משתמש:שיע.ק/פולמוס: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – "www.chabad.info/index.php" ב־"www.old2.ih.chabad.info/index.php"
מ (החלפת טקסט – "http://chabad.info/index.php" ב־"http://old2.ih.chabad.info/index.php")
מ (החלפת טקסט – "www.chabad.info/index.php" ב־"www.old2.ih.chabad.info/index.php")
שורה 39: שורה 39:
לעומת זאת, אף מחוץ לחסידות חב"ד, היו רבנים שסברו שהרבי מליובאוויטש היה מועמד ראוי להיות משיח{{הערה|תשובה של הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר באתר ynet.}}. כך למשל העיד הרב [[שמואל אליהו]] בשם אביו, הרב [[מרדכי אליהו]], שהרבי היה ראוי מאוד להיות המשיח אבל לא זכינו לכך<ref>מבנו הרב [[שמואל אליהו]], ששמע מאביו. "תשובה מהרב שמואל אליהו [http://www.kipa.co.il/ask/show/22864 האם הרבי הוא משיח]", באתר כיפה.</ref>. הרב [[אהרן סולובייצ'יק]] גם האמין כי הרבי היה ראוי להיות המשיח.
לעומת זאת, אף מחוץ לחסידות חב"ד, היו רבנים שסברו שהרבי מליובאוויטש היה מועמד ראוי להיות משיח{{הערה|תשובה של הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר באתר ynet.}}. כך למשל העיד הרב [[שמואל אליהו]] בשם אביו, הרב [[מרדכי אליהו]], שהרבי היה ראוי מאוד להיות המשיח אבל לא זכינו לכך<ref>מבנו הרב [[שמואל אליהו]], ששמע מאביו. "תשובה מהרב שמואל אליהו [http://www.kipa.co.il/ask/show/22864 האם הרבי הוא משיח]", באתר כיפה.</ref>. הרב [[אהרן סולובייצ'יק]] גם האמין כי הרבי היה ראוי להיות המשיח.


לאחר שנפטר, היו רבנים שהצהירו שהאמונה במשיחיותו של הרבי גם לאחר פטירתו עדיין לגיטימית. הרב [[אהרן סולובייצ'יק]] פרסם לאחר פטירת הרבי מודעה בעיתון [[ג'ואיש פרס]]: "בקשר לאמונה של רבים מחסידי חב”ד... שהרבי יכול עדיין להיות משיח - לאור הגמרא בסנהדרין, הזוהר, האברבנאל, כתבי האריז”ל, השדי חמד ועוד מקורות - אני לא יכול לומר שהאמונה הזאת היא דבר שמחוץ לזרם האורתודוקסי"{{הערה|1=ראו לדוגמה [http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=46089 צילום ממכתב שפורסם בעיתון ג'ואיש פרס] - אתר חב"ד אינפו}}. לעומת זאת, לדעת רבנים אחרים{{הערה|‫{{הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר, תשובה באתר ynet, 16 בפברואר 2009}}‬}}, פטירתו של הרבי היוותה הוכחה וודאית לכך שהרבי אינו המשיח. כראיה לדבריהם הם הביאו, בין השאר, את דברי הרמב"ם, שכתב שאם יעמוד מלך מבית דוד, והוא 'בחזקת משיח', כלומר, בעל פוטנציאל להיות משיח, "אם לא הצליח עד כה או נהרג - בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה{{הערה|{{רמב"ם|שופטים|מלכים ומלחמות|יא|ט}}. סעיף זה נפגע מ[[צנזורה על ספרים עבריים]] והושמט מרוב הדפוסים.}}".
