מעלי קבצים, highauser
8,615
עריכות
מ (←מנהיגותו: קישורים חיצוניים) |
|||
שורה 40: | שורה 40: | ||
ב[[תורת החסידות]] ניתן דגש מיוחד על תפקידו של מרדכי כמנהיג ישראל והשפעתו על יהודי דורו. התמסרותו המיוחדת למענם מודגשת בפסוק{{הערה|אסתר ד, ז.}}: "וַיַּגֶּד לוֹ מָרְדֳּכַי אֵת כָּל אֲשֶׁר קָרָהוּ", ו[[אדמו"ר הריי"צ]] מדגיש שלאמתו של דבר גזירת ההשמדה לא איימה כל כך על מרדכי שהיה יושב בשער המלך ומקורב למלכות, ובן דודה של אסתר המלכה. אך למרות זאת, התמסרותו הגדולה לבני ישראל גרמה לו לחוש כאילו הגזירה היא מאורע שקרה לו עצמו{{הערה|שיחת פורים תשמ"ה, ועוד.}}. | ב[[תורת החסידות]] ניתן דגש מיוחד על תפקידו של מרדכי כמנהיג ישראל והשפעתו על יהודי דורו. התמסרותו המיוחדת למענם מודגשת בפסוק{{הערה|אסתר ד, ז.}}: "וַיַּגֶּד לוֹ מָרְדֳּכַי אֵת כָּל אֲשֶׁר קָרָהוּ", ו[[אדמו"ר הריי"צ]] מדגיש שלאמתו של דבר גזירת ההשמדה לא איימה כל כך על מרדכי שהיה יושב בשער המלך ומקורב למלכות, ובן דודה של אסתר המלכה. אך למרות זאת, התמסרותו הגדולה לבני ישראל גרמה לו לחוש כאילו הגזירה היא מאורע שקרה לו עצמו{{הערה|שיחת פורים תשמ"ה, ועוד.}}. | ||
כמו כן, ישנו דגש מיוחד על הרובד הפנימי של מנהיגותו, בתור [[נשיא הדור]] שתפקידו לגלות אצל העם את נקודת היהדות והחיבור עם הקדוש ברוך הוא. זהו הפירוש הפנימי בכינויו של מרדכי במגילה כ"איש יהודי", שמשמעו - השר והמושל על ענין ה"יהודי"{{הערה|כמו "איש הר הבית" שפירושו המושל של הר הבית (תמיד כז, ב וברש"י שם).}}; כיון שמרדכי היה זה שהחדיר את נקודת היהדות בכל אנשי דורו{{הערה|1=תורה אור, אור התורה | כמו כן, ישנו דגש מיוחד על הרובד הפנימי של מנהיגותו, בתור [[נשיא הדור]] שתפקידו לגלות אצל העם את נקודת היהדות והחיבור עם הקדוש ברוך הוא. זהו הפירוש הפנימי בכינויו של מרדכי במגילה כ"איש יהודי", שמשמעו - השר והמושל על ענין ה"יהודי"{{הערה|כמו "איש הר הבית" שפירושו המושל של הר הבית (תמיד כז, ב וברש"י שם).}}; כיון שמרדכי היה זה שהחדיר את נקודת היהדות בכל אנשי דורו{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/toraor/23/99a&search=%D7%90%D7%99%D7%A9+%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99 תורה אור מגילת אסתר צט, א]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=15910&st=%u05d0%u05d9%u05e9+%u05d9%u05d4%u05d5%u05d3%u05d9 אור התורה מגילת אסתר ע' קמא]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/5/2/19&search=%D7%9C%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99%D7%9D+%D7%94%D7%99%D7%AA%D7%94 ד"ה ליהודים תשי"ב]. ועוד.}}. | ||
חידוש נוסף היה אצל מרדכי, שגילוי נקודת היהדות שגילה אצל אנשי דורו לא התבטא רק ב[[מסירות נפש]] חד פעמית על עצם ענין האמונה (שזהו ענין שקשור בדרך כלל לנקודת היהדות), אלא גם בעמידה בתוקף על כך במשך שנה שלימה, על כל שינויי הזמן הנכללים בה{{הערה|ראה ד"ה בלילה ההוא תשד"מ ועוד.}}. ויותר מכך, מסירות הנפש התבטאה גם בקיום התורה והמצוות, ואפילו התקהלויות ברבים בקשר ללימוד התורה וקיום המצוות (שאלו חידושים גדולים יותר מאשר גילוי נקודת היהדות בקשר לעצם ענין האמונה). מבחינה זו, ישנה למרדכי מעלה גדולה יותר אפילו מאשר למשה רבינו בדורו{{הערה|1=ראה בכל זה באריכות ב[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ | חידוש נוסף היה אצל מרדכי, שגילוי נקודת היהדות שגילה אצל אנשי דורו לא התבטא רק ב[[מסירות נפש]] חד פעמית על עצם ענין האמונה (שזהו ענין שקשור בדרך כלל לנקודת היהדות), אלא גם בעמידה בתוקף על כך במשך שנה שלימה, על כל שינויי הזמן הנכללים בה{{הערה|ראה ד"ה בלילה ההוא תשד"מ ועוד.}}. ויותר מכך, מסירות הנפש התבטאה גם בקיום התורה והמצוות, ואפילו התקהלויות ברבים בקשר ללימוד התורה וקיום המצוות (שאלו חידושים גדולים יותר מאשר גילוי נקודת היהדות בקשר לעצם ענין האמונה). מבחינה זו, ישנה למרדכי מעלה גדולה יותר אפילו מאשר למשה רבינו בדורו{{הערה|1=ראה בכל זה באריכות ב[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/mlukat/3/7/34&search=%D7%95%D7%90%D7%AA%D7%94+%D7%AA%D7%A6%D7%95%D7%94 ד"ה ואתה תצוה תשמ"א].}}. | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} |