איהו לא חזי מזלייהו חזי: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
שוחזר מעריכות של שיע בוט (שיחה) לעריכה האחרונה של שלום
מ (החלפת טקסט – "ז"ל" ב־"")
מ (שוחזר מעריכות של שיע בוט (שיחה) לעריכה האחרונה של שלום)
שורה 11: שורה 11:
ב) בני אדם שאינם יהודים, שאין בהם [[נשמה אלוקית]] מהקדושה אלא נפשם נמשכת מ[[ג' קליפות הטמאות]], או - ב[[חסידי אומות העולם]] - מ[[קליפת נוגה]], הרי שרשם הם ה"שרים" של מעלה והם הנקראים "מזל", שבאמצעותם נמשכת להם חיות. וכאשר הקב"ה רוצה לפעול פעולה מסויימת בעמים, כמו מעשי סנחריב או נבכדנאצר, עושה זאת על ידי השרים העליונים הנ"ל.
ב) בני אדם שאינם יהודים, שאין בהם [[נשמה אלוקית]] מהקדושה אלא נפשם נמשכת מ[[ג' קליפות הטמאות]], או - ב[[חסידי אומות העולם]] - מ[[קליפת נוגה]], הרי שרשם הם ה"שרים" של מעלה והם הנקראים "מזל", שבאמצעותם נמשכת להם חיות. וכאשר הקב"ה רוצה לפעול פעולה מסויימת בעמים, כמו מעשי סנחריב או נבכדנאצר, עושה זאת על ידי השרים העליונים הנ"ל.


ועל פי זה יובן מה שכתוב: "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך", ואמר: "אלו תפילין שבראש". שאף על פי שעמי העולם אינם כלים לראות את גילוי שם ה' השורה על ישראל - איהו לא חזו - מכל מקום "מזלייהו חזו" - השרים העליונים המתבטלים בפני שם ה' השורה על ישראל, ועי"ז נופלת על כל אומות העולם אימה ופחד מפני ישראל.
ועל פי זה יובן מה שכתוב: "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך", ואמרז"ל: "אלו תפילין שבראש". שאף על פי שעמי העולם אינם כלים לראות את גילוי שם ה' השורה על ישראל - איהו לא חזו - מכל מקום "מזלייהו חזו" - השרים העליונים המתבטלים בפני שם ה' השורה על ישראל, ועי"ז נופלת על כל אומות העולם אימה ופחד מפני ישראל.


ג) החיות הרעות בעולם, כל חיותם וכן תיפקודם הוא על ידי שרשם למעלה, ולכן באדם שהצלם האלקי - שבו נברא - אינו סר ממנו, וצורתו הרוחנית - צורת אדם, אין החיות שולטות בו, אדרבה הן יראות ומפחדות ממנו, כי פקודתו של הקב"ה - שמרה רוחם, שציוה בעת הבריאה: "ומוראכם וחתכם יהיה על כל חית הארץ", וכפירוש ר: "אין חיה רעה שולטת באדם אלא אם כן נדמה לו כבהמה", אם עושה מעשי בהמה, והצדיקים שאין צלם אלקים מסתלק מעל פניהם, כל חיות רעות אתכפיין קמייהו, כי זהו הטבע שהטביע בהם הקב"ה בעת הבריאה, כמו שאיתא בזוהר גבי דניאל בגוב אריות.
ג) החיות הרעות בעולם, כל חיותם וכן תיפקודם הוא על ידי שרשם למעלה, ולכן באדם שהצלם האלקי - שבו נברא - אינו סר ממנו, וצורתו הרוחנית - צורת אדם, אין החיות שולטות בו, אדרבה הן יראות ומפחדות ממנו, כי פקודתו של הקב"ה - שמרה רוחם, שציוה בעת הבריאה: "ומוראכם וחתכם יהיה על כל חית הארץ", וכפירוש רז"ל: "אין חיה רעה שולטת באדם אלא אם כן נדמה לו כבהמה", אם עושה מעשי בהמה, והצדיקים שאין צלם אלקים מסתלק מעל פניהם, כל חיות רעות אתכפיין קמייהו, כי זהו הטבע שהטביע בהם הקב"ה בעת הבריאה, כמו שאיתא בזוהר גבי דניאל בגוב אריות.


העובדה שהאריות שהורעבו לא נגעו בדניאל לטרפו, לא היה מעשה ניסים, אלא ענין טבעי שהטביע הקב"ה בטבע החיות לפחד מהאדם, מאחר שנברא בצלם אלקים. ואף על פי שהחיות אין בהם תבונה לדעת את פקודת ה' ("איהו לא חזו"), אבל מזלייהו - שרשם בקליפות הרוחניות שלמעלה - חזי, ויודעים את פקודת הבורא, ומצייתים לו בהכוונת החיות בפעולתם למטה.
העובדה שהאריות שהורעבו לא נגעו בדניאל לטרפו, לא היה מעשה ניסים, אלא ענין טבעי שהטביע הקב"ה בטבע החיות לפחד מהאדם, מאחר שנברא בצלם אלקים. ואף על פי שהחיות אין בהם תבונה לדעת את פקודת ה' ("איהו לא חזו"), אבל מזלייהו - שרשם בקליפות הרוחניות שלמעלה - חזי, ויודעים את פקודת הבורא, ומצייתים לו בהכוונת החיות בפעולתם למטה.

תפריט ניווט