מעלי קבצים, highauser
8,632
עריכות
(הרחבה) |
|||
שורה 60: | שורה 60: | ||
*רעשן | *רעשן | ||
*דמי פורים | *דמי פורים | ||
==ערים מוקפות חומה== | ==ערים מוקפות חומה== | ||
שורה 71: | שורה 67: | ||
הרבי הורה לרב [[תנחום דונין]] לחגוג מספק בעיר [[חיפה]] את פורים בשני הימים. | הרבי הורה לרב [[תנחום דונין]] לחגוג מספק בעיר [[חיפה]] את פורים בשני הימים. | ||
==חג הפורים לעתיד לבוא== | |||
{{ערך מורחב|ביטול המועדים לעתיד לבוא}} | |||
אמרו[[חז"ל]] {{הערה|מדרש משלי ט, ב. ילקוט שמעוני משלי רמז תתקמד.}}, וכן נפסק להלכה ב[[רמב"ם]]{{הערה|הלכות מגילה פ"ב הלכה יח.}}, כי אף שכל ה[[יום טוב|מועדים]] יתבטלו ב[[ימות המשיח]], חג הפורים לא יתבטל. וכן אף שכל ספרי ה[[נביאים]] וה[[כתובים]] יתבטלו אז, [[מגילת אסתר]] תשאר נצחית (וכן ה[[הלכה|הלכות]] ב[[תורה שבעל פה]]). | |||
במשמעות הביטול דנו רבות בספרי גדולי ישראל; וב[[תורת החסידות]] מבואר, שאין הכוונה לביטול מוחלט חלילה - אלא שלגבי השמחה הגדולה והאור האלוקי המופלא שיהיה לעתיד לבוא, לא תהיה תפיסת מקום לשמחת המועדים, שגילוי האור האלוקי בהם הוא מוגבל יחסית למה שיתגלה אז. בדוגמת דברי [[חז"ל]]{{הערה|[[מסכת חולין|חולין]] ס, ב.}} "שרגא בטיהרא מאי אהני" [-אור הנר בצהריים, מה חשיבותו?]. אמנם חג הפורים לא יתבטל גם אז, כיון שהשמחה והגילוי האלוקי שבו הוא בלתי מוגבל, ולכן גם לעתיד יהיה מורגש. | |||
הסיבה לכך היא כיון שאירועי חג הפורים התרחשו דוקא בזמן ה[[גלות]] שבו לא מאיר האור האלוקי בגלוי, ובכל זאת עמדו בני ישראל בתוקף וב[[מסירות נפש]]; לכן החג שהגיע כתוצאה מכך הינו נעלה יותר משאר המועדים, והאור האלוקי שמאיר בו הוא אור לא מוגבל{{הערה|1=ראה [[תורה אור]] מגילת אסתר [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/toraor/23/93c&search=%D7%9B%D7%9C+%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%93%D7%99%D7%9D צד, א]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/toraor/30/121a&search=%D7%9B%D7%9C+%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%93%D7%99%D7%9D קיט, ב]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=15940&st=%u05dc%u05d9%u05d4%u05d5%u05d3%u05d9%u05dd ד"ה ליהודים תרכ"ו]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/5/2/9&search=%D7%9B%D7%9C+%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%93%D7%99%D7%9D תשי"ב]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/16/12/119&search=%D7%9B%D7%9C+%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%93%D7%99%D7%9D ד"ה להבין מרז"ל כל המועדים תשט"ז]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/30/12/123&search=%D7%AA%D7%A9%D7%9B%22%D7%90 ד"ה כל המועדים תשכ"א]. ועוד.}}. | |||
==פורים קטן== | |||
{{ערך מורחב|ערך=[[פורים קטן]]}} | |||
כאשר השנה היא [[שנה מעוברת]] וישנם שני חודשי אדר, חוגגים את חג הפורים בחודש השני (הקרוי [[אדר ב']]), ואילו י"ד באדר ראשון נקרא בשם [[פורים קטן]], וחוגגים בו רק בעריכת סעודה מיוחדת{{הערה|לשון הרמ"א בנוגע לפורים קטן, והובא בנוגע למעשה בפועל ב[[לוח כולל חב"ד]] ביום זה.}}, ובאי אמירת [[תחנון]]. | |||
== ראו גם == | == ראו גם == |