לאחר שנפטר, היו רבנים שהצהירו שהאמונה במשיחיותו של הרבי גם לאחר פטירתו עדיין לגיטימית. הרב [[אהרן סולובייצ'יק]] פרסם לאחר פטירת הרבי מודעה בעיתון [[ג'ואיש פרס]]: "בקשר לאמונה של רבים מחסידי חב”ד... שהרבי יכול עדיין להיות משיח - לאור הגמרא בסנהדרין, הזוהר, האברבנאל, כתבי האריז”ל, השדי חמד ועוד מקורות - אני לא יכול לומר שהאמונה הזאת היא דבר שמחוץ לזרם האורתודוקסי"{{הערה|1=ראו לדוגמה [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=46089 צילום ממכתב שפורסם בעיתון ג'ואיש פרס] - אתר חב"ד אינפו}}. לעומת זאת, לדעת רבנים אחרים{{הערה|‫{{הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר, תשובה באתר ynet, 16 בפברואר 2009}}‬}}, פטירתו של הרבי היוותה הוכחה וודאית לכך שהרבי אינו המשיח. כראיה לדבריהם הם הביאו, בין השאר, את דברי הרמב"ם, שכתב שאם יעמוד מלך מבית דוד, והוא 'בחזקת משיח', כלומר, בעל פוטנציאל להיות משיח, "אם לא הצליח עד כה או נהרג - בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה{{הערה|{{רמב"ם|שופטים|מלכים ומלחמות|יא|ט}}. סעיף זה נפגע מ[[צנזורה על ספרים עבריים]] והושמט מרוב הדפוסים.}}".


בשנת תשנ"ח, יזמו חסידים מהזרם המשיחיסטי כתיבת פסק הלכתי הקובע שהרבי מליובאוויטש הוא מלך המשיח, ושיש לו "דין [[נביא]]". על הפסק חתמו למעלה משלוש מאות רבנים, בין החותמים אישים רבים מחוץ לחסידות חב"ד, ובהם: [[אדמו"ר]]ים מנהיגי חסידויות, רבני [[מדינה|מדינות]] ו[[עיר|ערים]], ו[[דיין (הלכה)|דיינים]]{{הערה|[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/45333_he_1.pdf 'העובדות שמאחורי הפסק'] -אתר חב"ד אינפו {{PDF}}]}}.
בשנת תשנ"ח, יזמו חסידים מהזרם המשיחיסטי כתיבת פסק הלכתי הקובע שהרבי מליובאוויטש הוא מלך המשיח, ושיש לו "דין [[נביא]]". על הפסק חתמו למעלה משלוש מאות רבנים, בין החותמים אישים רבים מחוץ לחסידות חב"ד, ובהם: [[אדמו"ר]]ים מנהיגי חסידויות, רבני [[מדינה|מדינות]] ו[[עיר|ערים]], ו[[דיין (הלכה)|דיינים]]{{הערה|[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/45333_he_1.pdf 'העובדות שמאחורי הפסק'] -אתר חב"ד אינפו {{PDF}}]}}.
שורה 52: שורה 52:
למרות שרוב החסידים לא התעסקו בנושא, היו במשך השנים מספר יוזמות של חסידים שביקשו לפרסם בפומבי שהרבי הוא המשיח. יוזמות אלו הופסקו על ידי הרבי שהביע את התנגדותו אליהן באופן חד-משמעי.  
למרות שרוב החסידים לא התעסקו בנושא, היו במשך השנים מספר יוזמות של חסידים שביקשו לפרסם בפומבי שהרבי הוא המשיח. יוזמות אלו הופסקו על ידי הרבי שהביע את התנגדותו אליהן באופן חד-משמעי.  


יוזמת הפרסום הראשונה, היא משנת [[תשכ"ה]] ([[1965]]), אז הפיץ הרב אברהם פריז [[כרזה|כרוז]]ים בהם נכתב: "בשמחה רבה יכולים אנו לבשר לכם כי הנה המלך המשיח... כבר נמצא עתה כאן איתנו, הנה הוא הרבי הקדוש מליובאוויטש". כעבור זמן קצר, ציווה הרבי במברק להפסיק את ההפצה ודרש לקבל לידיו את יתרת הכרוזים{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=127 איגרת לידיד" - החוקר התורני הרב יהושע מונדשיין, תשנ"ב]}}. עם זאת, יש לציין כי פריז הודיע לרבי שלושה שבועות מראש על היוזמה המתוכננת, והוראת הרבי להפסיקה הייתה רק לאחר שחסידים אחרים התלוננו בפני הרבי שהפרסום מבייש אותם{{הערה|1=דברים שאמר בנו ב[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=59121 שבת שכולה משיח שנת תשע"א]}}.  
