|
|
(7 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות) |
שורה 1: |
שורה 1: |
| ===מקורו בתורה===
| |
| {{ציטוט|תוכן=וְעָשִׂיתָ חֹשֶׁן מִשְׁפָּט מַעֲשֵׂה חֹשֵׁב כְּמַעֲשֵׂה אֵפֹד תַּעֲשֶׂנּוּ זָהָב תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי וְשֵׁשׁ מָשְׁזָר תַּעֲשֶׂה אֹתוֹ. רָבוּעַ יִהְיֶה כָּפוּל זֶרֶת אָרְכּוֹ וְזֶרֶת רָחְבּוֹ. וּמִלֵּאתָ בוֹ מִלֻּאַת אֶבֶן אַרְבָּעָה טוּרִים אָבֶן טוּר אֹדֶם פִּטְדָה וּבָרֶקֶת הַטּוּר הָאֶחָד. וְהַטּוּר הַשֵּׁנִי נֹפֶךְ סַפִּיר וְיָהֲלֹם. וְהַטּוּר הַשְּׁלִישִׁי לֶשֶׁם שְׁבוֹ וְאַחְלָמָה. וְהַטּוּר הָרְבִיעִי תַּרְשִׁישׁ וְשֹׁהַם וְיָשְׁפֵה מְשֻׁבָּצִים זָהָב יִהְיוּ בְּמִלּוּאֹתָם. וְהָאֲבָנִים תִּהְיֶיןָ עַל שְׁמֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה עַל שְׁמֹתָם פִּתּוּחֵי חוֹתָם אִישׁ עַל שְׁמוֹ תִּהְיֶיןָ לִשְׁנֵי עָשָׂר שָׁבֶט. וְעָשִׂיתָ עַל הַחֹשֶׁן שַׁרְשֹׁת גַּבְלֻת מַעֲשֵׂה עֲבֹת זָהָב טָהוֹר. וְעָשִׂיתָ עַל הַחֹשֶׁן שְׁתֵּי טַבְּעוֹת זָהָב וְנָתַתָּ אֶת שְׁתֵּי הַטַּבָּעוֹת עַל שְׁנֵי קְצוֹת הַחֹשֶׁן. וְנָתַתָּה אֶת שְׁתֵּי עֲבֹתֹת הַזָּהָב עַל שְׁתֵּי הַטַּבָּעֹת אֶל קְצוֹת הַחֹשֶׁן. וְאֵת שְׁתֵּי קְצוֹת שְׁתֵּי הָעֲבֹתֹת תִּתֵּן עַל שְׁתֵּי הַמִּשְׁבְּצוֹת וְנָתַתָּה עַל כִּתְפוֹת הָאֵפֹד אֶל מוּל פָּנָיו. וְעָשִׂיתָ שְׁתֵּי טַבְּעוֹת זָהָב וְשַׂמְתָּ אֹתָם עַל שְׁנֵי קְצוֹת הַחֹשֶׁן עַל שְׂפָתוֹ אֲשֶׁר אֶל עֵבֶר הָאֵפֹד בָּיְתָה. וְעָשִׂיתָ שְׁתֵּי טַבְּעוֹת זָהָב וְנָתַתָּה אֹתָם עַל שְׁתֵּי כִתְפוֹת הָאֵפוֹד מִלְּמַטָּה מִמּוּל פָּנָיו לְעֻמַּת מֶחְבַּרְתּוֹ מִמַּעַל לְחֵשֶׁב הָאֵפוֹד. וְיִרְכְּסוּ אֶת הַחֹשֶׁן מטבעתו [מִטַּבְּעֹתָיו] אֶל טַבְּעֹת הָאֵפֹד בִּפְתִיל תְּכֵלֶת לִהְיוֹת עַל חֵשֶׁב הָאֵפוֹד וְלֹא יִזַּח הַחֹשֶׁן מֵעַל הָאֵפוֹד.|מקור=ספר שמות, פרק כח, טו - כח.}}
| |
|
| |
|
| ===עניינו===
| |
| {{ציטוט|תוכן=וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּחֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט עַל לִבּוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לְזִכָּרֹן לִפְנֵי ה' תָּמִיד. וְנָתַתָּ אֶל חֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט אֶת הָאוּרִים וְאֶת הַתֻּמִּים וְהָיוּ עַל לֵב אַהֲרֹן בְּבֹאוֹ לִפְנֵי ה' וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת מִשְׁפַּט בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַל לִבּוֹ לִפְנֵי ה' תָּמִיד.|מקור=ספר שמות, פרק כח, פסוקים כט - ל.}}
| |
| ====עניינו על פי חסידות====
| |
| לבישת [[בגדי כהונה]] על ידי [[אהרן הכהן]] הוא נתינת כח לעבודתם של [[בני ישראל]].
| |
| מבין בגדי אהרן, חושן האפוד היה עומד מצידו הקדמי של אהרן כנגד פניו, ומסמל את עבודת האדם שבבחינת "פנים" שעניינה העבודה של [[אתהפכא]].
| |
|
| |
|
| שנים העשר האבנים השונות וכיתוב שם [[שבט]] על כל אבן בנפרד, מסמלות אף הם את העבודה של [[אתהפכא]]. היות וממאפייני העובדים את ה' באופן של אתהפכא הם, שאופן העבודה שלהם שונה מאדם אחד לרעהו, זאת בניגוד לעבודה באופן של [[אתכפיא]].
