים את הילדים מכל חלקי העיר על מנת להגיע לשעתיים רצופות ללמוד קצת אידישקיי'ט וחסידישקיי'ט כאחד מפיו מפיק המרגליות.


'''יסוד הקהילה החב"דית בקרית גת'''
===יסוד הקהילה החב"דית בקרית גת===
בעקבות פעולותיו הרבות בקירוב תושבי העיר ובשיעורי התורה הרבים, יצר הרב אבלסקי את פסיפס אנשי חב"ד בעיר, ובעקבות המוסדות שהקים ובית הספר שניהל עד מהרה התגבשה לה קהילה חב"דית למופת. עוד ייסד והקים את בית כנסת חב"ד המרכזי הראשון שם שימש כרב ומשפיע בית הכנסת. בתחלה אף מנין לא היה אך במרץ ובחיות של הרב אבעלסקי המשיך מבלי להתפעל עד שבית הכנסת היה מלא אנשים.
בעקבות פעולותיו הרבות בקירוב תושבי העיר ובשיעורי התורה הרבים, יצר הרב אבלסקי את פסיפס אנשי חב"ד בעיר, ובעקבות המוסדות שהקים ובית הספר שניהל עד מהרה התגבשה לה קהילה חב"דית למופת. עוד ייסד והקים את בית כנסת חב"ד המרכזי הראשון שם שימש כרב ומשפיע בית הכנסת. בתחלה אף מנין לא היה אך במרץ ובחיות של הרב אבעלסקי המשיך מבלי להתפעל עד שבית הכנסת היה מלא אנשים.


'''סיוע ישיר מהרבי ליהודי העיר'''
===סיוע ישיר מהרבי ליהודי העיר===
בקיץ תשכ"א, מר גדעון נאור ראש העיר נכנס ליחידות אצל הרבי וביקש סיוע לצורכי הדת במקום מגוריו, על פי בקשתו של השליח הרב זלמן אבלסקי. עם שובו לארץ הקודש כתב לו הרבי כי תיכף לאחר שיחתם החל בהשתדלות עבור צורכי בתי הכנסת בעירו, ולעת עתה מבשר לו הרבי כי הצליח להשיג שני ספרי תורה. בפועל, חלו עיכובים במשלוח ספרי התורה, ובשל כך כתב לו הרבי שלמרות הזדרזותו, הרי שבפועל נערמו קשיים בהגעת ספרי- התורה ליעדם. בט"ז באדר א' כותב לו הרבי אגרת הפותחת אודות ערב חב"ד בקרית גת ובשוליה בקשר לספרי תורה:"בצער וגם בתימהון גדול הבנתי ממכתבו שעד עתה לא נמסרו שני הספרי-תורה שנשלחו זה מכבר, ואולי נתעכבו על-ידי המשרדים. בכל אופן כתבתי תיכף לעסקנינו אשר באה"ק ת"ו בבקשה לברר הדבר ולזרזו ככל האפשר" ספרי התורה הגיעו לקרית גת, ובכך סייע הרבי לתושבי העיירה הקטנה, ברובם עולים חדשים מרומניה וממרוקו.
בקיץ תשכ"א, מר גדעון נאור ראש העיר נכנס ליחידות אצל הרבי וביקש סיוע לצורכי הדת במקום מגוריו, על פי בקשתו של השליח הרב זלמן אבלסקי. עם שובו לארץ הקודש כתב לו הרבי כי תיכף לאחר שיחתם החל בהשתדלות עבור צורכי בתי הכנסת בעירו, ולעת עתה מבשר לו הרבי כי הצליח להשיג שני ספרי תורה. בפועל, חלו עיכובים במשלוח ספרי התורה, ובשל כך כתב לו הרבי שלמרות הזדרזותו, הרי שבפועל נערמו קשיים בהגעת ספרי- התורה ליעדם. בט"ז באדר א' כותב לו הרבי אגרת הפותחת אודות ערב חב"ד בקרית גת ובשוליה בקשר לספרי תורה:"בצער וגם בתימהון גדול הבנתי ממכתבו שעד עתה לא נמסרו שני הספרי-תורה שנשלחו זה מכבר, ואולי נתעכבו על-ידי המשרדים. בכל אופן כתבתי תיכף לעסקנינו אשר באה"ק ת"ו בבקשה לברר הדבר ולזרזו ככל האפשר" ספרי התורה הגיעו לקרית גת, ובכך סייע הרבי לתושבי העיירה הקטנה, ברובם עולים חדשים מרומניה וממרוקו.