יוזמת הפרסום הראשונה, היא משנת [[תשכ"ה]] ([[1965]]), אז הפיץ הרב אברהם פריז [[כרזה|כרוז]]ים בהם נכתב: "בשמחה רבה יכולים אנו לבשר לכם כי הנה המלך המשיח... כבר נמצא עתה כאן איתנו, הנה הוא הרבי הקדוש מליובאוויטש". כעבור זמן קצר, ציווה הרבי במברק להפסיק את ההפצה ודרש לקבל לידיו את יתרת הכרוזים{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=127 איגרת לידיד" - החוקר התורני הרב יהושע מונדשיין, תשנ"ב]}}. עם זאת, יש לציין כי פריז הודיע לרבי שלושה שבועות מראש על היוזמה המתוכננת, והוראת הרבי להפסיקה הייתה רק לאחר שחסידים אחרים התלוננו בפני הרבי שהפרסום מבייש אותם{{הערה|1=דברים שאמר בנו ב[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=59121 שבת שכולה משיח שנת תשע"א]}}.  


בשנת [[תשמ"ג]] פרסם הרב משה סלונים, מחסידי חב"ד, קובץ חידושי תורה ובו, לדבריו, "פריצת דרך בקביעה... מי הוא מלך המשיח". הרבי דרש להפסיק את פרסום הקונטרס{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=127 איגרת לידיד" - החוקר התורני הרב יהושע מונדשיין, תשנ"ב]}}
בשנת [[תשמ"ג]] פרסם הרב משה סלונים, מחסידי חב"ד, קובץ חידושי תורה ובו, לדבריו, "פריצת דרך בקביעה... מי הוא מלך המשיח". הרבי דרש להפסיק את פרסום הקונטרס{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=127 איגרת לידיד" - החוקר התורני הרב יהושע מונדשיין, תשנ"ב]}}
שורה 95: שורה 95:
ב[[כ"ז באדר א']] [[תשנ"ב]] ([[1992]]) לקה הרבי ב[[שבץ מוחי]], שגרם ל[[שיתוק]] של הצד הימני בגופו ונטל ממנו את יכולת ה[[דיבור]]. תקופה ארוכה כמעט לא יצא אל הציבור. מחודש תשרי [[תשנ"ג]] ועד חודש חשוון [[תשנ"ד]] יצא הרבי מדי פעם אל הציבור, כשהוא יושב ב[[מרפסת]] מיוחדת שנבנתה סמוך לחדרו, בצד המערבי של בית המדרש הגדול.
ב[[כ"ז באדר א']] [[תשנ"ב]] ([[1992]]) לקה הרבי ב[[שבץ מוחי]], שגרם ל[[שיתוק]] של הצד הימני בגופו ונטל ממנו את יכולת ה[[דיבור]]. תקופה ארוכה כמעט לא יצא אל הציבור. מחודש תשרי [[תשנ"ג]] ועד חודש חשוון [[תשנ"ד]] יצא הרבי מדי פעם אל הציבור, כשהוא יושב ב[[מרפסת]] מיוחדת שנבנתה סמוך לחדרו, בצד המערבי של בית המדרש הגדול.