| | == אם כבר == |
| אתהפכא פועל בגוף האדם שתיהפך לטוב ויאיר בה אור הנשמה, ומכיוון שנשמות האדם חלוקות זו מזו (בפרט נשמות משבטים שונים) לכן עבודה זו משתנה מבין אדם לחברו.
| | |
| לעומת העבודה באתכפיא שאינה משנה את הגוף, אלא רק כופה עליה ואור הנשמה אינה מאירה בה, ולכן כללות אופן העבודה שווה בין הנשמות.
| | אם כבר עושים על זה ערך שזה יקרא חושן המשפט--[[משתמש:חבר|חבר]] - [[שיחת משתמש:חבר|שיחה]] 17:08, 14 בפברואר 2016 (UTC) |
| | :בכל מקרה יהיה צורך ליצור לו קישור, רוב האנשים מחפשים חושן.--[[משתמש:הנחה|הנחה]] - [[שיחת משתמש:הנחה|שיחה]] 17:10, 14 בפברואר 2016 (UTC) |
|
| |
|
| החושן - כאמור - הוא נתינת כח על העבודה של אתהפכא, ובזה עבודתם של שנים עשר השבטים שונה זו מזו, לכל אחד מהם "שער" שבמסילתו יעלה בעבודת ה'.
| | == העלאה == |
| ויתירה מכך, לבד חלוקת השבטים לשנים עשר סוגים כלליים, נחלקו לארבע קבוצות של שלשה, שלשה שבטים, לכן גם אבני החושן חולקו לפי חלוקה זו שהיו מסודרים בארבעה טורים שלש, שלש אבנים.
| |
|
| |
|
| ===לקריאה נוספת=== | | לא חסר הרבה, 2 וחצי משפטים וקצת רקע ואפשר להעלות (כמובן שאח"כ אפשר תמיד להרחיב). • [[משתמש:קרייזי אבאוט משיח|קרייזי אבאוט משיח]] • [[שיחת משתמש:קרייזי אבאוט משיח|מביאים אותו ביחד]] 07:31, 16 בפברואר 2016 (UTC) |
| * הרבי, התוועדויות תורת מנחם חלק - מו (116) "להבין ענין חושן ואפוד, תשכ"ו", אוצר חסידים, נוי יורק, תש"ע.
| | :חסר כאן כמה דברים לפני שחושבים על העלתו כערך: דבר ראשון צריך לכתוב ביאור במילים פשוטות על צורתו ועשייתו, ולא בלשון הכתוב! שנית, צריך לכתוב על השאלה בחושן. לכתוב על אופן הלבישה, על האיסור להזיחו מהאיפוד, על האורים ותומים. וכו' וכו'. וכל זה הוא '''רק בנגלה'''!!! |
| | :בחסידות צריך להוסיף על כך שחשן אותיות נחש, ועל האורים ותומים. <span style="white-space:nowrap; font-weight:bold;"> • </span> [[משתמש:כתית למאור|מתעקשים]] <span style="white-space:nowrap; font-weight:bold;"> • </span> [[שיחת משתמש:כתית למאור|ועידת ליובאוויטש]] 08:04, 16 בפברואר 2016 (UTC) |
| | ::והוא גם גימטריה 'משיח'.. אני לא רואה סיבה שלא לצטט את המקור בתורה בשלמות.--[[משתמש:הנחה|הנחה]] - [[שיחת משתמש:הנחה|שיחה]] 15:28, 17 בפברואר 2016 (UTC) |
| | :::אין בעיה שתצטט, הבעיה היא - שלא תכתוב כיצד זה נעשה בגשמיות, כולל המחלוקות..<span style="white-space:nowrap; font-weight:bold;"> • </span> [[משתמש:כתית למאור|מתעקשים]] <span style="white-space:nowrap; font-weight:bold;"> • </span> [[שיחת משתמש:כתית למאור|ועידת ליובאוויטש]] 17:20, 17 בפברואר 2016 (UTC) |
|
| |
|
| == אם כבר == | | == תמונה שגויה ומטעה == |
|
| |
|
| אם כבר עושים על זה ערך שזה יקרא חושן המשפט--[[משתמש:חבר|חבר]] - [[שיחת משתמש:חבר|שיחה]] 17:08, 14 בפברואר 2016 (UTC)
| | החושן היה בסך הכל "זרת ארכו וזרת רחבו", והוא "תכשיט כנגד הלב".--[[משתמש:תקופה|תקופה]] - [[שיחת משתמש:תקופה|שיחה]] 04:52, 21 בינואר 2018 (UTC) |
| :בכל מקרה יהיה צורך ליצור לו קישור, רוב האנשים מחפשים חושן.--[[משתמש:הנחה|הנחה]] - [[שיחת משתמש:הנחה|שיחה]] 17:10, 14 בפברואר 2016 (UTC) | | :איזו מהתמונות מטעה? זרת היא חצי האמה = כ-25 ס"מ. [[משתמש:יוסי ג|יוסי ג]] - [[שיחת משתמש:יוסי ג|שיחה]] 09:38, 21 בינואר 2018 (UTC) |