בחזקת משיח: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 2,636 בתים ,  17 בינואר 2016
←‏מהותה של חזקה זו: עריכה - זה לא מקום לשיעורים!!!
(←‏מהותה של חזקה זו: עריכה - זה לא מקום לשיעורים!!!)
שורה 12: שורה 12:


== מהותה של חזקה זו ==
== מהותה של חזקה זו ==
הדרך להגדיר אדם שוטה, מובא בגמ' חגיגה (ג' ע"ב) ג' פרטים לזיהוי שוטה, ובשביל להגדירו שוטה הוא צריך לעשות את שלושתם. כלומר, כל פרט כשלעצמו ניתן להסביר שבא מחמת שיגעון ואפש"ל סיבה אחרת וזה בא לאו דווקא משיגעון. אך אם עושה את שלושתם - ההסתברות אומרת שהוא שוטה, וזה '''חזקה''' שהוא שוטה.
כאשר אומרים על המשיח שהוא "בחזקת משיח", זה לא רק סתם אמירה שיתכן שהוא משיח, אלא זוהי חזקה אמיתית על פי תורה. וכמו שאומרת ההלכה, ש"שורפים על החזקות", דהיינו, שאם יש מישהי המוחזקת כאמו של אחר, אף שאין זו האמת, יהרגוהו בשל חזקה זו. דהיינו, לחזקה יש תוקף מיוחד בהלכה.
וכן הוא לעניננו: על פי נגלה, ענינה של הגאולה היא שיוכלו ישראל לקיים את כל התורה, וכמו שבפתיחת הל' מלך המשיח, פותח הרמב"ם: "המלך המשיח עתיד...א) להחזיר מלכות בית דוד ליושנה... ב)ובונה המקדש. ג) ומקבץ נדחי ישראל". ובהתאם לג' פעולות אלו, תחזור קיום המצוות לשלימותה - החזרת המלכות תביא "חוזרין כל המשפטים בימיו כשהיו מקודם". "בונה המקדש" מביא ל"מקריבין קרבנות" ואת כל מצוות המקדש, ו"מקבץ נדחי ישראל מביא ל"ועושין שמיטין ויובלות" ואת המצוות התלויות בארץ, שהתנאי שלהם הוא 'רוב יושביה עליה'.  א"כ: זהו ענינה של הגאולה (ע"פ נגלה).
 
את הגאולה מביא מלך המשיח. איך ניתן לזהותו? בשביל זה צריך את החזקה. ומהי?
אמנם מכל מקום, כל התוקף שלה הוא רק כל זמן שלא יוכח אחרת, ולכן כפי שהיא נקבעת על פי זה שהוא עושה פעולות של מנהיג ישראל להשיב את קיום התורה והמצוות, כך גם ההוצאה שלו מהחזקה היא כאשר הוא נכשל בהשבה - שלא מצליח להשיב בתשובה, או שנהרג במלחמה.
כיון שאמרנו שמטרת הגאולה הוא להחזיר את קיום כל המצוות, א"כ, המשיח צריך שיהיה מישהו שרואים בו תוקף מיוחד בענינים אלו. ובשביל לזהות אותו, הוא צריך לעשות ג' פעולות שונות שקשורות עם ההענין האמור: א) "הוגה בתורה כדוד אביו". ב)ויכוף כל ישראל לילך בה ויחזק בדקה. ג) "וילחם מלחמות ה'". אלו ג' פעולות שכל א' לעצמה ניתן להסביר אפשרות לכך שעשאה אדם זה. אך אם יש אדם שעה שלוש פעולות שונות אלו - ההסתברות והיא החזקה שאומרת כי הוא הוא שנשלח ע"י הקב"ה להיות המשיח.
חשוב להדגיש, שהחזקה שהוא משיח נוצרת כבר בזמן שמתעסק בזה, ואפי' עדיין לא סיים את אותם ענינים. אם סיים - "אם עשה והצליח, וניצח את האומות סביביו, ובנה מקדש במקומו וקיבץ נדחי ישראל" - ברגע שסיים את הפעולות האלה ובעצם הביא לפועל את מטרתה של הגאולה - "הרי זה משיח ודאי".
חזקה זו אינה הסתברות גרידא, אלא זו הסתברות של חכמים, שעל מנת להוציא את אותו אדם מחזקתו - עליך להביא ראיה שאכן חסר בו בהתעסקות בא' מג' פרטים אלו. וכל עוד לא ניתן להפריך את עובדת היותו עוסק בג' ענינים אלו - הרי הוא בחזקת משיח שהוא יהיה המשיח ודאי בסוף עבודתו.
כמובן, שבדורנו זכינו, ויש לנו את כ"ק אד"ש שעוסק בג' ענינים אלו, והוא הוא הבחזקת משיח. וכגיון שהוא מוחזק שהוא משיח - מה שאומר שהוא המשיח שיגאל אותנו ברגע ממש.


==סימני בחזקת משיח==
==סימני בחזקת משיח==

תפריט ניווט