החל מאירוע השבץ ועד הנסיון הגדול גבר הלהט המשיחי, ועמו הפרסומים על זיהויו כמשיח<ref>[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=4075 קטעי עיתונות], המשקפים את הפרסומים על זיהויו של הרבי כמשיח</ref>. כאמור, בתקופה זו יצא הרבי מדי פעם למרפסת שנבנתה במיוחד לשם כך, והשקיפה אל בית מדרשו שב[[מרכז חב"ד העולמי - 770]]. בהזדמנויות אלו נהגו חסידיו לשיר לפניו "יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד", ופעמים רבות עודד הרבי את השירה<ref>[http://www.chabad.co.il/newvideo/video.php?id=1440 וידאו] של עידוד שירת 'יחי' בכינוס ה[[שלוחי הרבי מליובאוויטש|השלוחים]] 1993 </ref>. (בקרב חסידי חב"ד ישנו יחס מיוחד לתנועותיו של הרבי, שכל אחת מהם נחשבת בעלת משמעות{{הערה|1=פתגם [[היום יום]] י"ד טבת: "תנועת צדיק, ומכל שכן ראיה או שמיעת קול, צריך לפועל שלא ישכח לעד." כך גם בקישורים הבאים: [http://www.shturem.net/index.php?section=cols&id=272 כל מי שזכה לחזות בתנועה הזו], ליפקין אתר שטורעם, [http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=31518 לעקוב אחרי כל תנועה] הרבנים קפלן ומייזליש, [[שבועון בית משיח]]}}).
החל מאירוע השבץ ועד הנסיון הגדול גבר הלהט המשיחי, ועמו הפרסומים על זיהויו כמשיח<ref>[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=4075 קטעי עיתונות], המשקפים את הפרסומים על זיהויו של הרבי כמשיח</ref>. כאמור, בתקופה זו יצא הרבי מדי פעם למרפסת שנבנתה במיוחד לשם כך, והשקיפה אל בית מדרשו שב[[מרכז חב"ד העולמי - 770]]. בהזדמנויות אלו נהגו חסידיו לשיר לפניו "יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד", ופעמים רבות עודד הרבי את השירה<ref>[http://www.chabad.co.il/newvideo/video.php?id=1440 וידאו] של עידוד שירת 'יחי' בכינוס ה[[שלוחי הרבי מליובאוויטש|השלוחים]] 1993 </ref>. (בקרב חסידי חב"ד ישנו יחס מיוחד לתנועותיו של הרבי, שכל אחת מהם נחשבת בעלת משמעות{{הערה|1=פתגם [[היום יום]] י"ד טבת: "תנועת צדיק, ומכל שכן ראיה או שמיעת קול, צריך לפועל שלא ישכח לעד." כך גם בקישורים הבאים: [http://www.shturem.net/index.php?section=cols&id=272 כל מי שזכה לחזות בתנועה הזו], ליפקין אתר שטורעם, [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=31518 לעקוב אחרי כל תנועה] הרבנים קפלן ומייזליש, [[שבועון בית משיח]]}}).


מרבית חסידי חב"ד סברו בתקופת מחלתו של הרבי, כי למרות שהרבי הביע פעמים רבות קודם לכן את אי שביעות רצונו מזיהויו כמשיח, עידוד השירה מלמד שגישתו השתנתה, והרבי כבר אינו מתנגד לפרסומו כמשיח, כן סברו רוב רבני התנועה שדעתו של הרבי השתנתה{{הערה|1="...מובן שהציווי לא לומר על הרבי שליט"א שהוא זה שבקרוב יתגלה כמלך המשיח, נאמר מלכתחילה על מנת להשתנות . . לכן, כשאנו רואים בעינינו שלמעשה הרבי מעודד את השירה ומאשר אותה פעם אחר פעם, מובן שכעת כבר מותר לומר זאת." שבועון כפר חב"ד גיליון 558 ו' שבט תשנ"ג, ראיון עם הרב יואל כהן [http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=28818 צילום קטע מהכתבה]}}. כיום, טוענים החסידים מהזרם המתון, כי מצבו הבריאותי של הרבי לא איפשר לו לשמוע את תוכן השיר {{מקור}}.  כיום יש בזרם המתון, הטוענים כי הדברים היו נכונים לשעתם, אולם אינם מתאימים כיום, לאחר נ"ד, יש הטוענים כי החסידים טעו אז בהבנת הדברים, וכי דעתו של הרבי הייתה ונשארה נגד זיהויו ופרסומו כמשיח.
