10,852
עריכות
מ (החלפת טקסט – "ז"ל" ב־"") |
|||
שורה 4: | שורה 4: | ||
בפרטי ענין הצמצום מבואר ש[[אור אין סוף]] הוכלל במאור, להיות רק בכח ולא בפועל. במקום הפנוי שלאחר הצמצום נותר [[רשימו]] של [[מלכות דאור אין סוף]], ומן רשימו זה נמשכו ה[[קו וחוט]], ומשם שורש ה[[אור מקיף]] וה[[אור פנימי]]. | בפרטי ענין הצמצום מבואר ש[[אור אין סוף]] הוכלל במאור, להיות רק בכח ולא בפועל. במקום הפנוי שלאחר הצמצום נותר [[רשימו]] של [[מלכות דאור אין סוף]], ומן רשימו זה נמשכו ה[[קו וחוט]], ומשם שורש ה[[אור מקיף]] וה[[אור פנימי]]. | ||
ענין הצמצום מוזכר בשם זה לראשונה בכתבי ה[[ | ענין הצמצום מוזכר בשם זה לראשונה בכתבי ה[[ארי]], ובדורות הקודמים נחלקו בשאלה האם יש להבין אותו כפשוט או לא כפשוטו. ב[[תורת החסידות]] מוסבר כי ענין הצמצום הוא שלא כפשוטו, שאין צמצום מוחלט ב[[אור אין סוף]], וגם בדרגות הנסתרות והנמוכות ביותר יש הארת אלוקות. | ||
==הצורך בצמצום== | ==הצורך בצמצום== | ||
שורה 29: | שורה 29: | ||
==צמצום כפשוטו או לא כפשוטו== | ==צמצום כפשוטו או לא כפשוטו== | ||
ענין הצמצום בלשון זה נזכר לראשונה בכתבי ה[[ | ענין הצמצום בלשון זה נזכר לראשונה בכתבי ה[[ארי]]. על הביטוי "צמצם את עצמו" בכתבי הארי ישנו ויכוח בעולם היהודי ובאופן כללי קיימים בפירוש מילים אלה ארבע שיטות מרכזיות. | ||
הויכוח נסוב בעיקר סביב הקביעה אם ה"צמצום כפשוטו" (שיטה שמייצגה העיקרי הוא המקובל רבי [[עמנואל חי ריקי]]) או "לא כפשוטו". | הויכוח נסוב בעיקר סביב הקביעה אם ה"צמצום כפשוטו" (שיטה שמייצגה העיקרי הוא המקובל רבי [[עמנואל חי ריקי]]) או "לא כפשוטו". |