עשיו: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 10 בתים ,  2 בפברואר 2016
מ
החלפת טקסט – "ז"ל" ב־""
מ (החלפת טקסט – "אעפ"י " ב־"אף על פי ")
מ (החלפת טקסט – "ז"ל" ב־"")
שורה 1: שורה 1:
"'''עשיו''' הוא אדום". ונקרא כך על שם שביקש מ[[יעקב אבינו|יעקב]] אחיו: "הלעיטני נא מן האדום האדום הזה", ובשכר זה מכר את בכורתו ליעקב, היינו את הזכות לעבודת ה' שהיתה שמורה לבכורים.
"'''עשיו''' הוא אדום". ונקרא כך על שם שביקש מ[[יעקב אבינו|יעקב]] אחיו: "הלעיטני נא מן האדום האדום הזה", ובשכר זה מכר את בכורתו ליעקב, היינו את הזכות לעבודת ה' שהיתה שמורה לבכורים.


אמרו חז"ל: "יצחק, יצא ממנו עשיו", ובזה שני ענינים:
אמרו ח: "יצחק, יצא ממנו עשיו", ובזה שני ענינים:


א. [[יצחק אבינו|יצחק]], יצא (ונפרד) ממנו עשיו.
א. [[יצחק אבינו|יצחק]], יצא (ונפרד) ממנו עשיו.
שורה 17: שורה 17:
אמנם בשעת ה[[גאולה]] ינחלו ישראל גם ארצות שלושה עמים אלו - כהבטחת ה' לאברהם - כולל גם את הר שעיר, וכמו שכתוב {{ציטוטון|וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַה' הַמְּלוּכָה}}{{הערה|עובדיה א כא}}, ואז גם יחזיר יעקב את עשיו אחיו מה[[קליפה]] אל הקדושה, כפי שהבטיחו בשעה שנפגשו: "עַד אֲשֶׁר אָבֹא אֶל אֲדֹנִי שֵׂעִירָה"{{הערה|בראשית לג יד}}, שמכאן נראה, שלמרות שעשיו נפרד לגמרי בדרכי חייו - מיצחק, בעצמיותו ופנימיותו הנעלמת הוא נשאר שייך ליצחק אביו.  
אמנם בשעת ה[[גאולה]] ינחלו ישראל גם ארצות שלושה עמים אלו - כהבטחת ה' לאברהם - כולל גם את הר שעיר, וכמו שכתוב {{ציטוטון|וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַה' הַמְּלוּכָה}}{{הערה|עובדיה א כא}}, ואז גם יחזיר יעקב את עשיו אחיו מה[[קליפה]] אל הקדושה, כפי שהבטיחו בשעה שנפגשו: "עַד אֲשֶׁר אָבֹא אֶל אֲדֹנִי שֵׂעִירָה"{{הערה|בראשית לג יד}}, שמכאן נראה, שלמרות שעשיו נפרד לגמרי בדרכי חייו - מיצחק, בעצמיותו ופנימיותו הנעלמת הוא נשאר שייך ליצחק אביו.  


כלל זה, שגם עשיו נשאר עדיין בעצמיותו קשור ליצחק, נרמז גם בפסוק {{ציטוטון|כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע}}{{הערה|בראשית כא יב}}, ולמדו חז"ל: "ביצחק" ולא כל יצחק", דהיינו יעקב שהוא חלק מיצחק. משמע, ש"כל יצחק" כולל גם את עשיו, ולכן גם קבורת ראשו של עשיו היה "בגו עטפיה דיצחק" - במערת המכפלה (בנפרד מגופו, כמסופר במדרש), שאף על פי שגופו של עשיו נפרד מיצחק, דבר המסמל שבחיצוניותו ובדרכי חייו נפרד עשיו מדרך אביו, אבל "ראשו" - פנימיותו, היה בחיק אביו יצחק, משום שישראל אף על פי שחטא ישראל הוא.
כלל זה, שגם עשיו נשאר עדיין בעצמיותו קשור ליצחק, נרמז גם בפסוק {{ציטוטון|כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע}}{{הערה|בראשית כא יב}}, ולמדו ח: "ביצחק" ולא כל יצחק", דהיינו יעקב שהוא חלק מיצחק. משמע, ש"כל יצחק" כולל גם את עשיו, ולכן גם קבורת ראשו של עשיו היה "בגו עטפיה דיצחק" - במערת המכפלה (בנפרד מגופו, כמסופר במדרש), שאף על פי שגופו של עשיו נפרד מיצחק, דבר המסמל שבחיצוניותו ובדרכי חייו נפרד עשיו מדרך אביו, אבל "ראשו" - פנימיותו, היה בחיק אביו יצחק, משום שישראל אף על פי שחטא ישראל הוא.


=== זה לעומת זה ===
=== זה לעומת זה ===

תפריט ניווט