מרבית חסידי חב"ד סברו בתקופת מחלתו של הרבי, כי למרות שהרבי הביע פעמים רבות קודם לכן את אי שביעות רצונו מזיהויו כמשיח, עידוד השירה מלמד שגישתו השתנתה, והרבי כבר אינו מתנגד לפרסומו כמשיח, כן סברו רוב רבני התנועה שדעתו של הרבי השתנתה{{הערה|1="...מובן שהציווי לא לומר על הרבי שליט"א שהוא זה שבקרוב יתגלה כמלך המשיח, נאמר מלכתחילה על מנת להשתנות . . לכן, כשאנו רואים בעינינו שלמעשה הרבי מעודד את השירה ומאשר אותה פעם אחר פעם, מובן שכעת כבר מותר לומר זאת." שבועון כפר חב"ד גיליון 558 ו' שבט תשנ"ג, ראיון עם הרב יואל כהן [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=28818 צילום קטע מהכתבה]}}. כיום, טוענים החסידים מהזרם המתון, כי מצבו הבריאותי של הרבי לא איפשר לו לשמוע את תוכן השיר {{מקור}}.  כיום יש בזרם המתון, הטוענים כי הדברים היו נכונים לשעתם, אולם אינם מתאימים כיום, לאחר נ"ד, יש הטוענים כי החסידים טעו אז בהבנת הדברים, וכי דעתו של הרבי הייתה ונשארה נגד זיהויו ופרסומו כמשיח.


לקראת י' בשבט ה'תשנ"ג, יזמו חסידי חב"ד כינוס שמטרתו 'קבלת מלכותו' של הרבי כמשיח. התקשורת פרסמה שב-[[מרכז חב"ד העולמי - 770|770]] עומד להתקיים מעמד הכתרה של הרבי כ"מלך המשיח" וחלק מרבני חב"ד פרסמו הודעה ששללה את הרעיון<ref>נוסח המודעה: אזהרה נוראה: היות שנתפרסם אודות עניין הכינוס ט' שבט אור ליום יו"ד שבט וכו' עניינים בלתי רצויים שעלולים ח"ו להביא לידי חלול שם ליובאוויטש, מצאנו לנכון להזהיר, א) לא לעשות ח"ו טעלוויזשאן, וראדיא לחוץ. ב) עניין ההכתרה מושלל. ג) כל עניין השידור רק אם הוא עבור אנ"ש שי' ולא לחוץ מאנ"ש כי זה עשוי לקלקל יותר מן התקון. כל העניין הוא רק עבור אנ"ש ולא חוצה. עה"ח: ב"ד דשכונה כאן צוה ה' את הברכה. ועד הרבנים הכלליים וועד רבני אנ"ש דאה"ק.</ref>. במקביל פרסמו חלק מרבני חב"ד קריאה רשמית לחסידי חב"ד להשתתף במעמד ו"לקבל את מלכותו של הרבי מלך המשיח"<ref>
לקראת י' בשבט ה'תשנ"ג, יזמו חסידי חב"ד כינוס שמטרתו 'קבלת מלכותו' של הרבי כמשיח. התקשורת פרסמה שב-[[מרכז חב"ד העולמי - 770|770]] עומד להתקיים מעמד הכתרה של הרבי כ"מלך המשיח" וחלק מרבני חב"ד פרסמו הודעה ששללה את הרעיון<ref>נוסח המודעה: אזהרה נוראה: היות שנתפרסם אודות עניין הכינוס ט' שבט אור ליום יו"ד שבט וכו' עניינים בלתי רצויים שעלולים ח"ו להביא לידי חלול שם ליובאוויטש, מצאנו לנכון להזהיר, א) לא לעשות ח"ו טעלוויזשאן, וראדיא לחוץ. ב) עניין ההכתרה מושלל. ג) כל עניין השידור רק אם הוא עבור אנ"ש שי' ולא לחוץ מאנ"ש כי זה עשוי לקלקל יותר מן התקון. כל העניין הוא רק עבור אנ"ש ולא חוצה. עה"ח: ב"ד דשכונה כאן צוה ה' את הברכה. ועד הרבנים הכלליים וועד רבני אנ"ש דאה"ק.</ref>. במקביל פרסמו חלק מרבני חב"ד קריאה רשמית לחסידי חב"ד להשתתף במעמד ו"לקבל את מלכותו של הרבי מלך המשיח"<ref>
שורה 105: שורה 105:


===הנסיון הגדול בנ"ד===
===הנסיון הגדול בנ"ד===