'''הקמת ישיבת תומכי תמימים בקרית גת'''
===הקמת ישיבת תומכי תמימים בקרית גת===
הישיבה הוקמה על ידי תלמידי ישיבת הרב צירלסון שהתקרבו לחב"ד מהעיר קישינב, על שם 'ישיבת קישינב' שנהרסה בתקופת מלחמת העולם השנייה. התוועדות ברוכים הבאים התקיימה בבית הכנסת של עולי רומניה בקריית גת . לניהול הישיבה הציע הרב אבלסקי את הרב דב טייכמן, שהינו אחד ממקרוביו הרבים שהביא לחסידות חב"ד שפעל בסקולען, הרב זלמן אבלסקי שישמש חבר הנהלה, ושימש משפיע דומננטי שהשפיע רבות
הישיבה הוקמה על ידי תלמידי ישיבת הרב צירלסון שהתקרבו לחב"ד מהעיר קישינב, על שם 'ישיבת קישינב' שנהרסה בתקופת מלחמת העולם השנייה. התוועדות ברוכים הבאים התקיימה בבית הכנסת של עולי רומניה בקריית גת . לניהול הישיבה הציע הרב אבלסקי את הרב דב טייכמן, שהינו אחד ממקרוביו הרבים שהביא לחסידות חב"ד שפעל בסקולען, הרב זלמן אבלסקי שישמש חבר הנהלה, ושימש משפיע דומננטי שהשפיע רבות
ועיצב את דמויות תלמידיו לחסידים ומקושרים של הרבי מהם רבים היום משפיעים ומעצבי 'דור החסידים' הבא.
ועיצב את דמויות תלמידיו לחסידים ומקושרים של הרבי מהם רבים היום משפיעים ומעצבי 'דור החסידים' הבא.


'''ארגון ערבי חב"ד'''
===ארגון ערבי חב"ד===
בכל ערב ערכה כל חוליה ערב חב"ד מיוחד שלווה בניגוני חב"ד, שיחה על מהות החג ועוד. הרב אבלסקי היה לרוח החיה, למסור שיעורים והרצאות בערבי חב"ד בקיבוצים, שם דיבר בלהט חסידי, עודד המריץ ודרבן את אנשי הקיבוץ להתחזק בדרכי היהדות תורה ומצוות להכין עולם לגאולה, המדים היה שכל זאת היה נערך אחר יום מפרך, ואילו אדם הצופה מן הצד בטוח היה כאילו שעות של מנוחה קדמו להרצאותיו בקיבוצים.
בכל ערב ערכה כל חוליה ערב חב"ד מיוחד שלווה בניגוני חב"ד, שיחה על מהות החג ועוד. הרב אבלסקי היה לרוח החיה, למסור שיעורים והרצאות בערבי חב"ד בקיבוצים, שם דיבר בלהט חסידי, עודד המריץ ודרבן את אנשי הקיבוץ להתחזק בדרכי היהדות תורה ומצוות להכין עולם לגאולה, המדים היה שכל זאת היה נערך אחר יום מפרך, ואילו אדם הצופה מן הצד בטוח היה כאילו שעות של מנוחה קדמו להרצאותיו בקיבוצים.


'''ליל סדר ציבורי ראשון בארץ הקודש'''
===ליל סדר ציבורי ראשון בארץ הקודש===
ליל הסדר הציבורי הראשון בארץ הקודש נערך בקרית גת על ידי הרב זלמן אבלסקי, לליל הסדר הזמין את כל ההורים והתלמידים של בית הספר, ומודעות הזמינו אף את יתר התושבים בעיר, על אף ההתנגדות נערך ליל סדר מוצלח ומיוחד והביא לקידוש שם שמים רב, שהתפרסם בעיתונות המקומית בעיר, מיד לאחר החג הרב אבעלסקי דיווח על הסדר לרבי והגיעו ברכות מיוחדות, בשנים לאחר מכן נערכו כבר מספר סדרים בארגונו בעיר והפך הדבר למודל לחיקוי בכל רחבי ארצנו הקדושה.
ליל הסדר הציבורי הראשון בארץ הקודש נערך בקרית גת על ידי הרב זלמן אבלסקי, לליל הסדר הזמין את כל ההורים והתלמידים של בית הספר, ומודעות הזמינו אף את יתר התושבים בעיר, על אף ההתנגדות נערך ליל סדר מוצלח ומיוחד והביא לקידוש שם שמים רב, שהתפרסם בעיתונות המקומית בעיר, מיד לאחר החג הרב אבעלסקי דיווח על הסדר לרבי והגיעו ברכות מיוחדות, בשנים לאחר מכן נערכו כבר מספר סדרים בארגונו בעיר והפך הדבר למודל לחיקוי בכל רחבי ארצנו הקדושה.


משתמש אלמוני

תפריט ניווט