משתמש:הנחה/טיוטה - תחיית המתים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 70: שורה 70:


====הגלוי לנשמות ישראל====
====הגלוי לנשמות ישראל====
*''ריבוי דרגות בג"ע ובזמן התחייה (בכללות{{הערה|להבין מ"ו וצ"ע}}) דרגה אחת. כמו"כ יש עליות וירידות והכל משום שגדרו הוא "אור" ושיך קירוב וריחוק משא"כ בעצם (זה היום ס"ו) (בלהבין טעם נוסף בזה שהאור בא בהתלבשות יל"ע) (יל"ע בלהבין האם גם בימות המשיח יהיה עליות ודרגות והטעם (שלכאורה אז זה לא בגדר אור))
{{להשלים|נשמות ישראל יתעלו בעצמות הרחבה - זה היום סו.}}
הגילוי בזמן התחייה יהיה לכל עם ישראל בשווה ולא יהיו בו עליות מדרגה לדרגה.{{הערה|לקוטי תורה שלח מו, ד.}} בניגוד לגילוי בגן עדן המאיר לפי דרגת עבודת הנשמות, ועבודת הנשמות שם היא בעליה מדרגה לדרגה כדוגמת עבודתם כנשמות בגופים בעולם הזה.{{הערה|ברכות ס"ד, א. ("אמר רבי חייא בר אשי אמר רב תלמידי חכמים אין להם מנוחה לא בעולם הזה ולא בעולם הבא שנאמר(תהילים פד, ח): ילכו מחיל אל חיל יראה אל אלהים בציון") ובניגוד אפילו לגילוי שיהיה בימות המשיח, אם כי לא יהיו בתקופה זו חילוקי מדרגות כבגן עדן (לפי שיאיר אור ה[[סובב כל עלמין]]) עדיין יהיו עליות מדרגה לדרגה.{{הערה|להבין תשמ"ו.}}


*'' הגילויים של תחיית המתים יהיה לכל עם ישראל בשווה. ולכן אמרו חז"ל: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא" ללא יוצא מהכלל ומשמע שאין צורך בזיכוך מיוחד כפי שהוא בגן עדן שאף הוא תשלום שכר ותוצאה מעבודת היהודי בעולם הזה והגילויים מחולקים. שבגן עדן עצמו יש הרבה דרגות גן עדן העליון וגן עדן התחתון. בהם עצמם ריבוי בלי גבול של דרגות וכל אחד משיג לפי דרגתו דווקא.
יסוד העניין הוא במאמר חז"ל{{הערה|משנה סנהדרין פרק י, א}}: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא". כלומר, בעוד שהכניסה לגן עדן מותנית בדרגת הנשמה ובמצבה, העולם הבא (שבנידון דידן הוא זמן התחייה{{הערה|פירוש רבנו עובדיה מברטנורא (רע"ב) לסנהדרין שם. מדרש שמואל על מסכת אבות בתחלתו.}}) אינו מבוסס על כך, יוצאים מהכלל הם אלו האנשים הספורים שאמרו עליהם שאין להם חלק. ומחילוק זה נגזר החילוק האחר, שהגילוי בגן עדן תלוי בדרגת הנשמה בשונה מהגילוי בעולם הבא. אולם על יסוד מאמר חז"ל זה גופא מבואר{{הערה|ראה המשך תער"ב חלק ב עמוד סוף עמוד א'קיב.}}, שאף שבכללות הגילוי בזמן התחייה הוא גילוי באופן שווה לכל העם, עם זאת בפרטיות עדיין קיימים חילוקים בגילוי שאינו דומה הגילוי שיאיר ל[[משה רבנו]] לגילויים ל[[תנאים]] וכדומה. ומדויק גם כן במאמר חז"ל האמור שלכל ישראל יש את ה"חלק" שלו שיאיר אליו בזמן התחייה, עם זאת גם בחילוקי המדרגות בזמן התחייה  שונים הם מגן עדן, בגן עדן ישנו חילוק באופן הגילוי בנשמה אחת, שבדרגות הגבוהות שבה מאיר האור יותר ובדרגה הנמוכה מאיר פחות, בזמן התחייה יאיר בדרגה הנמוכה ביותר בנשמה כבדרגה העליונה ממש.
*''(לקו"ת שלח מו, ד בטעם הדבר) (שווה - בעיקר מצד התענוג שבישראל עצמם - "להבין מ")
 
דרגת האור שמאיר בגן עדן הוא [[אור הממלא כל עלמין]], שהוא אור המתלבש בעולמות כל עולם לפי דרגתו ויורד מדרגה לדרגה. ומשום זה ההשגה והעליה לדרגה עליונה יותר באור הממלא, מחייבת עליה והפשטה מלבוש התחתון בכדי להתעלות בדרגה העליונה. זאת בניגוד ל[[אור הסובב כל עלמין]] שאינו מתלבש בנבראים, ובכללות אין בו חילוקים ודרגות, ושוב לא שייך בו עליות. אלא שבכללות עדיין הגילוי הוא בגדר אור והתפשטות, וכל התפשטות בהכרח שיש בו חילוקי מדרגות כתוצאה מקירוב וריחוק האור מהמאור, (ולכן יהיו חילוקי מדרגות אפילו בימות המשיח). אולם בזמן התחייה יתגלה ה"עצם" (כנ"ל) ולכן לא יהיו חילוקי מדרגות כלל.{{הערה|ספר המאמרים תרס"ו עמוד י. (מהדורה חדשה עמוד יא).}}{{הערה|להבין תשמ"ו.}}
 
חילוק זה שייך ונובע גם מתוך העבודה הממשיכה את הגילוי. גן עדן הוא שכר על [[לימוד התורה]], ובלימוד התורה ישנם חילוקים בחיובו יש שלימודו הוא באופן של "והגית בו יומם ולילה"{{הערה|יהושע א, ח.}} ויש שמצד טרדתו בעסקיו יוצא בפרק אחד שחרית ופרק אחד ערבית.{{הערה|מנחות צט, ב. שולחן ערוך אדמור הזקן - הלכות תלמוד תורה פרק ג, ד.}} בניגוד לתחיית המתים שהוא שכר על קיום המצוות ובזה כל ישראל שווים.{{הערה|מאמר דיבור המתחיל כל ישראל תשל"ג.}} עניין נוסף בזה, עיקר ושלימות הגילוי בזמן התחייה הוא התענוג שבנשמות ישראל, לא מצד עבודתם אלא להיותם "נצר מטעי". ולכן גילוי תענוג זה (שאינו שייך והוא לפני ומעל עבודתם) הוא לכל ישראל בשווה.{{הערה|להבין תשמ.}} 


*''(זה ששיך התגלות עצם 'התענוג שבמצוות' לנשמות להיותם עצמיים לקו"ש ח"ה ע' 244)''
*''(נשמות ישראל יתעלו בעצמות הרחבה - זה היום סו)


:'''הגילוי בגוף'''
:'''הגילוי בגוף'''
5,403

עריכות

תפריט ניווט