לאחר כשנתיים מקבלת האירוע המוחי, ב[[כ"ז באדר]] [[ה'תשנ"ד]], שקע הרבי ב[[תרדמת]] ואושפז בבית החולים "בית ישראל". לאחר שלושה חודשי אשפוז, ב[[ג' בתמוז]] [[ה'תשנ"ד]] קרה הנסיון הגדול בתולדות הדור השביעי. העובדה שלא רואים את הרבי בעיני בשר של הרבי גרמה לזעזוע בקרב חסידיו, שסירבו להאמין שמאורע כזה יכול להתרחש. תקופה קצרה אחרי ג' תמוז נ"ד, פרסם [[בית דין רבני חב"ד]] (הגוף והסמכות העליונה של חב"ד בישראל) מכתב, בו הוא קורא לחדול מהכרזות שונות (כוונתם הייתה להכרזה "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד") ולהכריז רק בנוסח אותו קבע הרבי "יחי המלך"{{הערה|1={{ציטוטון|"והמעשה הוא העיקר: יש לסיים ולהשלים את מעשינו ועבודתינו - כולל גם הבקשה והדרישה "עד מתי", וההכרזה "יחי המלך" דוד מלכא משיחא - בזריזות הכי גדולה, הקשורה עם שמחה וחיות."}} [http://video.chabad.info/newvideo/video.php?id=1430 בשיחת ב' ניסן תשמ"ח]{{וידאו}}, [http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 צילום מהשיחה כפי שהוגהה על ידי הרבי והודפסה]}}. רבנים בחסידות הצהירו שטעו בכך שעודדו את הלהט המשיחי, וקראו לחסידים לחדול מהפרסומים המשיחיים <ref>[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=29982 מאמר] מאת הרב יואל כהן בשבועון כפר חב"ד</ref>. אחרים מהזרם המשיחיסטי לעומתם הצהירו שלא חל כל שינוי, ויש להמשיך ולפרסם את משיחיותו של הרבי למרות פטירתו שלדעתם כלל לא הייתה{{הערה|1=הרב העשל גרינברג ב[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=1361 ראיון] ל[[שבועון בית משיח]]}}.
לאחר כשנתיים מקבלת האירוע המוחי, ב[[כ"ז באדר]] [[ה'תשנ"ד]], שקע הרבי ב[[תרדמת]] ואושפז בבית החולים "בית ישראל". לאחר שלושה חודשי אשפוז, ב[[ג' בתמוז]] [[ה'תשנ"ד]] קרה הנסיון הגדול בתולדות הדור השביעי. העובדה שלא רואים את הרבי בעיני בשר של הרבי גרמה לזעזוע בקרב חסידיו, שסירבו להאמין שמאורע כזה יכול להתרחש. תקופה קצרה אחרי ג' תמוז נ"ד, פרסם [[בית דין רבני חב"ד]] (הגוף והסמכות העליונה של חב"ד בישראל) מכתב, בו הוא קורא לחדול מהכרזות שונות (כוונתם הייתה להכרזה "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד") ולהכריז רק בנוסח אותו קבע הרבי "יחי המלך"{{הערה|1={{ציטוטון|"והמעשה הוא העיקר: יש לסיים ולהשלים את מעשינו ועבודתינו - כולל גם הבקשה והדרישה "עד מתי", וההכרזה "יחי המלך" דוד מלכא משיחא - בזריזות הכי גדולה, הקשורה עם שמחה וחיות."}} [http://video.chabad.info/newvideo/video.php?id=1430 בשיחת ב' ניסן תשמ"ח]{{וידאו}}, [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 צילום מהשיחה כפי שהוגהה על ידי הרבי והודפסה]}}. רבנים בחסידות הצהירו שטעו בכך שעודדו את הלהט המשיחי, וקראו לחסידים לחדול מהפרסומים המשיחיים <ref>[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=29982 מאמר] מאת הרב יואל כהן בשבועון כפר חב"ד</ref>. אחרים מהזרם המשיחיסטי לעומתם הצהירו שלא חל כל שינוי, ויש להמשיך ולפרסם את משיחיותו של הרבי למרות פטירתו שלדעתם כלל לא הייתה{{הערה|1=הרב העשל גרינברג ב[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=1361 ראיון] ל[[שבועון בית משיח]]}}.


