גן עדן: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,994 בתים ,  8 באפריל 2016
הרחבה
(עוד תיקון של הבוט בהערות...)
תגית: עריכה ממכשיר נייד
(הרחבה)
שורה 1: שורה 1:
{{ערך חסר|כל הערך=כן}}
{{בעבודה}}
'''גן עדן''' הוא מקומה של ה[[נשמה]] קודם ירידתה לעולם ולאחר יציאתה מ[[עולם הזה]], שם היא עוסקת בתורה כפי שהיא במקורה ב[[רוחני]]ות, כפי כוחה והשגתה בהיותה למטה בעולם הזה ה[[גשמי]].
'''גן עדן''' הוא המקום שבו הניח הקב"ה את [[אדם הראשון]] לאחר בריאתו. גן עדן הרוחני הוא מקומה של ה[[נשמה]] קודם ירידתה לעולם ולאחר יציאתה מ[[עולם הזה]], שם היא עוסקת בתורה כפי שהיא במקורה ב[[רוחני|רוחניות]], כפי כוחה ולפי השגתה בהיותה למטה בעולם הזה ה[[גשמי]]. קודם [[חטא עץ הדעת|החטא]], היה במקום הגשמי את הגילוי אלוקות שנמצא בגן הרוחני.


"גן" - מקום של תענוג. "עדן" - גילוי אלקות בהשגה. "גן עדן" - תענוג ה[[נשמה]] בהשגת האלוקות, כאדם שמשכיל השכלה חדשה שגורמת לתענוג.  
"גן" - מקום של תענוג; "עדן" - גילוי אלקות בהשגה; "גן עדן" - תענוג ה[[נשמה]] בהשגת האלוקות, כאדם שמשכיל השכלה חדשה שגורמת לתענוג.  


== העסק בגן עדן ==
==הגן הגשמי==
{{ציטוט
|מרכאות=כן
|תוכן=וַיִּטַּע ה' אֱלֹקים גַּן בְּעֵדֶן מִקֶּדֶם וַיָּשֶׂם שָׁם אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר יָצָר: וַיַּצְמַח ה' אֱלֹקים מִן הָאֲדָמָה כָּל עֵץ נֶחְמָד לְמַרְאֶה וְטוֹב לְמַאֲכָל וְעֵץ הַחַיִּים בְּתוֹךְ הַגָּן וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע: וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן וּמִשָּׁם יִפָּרֵד וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים: שֵׁם הָאֶחָד פִּישׁוֹן הוּא הַסֹּבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ הַחֲוִילָה אֲשֶׁר שָׁם הַזָּהָב: וּזֲהַב הָאָרֶץ הַהִוא טוֹב שָׁם הַבְּדֹלַח וְאֶבֶן הַשֹּׁהַם: וְשֵׁם הַנָּהָר הַשֵּׁנִי גִּיחוֹן הוּא הַסּוֹבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ כּוּשׁ: וְשֵׁם הַנָּהָר הַשְּׁלִישִׁי חִדֶּקֶל הוּא הַהֹלֵךְ קִדְמַת אַשּׁוּר וְהַנָּהָר הָרְבִיעִי הוּא פְרָת: וַיִּקַּח ה' אֱלֹקים אֶת הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ:
|מקור=[[פרשת בראשית]] ב, ח-טו}}
עם בריאת האדם, ברא הקב"ה מקום מובחר שבו הוא יחיה ויתקיים, במקום זה ברא הקב"ה את כל סוגי העצים והצמחים. בתוך הגן נמשך נהר מ[[עדן]], ובהמשך התחלק לארבעה נהרות: פישון, גיחון, חידקל ופרת.
 
במקום זה היה גילוי אלוקי נעלה, וכמו שכתוב בספרי הקבלה{{הערה|כתבי האריז"ל שער מאמרי רשב"י פרשת קדושים.}}, שקודם החטא היה בעולם הגשמי גילוי כמו שיש היום ב[[עולם הבריאה]] הרוחני. אולם לאחר החטא, ירדו העולמות. כמו כן אדם הראשון היה "ראשו בבריאה, גופו ביצירה ורגליו ביצירה". בתורת החסידות{{הערה|אמרי בינה שער הקריאת שמע פפ״ט. דרוש ג' מיני
אדם פרק ה'. ועיין גם כן תורת חיים בראשית כט, ד.}} מוסבר, שדרגתו של [[אדם הראשון]] היתה בדרגת [[אדם קדמון]],
שהוא מכונה גם "עולם הבריאה הכללי", ו"רגליו בעשיה" זה אומר - ש[[נה"י]] והרגליים שלו מסתיימים בעולם העשיה.
 
==העסק בגן עדן ==
בגן העדן עוסקת הנשמה ב[[לימוד התורה]] ומשיגה ונקלט בה אלוקות ({{מונחון|זיו השכינה|כלומר, רק האור ולא העצם של השכינה}}), כפי מעשיה בהיותה בעולם התחתון, ב[[תורה]] ו[[מצוות]]. צורת לימוד התורה בגן העדן, אינה הצורה בה לומדים את התורה בעולם הזה, שכן התורה רובה עוסקת במונחים גשמיים שאינם קיימים בעולם העליונים. אלא הלימוד הוא ב[[פנימיות התורה]], דהיינו סוד הדברים הגשמיים כפי שהם במקורם, בעולמות הרוחניים{{הערה|1=כמו שאמרו חז"ל "קמיפלגי במתיבתא דרקיע ספק אם בהרת קודם לשער לבן, מאן נוכח, נוכח רבה בר נחמני, ועם שבודאי אין הכוונה על לימוד פשטי התורה כמו שהיא לפנינו, שהרי אין שם גשמיות ד' רשויות לשבת או בהרת ושער לבן, אלא הכוונה על לימוד פנימיות התורה, דהיינו סוד הבהרת ברוחניות, שענינה מניעת השפע ושער לבן היניקה לחיצונים כמבואר במקומו, ועל דרך זה הוא גם ענין ד' רשויות, כמובא בליקוטי הש"ס להאריז"ל.}}.
בגן העדן עוסקת הנשמה ב[[לימוד התורה]] ומשיגה ונקלט בה אלוקות ({{מונחון|זיו השכינה|כלומר, רק האור ולא העצם של השכינה}}), כפי מעשיה בהיותה בעולם התחתון, ב[[תורה]] ו[[מצוות]]. צורת לימוד התורה בגן העדן, אינה הצורה בה לומדים את התורה בעולם הזה, שכן התורה רובה עוסקת במונחים גשמיים שאינם קיימים בעולם העליונים. אלא הלימוד הוא ב[[פנימיות התורה]], דהיינו סוד הדברים הגשמיים כפי שהם במקורם, בעולמות הרוחניים{{הערה|1=כמו שאמרו חז"ל "קמיפלגי במתיבתא דרקיע ספק אם בהרת קודם לשער לבן, מאן נוכח, נוכח רבה בר נחמני, ועם שבודאי אין הכוונה על לימוד פשטי התורה כמו שהיא לפנינו, שהרי אין שם גשמיות ד' רשויות לשבת או בהרת ושער לבן, אלא הכוונה על לימוד פנימיות התורה, דהיינו סוד הבהרת ברוחניות, שענינה מניעת השפע ושער לבן היניקה לחיצונים כמבואר במקומו, ועל דרך זה הוא גם ענין ד' רשויות, כמובא בליקוטי הש"ס להאריז"ל.}}.


תפריט ניווט