== פולמוס ההתייחסות לחיי הרבי ==
== פולמוס ההתייחסות לחיי הרבי ==
שורה 120: שורה 120:
לאחר מאורעות ג' תמוז נ"ד החלה להתגבש אצל חלק מ"המשיחיסטים" תפיסה שלפיה הרבי לא נפטר ושמה שראינו בג' תמוז נ"ד לא היה אלא אשליה ו'ניסיון' (כבמשה בשעתו). זאת כחלק אחד מאמונתם שהרבי הוא המשיח ושהוא ממשיך להנהיג את הדור{{הערה|[[שלום דובער לוין]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קובץ משיח וגאולה – ז] {{PDF}}, עמודים 22-21.<br />מאמר מערכת, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug4.pdf קובץ משיח וגאולה – ד] {{PDF}}, עמוד 3, סעיף ב.}}. בעקבות זאת הם ממשיכים לכתוב עליו שליט"א ('''ש'''יחיה '''ל'''אורך '''י'''מים '''ט'''ובים '''א'''מן){{הערה|טענתם מופיעה ב- הרב לוי יצחק גינזבורג,'''התוועדות חסידית''', הוצאת [[בית משיח (שבועון)|בית משיח]], [[תש"ס]].}}. המשיחיסטים משתמשים בדרך כלל בתארים 'מלך המשיח שליט"א' או 'מה"מ שיל"ו' ('''ש'''יחיה '''ל'''עולם '''ו'''עד) המדגיש את האיחול לחיים נצחיים. עם זאת, חלק מהמשיחיסטים עולים אל הקבר.
לאחר מאורעות ג' תמוז נ"ד החלה להתגבש אצל חלק מ"המשיחיסטים" תפיסה שלפיה הרבי לא נפטר ושמה שראינו בג' תמוז נ"ד לא היה אלא אשליה ו'ניסיון' (כבמשה בשעתו). זאת כחלק אחד מאמונתם שהרבי הוא המשיח ושהוא ממשיך להנהיג את הדור{{הערה|[[שלום דובער לוין]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קובץ משיח וגאולה – ז] {{PDF}}, עמודים 22-21.<br />מאמר מערכת, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug4.pdf קובץ משיח וגאולה – ד] {{PDF}}, עמוד 3, סעיף ב.}}. בעקבות זאת הם ממשיכים לכתוב עליו שליט"א ('''ש'''יחיה '''ל'''אורך '''י'''מים '''ט'''ובים '''א'''מן){{הערה|טענתם מופיעה ב- הרב לוי יצחק גינזבורג,'''התוועדות חסידית''', הוצאת [[בית משיח (שבועון)|בית משיח]], [[תש"ס]].}}. המשיחיסטים משתמשים בדרך כלל בתארים 'מלך המשיח שליט"א' או 'מה"מ שיל"ו' ('''ש'''יחיה '''ל'''עולם '''ו'''עד) המדגיש את האיחול לחיים נצחיים. עם זאת, חלק מהמשיחיסטים עולים אל הקבר.


לעומת זאת, הזרם המתון בחב"ד אינו מקבל את הרעיון המשיחיסטי שהרבי לא מת. חלק מהזרם המתון משתמשים בתואר "הרבי נשיא דורנו" או "הרבי" בלבד{{הערה|1=[[בית דין רבני חב"ד]] במכתבים[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=43698 1]; ארגון [[צא"ח]] [http://www.chabad.org.il/Articles/Articles.asp?CategoryID=12 באתר],[http://www.chabadpt.org/contents.asp?aid=6388 ובמודעות לציבור]}}. ב[[קה"ת|הוצאה לאור הרשמית של חב"ד]] ובחוברות ופרסומים אחרים של הזרם המתון, מופיעים לפעמים תארים המתאימים לצדיק / אדמו"ר שנפטר כמו למשל זי"ע ("'''ז'''כותו '''י'''גן '''ע'''לינו"), או זצוקלל"ה נבג"מ זי"ע ('''ז'''כר '''צ'''דיק '''ו'''קדוש '''ל'''ברכה '''ל'''חיי '''ה'''עולם '''ה'''בא, '''נ'''שמתו '''ב'''גנזי '''מ'''רומים, '''ז'''כותו '''י'''גן '''ע'''לינו). העלון "[[שיחת השבוע]]" ביום ג' תמוז כותב על הרבי את התואר זצ"ל ('''ז'''כר '''צ'''דיק '''ל'''ברכה), ובמשך השנה כותב ללא תוארים כלל, בעיקר כדי לא לפגוע בזרם המשיחיסטי{{הערה|1=[ynet /articles/0,7340,L-3270578,00.html ראו הסברו של הרב ברוד באתר ynet].}}. בנוגע לתואר "שליט"א הנהוג אצל המשיחיסטים, אמר הרב [[יואל כהן]]: {{ציטוטון|כתיבת "שליט"א" על צדיק לאחרי הסתלקותו, לא רק שאינה מביאה להערצה, אלא אדרבה, מביאה לליצנות והשמצה}}{{הערה|1=מתוך ראיון לעיתון כפר חב"ד, שהובא באתר [http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=12333&lang=hebrew שטורעם].}}.
לעומת זאת, הזרם המתון בחב"ד אינו מקבל את הרעיון המשיחיסטי שהרבי לא מת. חלק מהזרם המתון משתמשים בתואר "הרבי נשיא דורנו" או "הרבי" בלבד{{הערה|1=[[בית דין רבני חב"ד]] במכתבים[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=43698 1]; ארגון [[צא"ח]] [http://www.chabad.org.il/Articles/Articles.asp?CategoryID=12 באתר],[http://www.chabadpt.org/contents.asp?aid=6388 ובמודעות לציבור]}}. ב[[קה"ת|הוצאה לאור הרשמית של חב"ד]] ובחוברות ופרסומים אחרים של הזרם המתון, מופיעים לפעמים תארים המתאימים לצדיק / אדמו"ר שנפטר כמו למשל זי"ע ("'''ז'''כותו '''י'''גן '''ע'''לינו"), או זצוקלל"ה נבג"מ זי"ע ('''ז'''כר '''צ'''דיק '''ו'''קדוש '''ל'''ברכה '''ל'''חיי '''ה'''עולם '''ה'''בא, '''נ'''שמתו '''ב'''גנזי '''מ'''רומים, '''ז'''כותו '''י'''גן '''ע'''לינו). העלון "[[שיחת השבוע]]" ביום ג' תמוז כותב על הרבי את התואר זצ"ל ('''ז'''כר '''צ'''דיק '''ל'''ברכה), ובמשך השנה כותב ללא תוארים כלל, בעיקר כדי לא לפגוע בזרם המשיחיסטי{{הערה|1=[ynet /articles/0,7340,L-3270578,00.html ראו הסברו של הרב ברוד באתר ynet].}}. בנוגע לתואר "שליט"א הנהוג אצל המשיחיסטים, אמר הרב [[יואל כהן]]: {{ציטוטון|כתיבת "שליט"א" על צדיק לאחרי הסתלקותו, לא רק שאינה מביאה להערצה, אלא אדרבה, מביאה לליצנות והשמצה}}{{הערה|1=מתוך ראיון לעיתון כפר חב"ד, שהובא באתר [http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=12333&lang=hebrew שטורעם].}}.


===עמדות הצדדים===
===עמדות הצדדים===

תפריט ניווט